Marcel,
Het is, ook voor een leek, vrij simpel. Kijk op de engels (
site) bij de paragraaf White wire fix, ofterwel in her nederlands de witte draad oplossing, en maak een kabeltje zoals op de twee foto's deze tekst staat er boven "Reg Worth (electronics wizard) sends these two pictures of the white wire fix.". Een connector met twee draden en aan elke van die draadjes ook een connector. (deze connectors zijn bij elke gamma kompleet met tang te koop voor een paar euro) Aansluiten tussen de twee polige steker bij de CDI unit. Zie wederom de foto op de site. Aansluiten van het zelfgemaakte kabeltje, de ene connector op de witte draad en de andere twee draden op de connector naar de cdi. Even een test ritje maken en je weet het of het de spoelen zijn van stator. Handig is ook om de weerstanden te meten zoals vermeld op de engelse site,(foto onder de tekst "Below is the pinout diagram for the main undersaddle connections, with their electrical check levels.", staat ook in het handboek van peters in het nederlands. Kan ook zijn dat de vervroegingsspoeletjes defect zijn, daar kom je achter na het meten van de weerstanden van de spoelen. Deze zijn te vinden achter het verchroomde plaatje op de achterkant van het motorblok. Niet bij te komen zonder het blok eruit te halen.
Ik heb ook anderhalf jaar een liefde/haat verhouding gehad met m'n eerste cx, zelfde probleem, inhouden en niet harder als 90km/u. Mijn oplossing was nogal drastisch een andere cx gekocht die wel goed liep. Waar ik inmiddels al bijna twee jaar mee rij en na 25.000km nog steeds van geniet zonder problemen.
Sucses,
Reimer