Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

high speed weave vanaf 110km/h

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver hendrix
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 juli 2006 19:38 
Wie kan mij helpen met mijn cx650? boven de 110 km/h gaat de hele motorfiets slingeren (dit begint achter) en wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door slechte demping, ik kan echter geen instelling vinden (vele combinaties van drukken geprobeerd, zowel voor als achter) waarbij dit ophoudt.

De notor is nu een gevaar op de weg en volgens TNO kan op deze manier het frame zelfs breken.
Bij het verplaaten van je gewicht naar voren kan je hem op tijd uit deze slinger halen maar ht lost het uiteindelijk dus niet op.

met andere woorden: wie heeft ervaring met het oplossen van High Speed weave (zie ook wikipedia voor uitleg) bij mijn CX650 (zondag gekocht ter vervanging van mijn ter reparatie zijnde ducatie 748, ben dus nieuwbie).

Schrijver jerrimy
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 juli 2006 20:10 | Aangepast door: jerrimy 
Klinkt idd. niet zo prettig, heb je al gekeken of hij recht op de wielen staat ?

Anders zou het misschien een banden probleem kunnen zijn.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 juli 2006 20:21 
Controleer allereerst de bandenspanning en het profiel. Ook kan een slechte combinatie van verschillende merken banden effect op de handling hebben. Als dat in orde is zet dan de motor op de midden bok en kijk eerst of dat de wielen in een rechte lijn met elkaar staan. Zo niet dan heb je een probleem. Indien dat ook in orde is begin aan de voorkant en controleer de lagers. Probeer het wiel van links naar rechts (anderson mag ook) te bewegen. Dit mag niet bewegen anders zijn je wiellagers aan vervanging toe. Pak het voorwiel beet en probeer het van voor naar achter te bewegen. Als hier speling zit dan zijn het je balhoofdlagers. Doe hetzelfde met het achterwiel maar zorg ervoor dat het achter wiel crji van de grond is. Doe hetzelfde met de achterbrug. Het klinkt alszijnde slechte lagers ergens op de fiets.
Als het een Eurosport is kan het ook zijn dat je te weinig of geen luchtdruk in je voorvork en achtervering hebt. Controleer de spanning met een voetpomp met meter en pomp zo nodig ietsjes bij. Voorzichtig met de voorvork deze heeft maar een heel klein beetje druk nodig anders heb je kans dat de keeringen gaan lekken.

Ga er in godsnaam niet mee rijden als het niet veilig is. Het is tenslotte je leven en als de motor zich niet naar behoren gedraagt moet daar een oorzaak van zijn dat eerst gerepareerd moet worden.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 juli 2006 20:23 
Nu dat ik dit nog een keer lees heb ik eigenlijk het vermoeden dat je de lagers van de achterbrug moet aanstellen en/of vervangen. Dit is op zich niet zo'n moeilijke klus maar vergt wel wat tjid.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver hendrix
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 juli 2006 20:30 
ik heb zojuist alle lagers (wielen, balhoofd) en eventuele speling in de achtervork gecontrolleerd, deze zijn ok, wielen staan ook recht, echter de profielen van mijn banden zijn tegengesteld gevormd, ik heb achter een band van het type michelin madacam 50 en daar staat het volgende dat mijn wenkbrouwen doet fronsen op!! :

=rear=> en deze wijzt in de draairichting (moet deze mischien andersom??)

groetjes en bedankt tot dusver

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 juli 2006 23:42 | Aangepast door: erikcx 
Hoi Hendrix,

Ik heb een soortgelijk probleem gehad op een cb900, na veel zoeken bleek dat de voorvering de schuldige was!! De Veren waren zo 'slap' geworden dat er bij meer dan 130km zeer enge slinger bewegingen in de motor kwamen, het onder controle houden van de motor koste dan enorm veel inspaning. Jou probleem klinkt mij soortgelijk in de oren, maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Sucses en rij veilig!
Groet Erik

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juli 2006 00:19 
Hallo Hendrix,

ooit zelf eens iets dergelijks gehad met een (nieuwe fabrieks, echt waar) CB750, dat was een bandenkwestie. Even googelen levert ook nog dit van iemand anders met soortgelijk probleem, ook interessant. Kijk in ieder gevalop de michelin site naar de aanbevolen spanning. Misschien kan iemand je even een wiel met andere band lenen om te proberen?

Succes en doe voorzichtig, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 juli 2006 09:36 
Dat =rear=> teken betekent dat je met een achterband te maken hebt en de pijl moet in de rijrichting wijzen.

Heb je voor en achter verschillende merk of type banden? Als je de banden gaat vernieuwen kan ik je beslist de Bridgestone BT45 aanraden. Dat heeft bij mij geholpen om een slinger uit mijn 650E te krijgen. Dat was weliswaar een andere slinger (een slow speed whobble) dan jij beschrijft maar ook zeer onaangenaam. Na montage van een Bridgestone BT45 was het probleen acuut verdwenen.

Trouwens: wat zegt de vorige eigenaar over dit probleem? En ik neem aan dat je een proefrit hebt gemaakt en dat je die slingering toen al hebt opgemerkt. Desondanks de motor toch gekocht?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 juli 2006 11:35 
naar mijn weten is een precieze oorzaak is niet aan te geven. Het is dan ook een samenloop van omstandigheden die dit kunnen veroorzaken
Kijk naar de gewichtsverdeling over voor- en achterwiel.
De bande spanning
Zijn de banden goed
De veren niet te slap.
Zijn de voorveren gelijk. (rechter niet stugger dan de linker)
Is de motor nog in originelen staat ?

Dit zijn maar een paar voorbeelden.
Daar bij wat floris zegt sluit ik me bij aan.
Over het kopen van deze motor
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver jandielissen
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 juli 2006 17:39 
beste hendriks

ben je er al uit
en wat heb je eventueel gevonden
ik ben hier zeer benieuwd naar
daar ik ook een beetje het probleem heb wat jij beschrijft.
dinsdag gaat er bij mij een nieuwe voor band BT45 onder

Schrijver hendrix
Gast 
#11 | Geplaatst: 26 juli 2006 12:57 
Bedankt iedereen voor alle reacties
Ik ga hier na mijn vakantie eens mee aan de slag, ik vermoed dat een busje van 2 cm op de veren in de voorvork een eventueel slappe veer probleem moet oplossen, en eventueel de nieuwe chinese band voor vervangen door een michelin (hebik achter al). half augustus ben ik terug van vakantie en dan horen jullie wel hoe het is afgelopen.

greets and thanks

Hendrix

Schrijver r.wisselo
Gast 
#12 | Geplaatst: 12 aug. 2006 19:37 
Heb soortgelijk probleem gehad met 650E.
Wel gecomineerd met "stoterig" weggedrag.
Bleek dat van Prolink de scharnierpunten grotendeels vastgeroest waren.
Vering veerde nog wel in maar reageerde dus niet goed tijdens rijden.

groet,

Rene

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 aug. 2006 14:28 
De Chinese achterband op mijn GL gaf ook, in toenemende mate, ernstige wegliggings problemen. Het leek wel of het stuur achter zat i.p.v. voor!
Met bagage of passagier kwam dit extra sterk naar voren, ondanks de juiste bandenspanning.
De band liep achter ook heel licht aan tegen de cardantunnel.
Nu voor en achter Michelin Commander gemonteerd en alle wegliggingsproblemen zijn opgelost.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver hendrix
Gast 
#14 | Geplaatst: 13 sept. 2006 08:28 
Nou het heeft een tijdje geduurd maar hier dan een reactie cq verslag van de stand van zaken:
Het probleem is niet opgelost maar ik heb gemerkt dat met een duo passagier het probleem is verdwenen, ook als ik iets verder naar achter ga zitten is het probleem weg en haal(de) ik met gemak de 150 km/h. Hij blijft enigzinds instabiel maar er is mee te rijden. (met beleid).

ik heb alleen nu een nieuw probleem:

de motor start niet meer na uitgevallen te zijn bij een noodstop met 25 km/h en met een warme motor net olie bijgevuld, 15w40 halfsynt.(verbruik 1 liter olie op 1000 km), bij tankstation.
veel gas gegeven en daarna heel hard geremd voor mijn schuurdeur, motor sloeg af, herstarten ho maar.

oplossing nieuwe bougies? Vet geslagen doordat er olie in de cylinders is geperst misschien. Door het harde remmen de nieuwe nog niet in de motor verdeelde olie naar voren gestroomd en hier door de druk van de bewegende zuigers langs de zuigers de cylinder in geperst?

mijn vraag: iemand ervaring hiermee? of met het hoge olieverbruik?

Later meer.

Groetjes
Hendrix

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 13 sept. 2006 09:31 
Lijkt mij daarmee niets te maken te hebben. Een motor moet gewoon tegen hard remmen kunnen.
Heb je niet per ongeluk de kill switch schakelaar omgezet ? Of haal even de zwart-witte draad van de CDI box los waar die schakelaar op zit.

Het olieverbruik is hoog, maar niet verontrustend. Mijn woon-werk CX rammelt en ratelt al heel erg lang en het olieverbruik is ca 1 liter op de 800 km. Ik blijf mij er over verbazen dat ie elke dag weer (zomer en winter)probleemloos aanslaat en blijft lopen. Dat ondanks dat ie ook al ruim 1 jaar last heeft van een doorgeslagen koppakking (ben gewoon te lui om die te vervangen - weet ook niet van welke cylinder - en wil dan gelijk de klepseals mee vervangen) en heb dus olie op de koelvloeistof drijven en moet regelmatig koelvloeistof bijvullen.

Een CX is écht onverwoestbaar. Betrap mij er op dat ik toch ook heel erg nieuwsgierig ben hoever ik uiteindelijk kan gaan. Een reserveblok ligt al geruime tijd klaar.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 high speed weave vanaf 110km/h

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven