hier marco.
In veel gevallen is het te duur om een krukas te laten repareren. Er zijn twee manieren om dit te laten doen. 1e manier, afslijpen (rond) en laten hard verchromen. Dan weer afslijpen naar de juiste maat. 2e manier is het opspuiten van staal of ijzer/metaal. Dit schijnt te kunnen zonder dat met voorslijpt. Dan wordt de krukas weer geslepen maar naar een tolerrantie maat waarbij er een iets dikkere lagerschaal gemonteerd dient te worden. Bijde gevallen zijn duur. Bij post en drost in dronten (trekker trek) kan men dit laten doen. Echter de race heren vonden de toerentallen te hoog en tevens zette zij vraag teken bij de maximale lagerschaal druk. Bij het opchromen was men bang dat het na verloop van tijd weer los zou komende chroom laag. Bij het metaal opspuiten was men bang dat de hardheid niet hard genoeg zou zijn. Conclusie, door de geringe maat voering (alles is klein) en de vrij grote pk/ druk per vierkant mm/ toerental verhouding waren ze bang dat bijde opties niet lang genoeg zouden werken. Toch ben ik zelf van mening dat opchromen het beste antwoord is. Dan moeten er nieuwe lagerschalen gemonteerd worden. Deze zijn grofweg 12 euro per stuk. Je hebt er 4 nodig.
Ik heb echter nog niet de oplossing gegeven.
In het vorige stukje heb ik 2 manieren beschreven die eigenlijk nog al prijzig zijn. Ook hoe men dan aan de maat voering kan komen. Echter er is een snellere methoden die beter, sneller en goed koper is. Veel goed koper. Kom bij mij langs en we slopen net zolang door todat er een goede krukas is gevonden. Met mijn ervaring kan ik zo zien aan de lagerschalen of deze nog goed is of niet. Ik kan zelf de maat voering van de krukas nog na meten. Deze is namelijk altijd nog goed als de lagerschalen o.k zijn. Dus met de maat voering zit het dan wel goed. Er onstaat pas slijtage aan de krukas als een van de lagerschalen door schiet naar de andere kan. (Dit is namelijk het zachtste deel en slijt dus ook.) Dan is er geen goede smering en gaat de drijfstang meteen op de krukas staan stampen. Gevolg vreed/slijtage plekken. Tevens heb ik de originele lagerschalen op voorraad. Dan heb ik ook nog een complete pakking set op voorraad liggen. En vermoedelijk is de drijfstang ook kapot. Vaak word deze vergeten en is de passing voor het lagerschaaltje ook niet meer goed. Let wel er is een maatvoering en een gewichts klasse voor elke drijfstang. Ach en deze heb ik vast ook nog wel op voorraad.
Dus bel me eens op in de avond uren en ik laat je het een en ander weten en wat het allemaal gaat kosten.
Groetjes Marco Becker.
Tel 0321 312336
Biddinghuizen
8256 GN
vliegersveld 37
Sorry voor de schrijffouten, ik ben een beetje schrijfblind.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html