Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Krukas en drijfstanglagers

 
Schrijver bogfrits
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 juli 2006 05:04 
Bij de cx 500 van een kennis met een vastloper heb ik geconstateerd dat de lagerschalen van de drijfstangen over elkaar de vastloper hebben veroorzaakt met als gevolg een krukas die onder de tolerantie is om hem van nieuwe krukaslagerschalen te voorzien.
meer als tienjaar en 40.000km verder nu is bij mijn cx 500 dit zelfde euvel verholpen door de krukas te metalizeren.jammer genoeg is het bedrijf die deze procedure bezigde failliet zodat ik niet aan gegevens kom o.a met welke alliage etc.
aangezien de krukas een duur grapje is bij de cx zou ik dus graag willen weten wat de gebruikelijke procedure in Nederland is bij dit euvel.
V.G.frits

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 juli 2006 08:12 | Aangepast door: ouwe_jan 
Marco er is werk voor je aan je winkel help Frits hier even mee
ouwe-jan die hulp niet laten kan,vooral ver weg
Frits misschien helpt een telefoontje naar Marco Becker 0031-321-312336
Die helpt je wel verder met jou probleem of e-mail marcobecker@zonnet.nl
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 juli 2006 09:08 
hier marco.
In veel gevallen is het te duur om een krukas te laten repareren. Er zijn twee manieren om dit te laten doen. 1e manier, afslijpen (rond) en laten hard verchromen. Dan weer afslijpen naar de juiste maat. 2e manier is het opspuiten van staal of ijzer/metaal. Dit schijnt te kunnen zonder dat met voorslijpt. Dan wordt de krukas weer geslepen maar naar een tolerrantie maat waarbij er een iets dikkere lagerschaal gemonteerd dient te worden. Bijde gevallen zijn duur. Bij post en drost in dronten (trekker trek) kan men dit laten doen. Echter de race heren vonden de toerentallen te hoog en tevens zette zij vraag teken bij de maximale lagerschaal druk. Bij het opchromen was men bang dat het na verloop van tijd weer los zou komende chroom laag. Bij het metaal opspuiten was men bang dat de hardheid niet hard genoeg zou zijn. Conclusie, door de geringe maat voering (alles is klein) en de vrij grote pk/ druk per vierkant mm/ toerental verhouding waren ze bang dat bijde opties niet lang genoeg zouden werken. Toch ben ik zelf van mening dat opchromen het beste antwoord is. Dan moeten er nieuwe lagerschalen gemonteerd worden. Deze zijn grofweg 12 euro per stuk. Je hebt er 4 nodig.
Ik heb echter nog niet de oplossing gegeven.
In het vorige stukje heb ik 2 manieren beschreven die eigenlijk nog al prijzig zijn. Ook hoe men dan aan de maat voering kan komen. Echter er is een snellere methoden die beter, sneller en goed koper is. Veel goed koper. Kom bij mij langs en we slopen net zolang door todat er een goede krukas is gevonden. Met mijn ervaring kan ik zo zien aan de lagerschalen of deze nog goed is of niet. Ik kan zelf de maat voering van de krukas nog na meten. Deze is namelijk altijd nog goed als de lagerschalen o.k zijn. Dus met de maat voering zit het dan wel goed. Er onstaat pas slijtage aan de krukas als een van de lagerschalen door schiet naar de andere kan. (Dit is namelijk het zachtste deel en slijt dus ook.) Dan is er geen goede smering en gaat de drijfstang meteen op de krukas staan stampen. Gevolg vreed/slijtage plekken. Tevens heb ik de originele lagerschalen op voorraad. Dan heb ik ook nog een complete pakking set op voorraad liggen. En vermoedelijk is de drijfstang ook kapot. Vaak word deze vergeten en is de passing voor het lagerschaaltje ook niet meer goed. Let wel er is een maatvoering en een gewichts klasse voor elke drijfstang. Ach en deze heb ik vast ook nog wel op voorraad.
Dus bel me eens op in de avond uren en ik laat je het een en ander weten en wat het allemaal gaat kosten.
Groetjes Marco Becker.
Tel 0321 312336
Biddinghuizen
8256 GN
vliegersveld 37
Sorry voor de schrijffouten, ik ben een beetje schrijfblind.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver gompie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 juli 2006 12:28 | Aangepast door: gompie 
Weer iets nieuws:

Een man die een boekhandel heeft en schrijfblind is...?!
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 juli 2006 12:47 
Jip je hebt gelijk maar het is wel waar. goed he.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 8 juli 2006 12:57 
Heren , geweldige reacties, er is echter een "klein detail", Frits woont in Columbia....
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver gompie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 juli 2006 23:52 
Een beter adres voor een echte Koffieklets kunnen we niet bedenken!
Da's hét grote voordeel van een internetclub...
Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver bogfrits
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 juli 2006 05:02 
Hallo mensen.
Hartelijk bedankt voor de reacties.vooral de uitgebreide van Marco.
Jammer genoeg kan ik niet even langs komen uit Colombia.het is ook al weer bijna 5jaar geleden dat ik een haring heb gegeten maar terug naar de krukas de drijfstangen en de lagerschalen.toen dus 10jaar geleden bij mijn cx de krukas niet meer normaal ingezschaald kon worden is hij dus gemetaliseerd en jammer genoeg is mij toen niet verteld waarmee maar hij werkt prima het enige bijgeluid van mijn Motor is de koppelings korf en de platen maar bijingetrokken koppeling is het een zonnetje.
nu gaan we dus de Motor van die kennis bij tijd en interesse bekijken hoe het zit met de maat voering van ook de drijfstangen.
In iedergeval weet ik dus nu van Marco dat de procedures nog bestaan en waarschijnlijk inmiddels verbeterd want normaal moet bij een ondermaat kruk en overmaatse schalen de kruk opnieuw gehard worden b.v in stikstof
dat vergeten ze hier bij de automotoren revisie en dat kan ook feitelijk wel tot 5000 toeren .en het gaat natuurlijk te ver om na te gaan na ruim 25 jaarhoe of wat de honda mensen die kruk nagehard hebben.
ik ben onder de indruk van de uitstekende toestand van de zuigers ,cilinders, kleptuimelaars van deze open liggende motor behalve de nokkenas die heeft te veel ruimte aan de kant van de distributie meer dan 20/1000 inch het blok zal dus wel een opdonder gekregen hebben bij eengebroken ketting of zo want er is duidelijk een keer schade aangericht door een ketting aan de hoofdlager drukplaat m.a.w mijn kennis heeft een kneus en ik weet niet hoe we dat op een verantwoorde manier opgaan lossen.de ketting kant van de nokken as met een dusdanige ruimte lijkt niet bevordelijk voor een goede olie kringloop om maar niet te praten over redelijk kleppen stellen.
V.G.frits.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Krukas en drijfstanglagers

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven