Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

wil niet meer starten

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver anochi
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 juni 2006 21:23 
Hallo,

ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb sinds kort een motor, de cx500. Bij de koop deed de accu het al niet goed. Die heb ik vervangen door een nieuwe. Het vullen ging niet helemaal goed want door dat kleine gaatje heb ik 1 van de kamers tot boven het maximum gegoten. In de motorzaak hadden ze gezegd dat als ik geen lader had dat ik wel een half uurtje kon gaan rijden. De nieuwe accu startte natuurlijk niet uit zichzelf en met startkabels naar de autoaccu startte hij uiteindelijk wel.

Na een half uur rijden dacht ik dat de accu wel opgeladen zou zijn om uit zichzelf te starten. Niet dus.

Vanavond geprobeerd om te starten met startkabels vanaf de accu van de auto aan de accu. De eerste poging leverde wel een matig snelle reactie in de startmotor, maar de motor sloeg niet aan. Bij de vervolgpogingen gaat de startmotor alleen maar langzamer en uiteindelijk doet ie helemaal niks meer. De lampen doen het nog wel, maar de startmotor doet het niet.

De startmotor (op deze site geleerd hoe die eruit moet zien ;-) voelt wel gloeiend heet aan.

Voordat ik een aanhangwagen ga huren om hem naar de garage te brengen, zou iemand mij kunnen vertellen wat wijsheid is?

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 juni 2006 21:59 
Als eerste raad ik je aan om een goede kwaliteit acculader te kopen. Deze zijn niet duur en altijd handig om in huis te hebben. De startmotor van een CX vergt nogal wat van de accu dus deze moet goed opgeladen zijn. Een lege accu laad je niet in een uurtje op. Dit zal je enkele dagen aan de lader moeten leggen en ik denk dat je de CX meteen aan de praat krijgt. Geduld is dus vereisd. Als je dit gedaan hebt en je hebt nog problemen gooi het dan maar weer hier in de groep dan kunnen we weer verder zien. De cx hoef je niet naar een garage te slepen. Dit zijn makkelijke motoren om aan te werken en je leert het snel en je zal zien dat het je kluiten met geld scheelt.

Veel success.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 juni 2006 22:01 
En om daar ook nog aan toe te voegen er is in deze club vast wel iemand in de buurt die bereid is om je op weg te helpen.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 29 juni 2006 00:21 
Check ook even of de accu wel wordt bijgeladen. Pak een multimeter, stel 'm in op gelijkstroom 20 volt of 50 volt en meet - bij draaiende motor - op de polen van de accu. Geef een beetje gas tot 2500 tpm. Er moet dan minimaal 13,5 volt bijgeladen worden. Is dat niet het geval dan is de stator (dynamo) verdacht.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver PIRANHA
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 juni 2006 06:18 
Beste Floris,

Om verwarring te voorkomen en de multimrter niet naar de knoppen te helpen bedoelde je waarschijnlijk zet hem op gelijkspannig 20 Volt of 50 Volt i.p.v. op gelijkstroom.
Is wel degelijk een verschil hoor.

mvg

Edgard

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 juni 2006 10:05 
Edgard, je hebt gelijk. Ik had dus moeten opschrijven: stel de multimeter in op gelijkspanning 20 volt of 50 volt
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver theojansen
Gast 
#7 | Geplaatst: 29 juni 2006 11:07 
soms zijn de koolborsteltjes van de startmotor de schuldige.
dat is eenvoudig te controleren.

theo

Schrijver anochi
Gast 
#8 | Geplaatst: 29 juni 2006 11:57 
Hoort de motor te kunnen starten met de autoaccu? Want dat lukt nu ook niet meer.

Ik heb een goeie acculader, die ook al binnen een paar uur aangeeft dat de accu vol is.

Hoe controleer ik de borstels van de startmotor?

Ik ga iig even een multimeter kopen. Bedankt voor alle tips!

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 29 juni 2006 12:23 
Met een autoaccu hoort de motor te kunnen starten, (als die accu in goede staat is). Kontroleer of je dodemansknop niet per ongeluk op "off" staat. Kontroleer of je bougies wel een goede vonk krijgen.
De koolborstels van de startmotor kan je controleren door de startmotor te verwijderen uit het motorbok. (is niet veel werk), daarna kan je de startmotor zelf gedeeltelijk uit elkaar halen en de borstels nakijken.
Succes,Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#10 | Geplaatst: 30 juni 2006 06:46 
hoi anochi,
laat je ons nog weten wat er aan de hand is ?
ik ben benieuwd.
theo.

Schrijver Anoniem
Gast 
#11 | Geplaatst: 30 juni 2006 08:44 
jazeker natuurlijk!
ik heb een multimeter gekocht en ga hem vandaag doormeten.

Schrijver anochi
Gast 
#12 | Geplaatst: 30 juni 2006 15:44 
nou,

een update. Hij doet nog niks,maar ben wel iets wijzer. De multimeter geeft een spanning van 12.6. Als ik de lichten aandoe, dan gaat iets omlaag en als ik de lader op de accu zet, dan loopt ie op naar 13.9 en verder.

Als ik nu de startknop indruk, dan hoor ik alleen een tikje in de startmotor. Laat ik de knop los, dan hoor ik weer een tik. Ik wil de startmotor er wel eens uithalen, maar heb geen idee welke schroeven of bouten ik los moet draaien. Weet iemand hoe dat moet en hoe je kunt zien of de startmotor niet meer goed is?

Is er ook een manier om de motor te starten zonder de startmotor?

moet trouwens die witte fles die boven de startmotro zit vol zijn?

Ik hoor die tik alleen als de koppeling inknijp

-- bezig de motor te leren kennen --

Schrijver puk
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 30 juni 2006 16:42 | Aangepast door: puk 
denk eraan dat de moto in zijn neutraal staat als je start , als hij in versnelling staat , start hij alleen als je de koppeling inknijpt, je kan hem ook starten door hem aan te duwen, als je effe hulp hebt , lukt dat wel in zijn drie
o ja , die witte fles is de overloop van het koelwater , daar staat een min en max streep op e nmoet dus echt niet vol zijn hoor
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver theojansen
Gast 
#14 | Geplaatst: 30 juni 2006 21:25 
die tik is het startrelais.
als het relais aan staat dan moet de startmotor draaien.
zoniet dan zit daar iets fout.
de startmotor zit behalve aan de +en-,maar met 2 boutjes vasr(aan de achterkant). als je hem van de motor los hebt kan je( met wat vonkjes) even kort op de accu de startmotor laten draaien.
doet ie het niet dan de startmotor losmaken(2 lange dunne schroeven) en de borsteltjes bekijken.

Schrijver kaperj
Gast 
#15 | Geplaatst: 2 juli 2006 14:46 
Oorzaak roest oid? Probeer eens een aardleiding van het blok naar de accu met bv een startkabel. Dit loste mijn startprobleem op. Ik rijd met een directe aardleiding van blok naar accu.

succes
jaap

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 wil niet meer starten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven