Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Crisis!

 
Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 juni 2006 17:37 
Ik rijd 15 jaar CX. Altijd met veel plezier. Maar de laatste paar jaar letterlijk met horten en stoten.

Eerst lager versnellingsbak eruit gelopen: zelf gereviseerd: als een trein.

Daarna inhouden bij de 4.000 toeren: nieuwe bougiedoppen en klaar.

Paar maanden later hetzelfde: toen nieuwe bougies en klaar.

Momenteel valt de linkercilinder uit bij flink doortrekken rond de 6.500 toeren. Bij langzaam gas geven, geen problemen. Ik begin er langzamerhand wat flauw van te worden.

Op zoekfunctie gekeken. Weerstandjes uit de bougiedoppen gehaald.

Toch maar de vraag gesteld:
Kan het de spoel zijn die bij hoge toeren in werking treed? Of kan het ook de carb zijn? HELP!

Marcel

Marc

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 juni 2006 17:39 
Oh ja, het inhouden bij 6.500 toeren gebeurt alleen bij warme motor en na circa 15 km.

Marcel

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 juni 2006 18:54 
De white-wire-fix geeft antwoord op jouw vraag.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#4 | Geplaatst: 19 juni 2006 19:43 
Bestaat er een Nederlandse versie van die 'white-wire-fix'? De Engelse versie is voor mij als relatieve leek net wat te technisch en omslachtig.

Groet Marcel

Schrijver mudje
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 juni 2006 22:29 
Marcel,

Het is, ook voor een leek, vrij simpel. Kijk op de engels (site) bij de paragraaf White wire fix, ofterwel in her nederlands de witte draad oplossing, en maak een kabeltje zoals op de twee foto's deze tekst staat er boven "Reg Worth (electronics wizard) sends these two pictures of the white wire fix.". Een connector met twee draden en aan elke van die draadjes ook een connector. (deze connectors zijn bij elke gamma kompleet met tang te koop voor een paar euro) Aansluiten tussen de twee polige steker bij de CDI unit. Zie wederom de foto op de site. Aansluiten van het zelfgemaakte kabeltje, de ene connector op de witte draad en de andere twee draden op de connector naar de cdi. Even een test ritje maken en je weet het of het de spoelen zijn van stator. Handig is ook om de weerstanden te meten zoals vermeld op de engelse site,(foto onder de tekst "Below is the pinout diagram for the main undersaddle connections, with their electrical check levels.", staat ook in het handboek van peters in het nederlands. Kan ook zijn dat de vervroegingsspoeletjes defect zijn, daar kom je achter na het meten van de weerstanden van de spoelen. Deze zijn te vinden achter het verchroomde plaatje op de achterkant van het motorblok. Niet bij te komen zonder het blok eruit te halen.

Ik heb ook anderhalf jaar een liefde/haat verhouding gehad met m'n eerste cx, zelfde probleem, inhouden en niet harder als 90km/u. Mijn oplossing was nogal drastisch een andere cx gekocht die wel goed liep. Waar ik inmiddels al bijna twee jaar mee rij en na 25.000km nog steeds van geniet zonder problemen.

Sucses,

Reimer

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 juni 2006 22:40 
Reimer,

een perfecte uitleg van de witte-draad-oplossing. Een heel simpele check om te kunnen beoordelen of het statorspoeltje voor de hoge toeren nog in goede conditie is.
De CDI uitwisselen (uiteraard met een bewezen goed exemplaar) geeft ook heel veel info. En uiterard ook het meten van de statorweerstanden.
Voordeel, zelfs de grootste leek kan het zelf uitvoeren. Heerlijk toch die CX !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#7 | Geplaatst: 20 juni 2006 09:38 
Jongens, bedankt zover. Zodra ik tijd heb, ga ik ermee aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet Marcel

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 juni 2006 17:13 
Ik heb de "white-wire" truc toegepast. Inderdaad zoals Reimer al zei: zelfs voor een leek uitvoerbaar. Maar helaas zonder succes. Sterker nog: hij liep verschrikkelijk beroerd; kwam niet boven de 3.500 toeren uit en knalde uit de uitlaat. Snel de boel maar weer in originele staat aan elkaar gesoldeerd. Ik denk dat ik maar eens een paar andere de bobines probeer. Ik heb al heel veel gedaan (o.a. CDI vervangen, nieuwe bougies plus doppen, weerstandjes uit de doppen gehaald) maar de bobines zijn nog onaangeroerd. Ik blijf proberen.

Ik houd jullie op de hoogte.
Groet Marcel

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Crisis!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven