Hoi Eelco,
Niet gelijk doemdenken!
Jouw probleem, zit meer te denken dat de motor te weinig benzine of te veel lucht krijgt of een te zwakke vonk produceert, kan niettemin meerdere oorzaken hebben.
Ik noem de volgende:
- defecte CDI; check is zeeeeer eenvoudig, gewoon even een bewezen goede CDI unit proberen te lenen en aansluiten
- koppakking doorgeslagen; even de compressie (laten) opmeten - koud zowel als warm - en je hebt gelijk uitsluitsel.
- volledig verstopt luchtfilter; vervangen
- vuil in de carburateurs; schoonmaken en doorblazen met perslucht
- defecte bougiedoppen /bobines; zijn gemakkelijk door te meten of even te vervangen door andere goede exemplaren
- het aantrekken van valse lucht; spuit bij draaiende motor het inlaatsysteem van buitenaf eens in met startpilot of remmenreiniger, gaat de motor dan ineens harder stationair lopen heb je een luchtlek.
- loop alle stekkerverbindingen na op corrosie en reinig alles met contactspray.
Je ziet, het is in eerste instantie heel simpel een aantal mogelijke oorzaken te deduceren. Dat kan elke leek aan een CX zelf uitvoeren, dus waarom jij niet. Als het uiteindelijk toch iets anders en meer kostbaars blijkt te zijn dan kun je altijd nog verkoop overwegen.
Succes met de speurtocht
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.