Olie wordt gewoon rond gepompt bij stationair draaien. De olie wordt tevens door de versnellingsbak gepomt. Dus de olie komt overal ook bij een laag toeren tal. Echter denk ik dat de crukas lagers meer te verduren hebben met koud stationair draaien dan dat je gewoon weg rijdt en de motor op temp. laat komen. De reden hier voor is dat de olie pomp een te lage druk opbouwd. Het rode lampje is uit maar daar houd het dan ook wel mee op. Dan het lage toeren tal geeft de olie de kans om als het ware weg gedrukt te worden. Bij hoger toeren tallen gaan de olieën beter werken. De kans dat deze weg gedrukt word op de crukas is niet meer aan wezig. Hierdoor krijgt men een beter verdeling en dus een gelijkmatige olie film op de krukas en lagers. Hoge toeren tallen kan men wel beter voorkomen. Uit ervaring weet ik dat een cx/gl blok meer slijtage gaat vertonen als deze boven de 7000 toern moet werken. Ik haal veel motorblokken open en vind de cilinderwand van een oude cx beter dan van een nieuwe gl gemiddeld gezien. Dit komt omdat bij een GL met veel hogere snelheden langdurig gereden word. Hier komt dan nog bij dat het achterwiel kleiner is dan die van het oer type cx.
Dan nog wat voor de 650 rijders onder ons, ik weet niet waar het vandaan komt maar doe alst u blieft geen vol syntheet olie 5/w30 in het blok. Dit kan een 650 blok niet aan. De olie is te dun en het olie pompje is te klein. Onder de zuigers zitten twee lompe olie sproeiers en deze zijn niet gemaakt om dunne olie door te laten. Het gevolg is dat bij stationair draaien regelmatig het olie lampje aan zal gaan. Dus houd bij de 650 olie min 10/w40 of zelf 15/w40 aan. Dit is beter. Stationair draaien voor een 650 is ook niet zo goed. Dus rijd gewoon lekker en rustig weg.
groetjes Marco.
Tel 0321 312336*
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html