Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ai....

 
Schrijver Eelco
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 juli 2006 22:38 | Aangepast door: Eelco 
Een tijdje terug zat ik nog op te scheppen hoe mijn ouwe schicht na 25 jaar nog ieder voorjaar trouw start en nooit voor problemen zorgt....nu....had ik mijn mond maar gehouden...

Ik wilde vanavond nog even een klein plezier ritje maken en draaide de 80 km weg op bij mijn aan het eind van de straat. Motor was nnog niet warm en ik reed rustig, zoals altijd.
Na een km of 4 zat er ineens een dwaas voor me, die het nodig vond om 60 te rijden, terwijl je 80 mag. Ik schakel terug en geef wat gas bij en haal in. Niets superagressief, gewoon even vlot inhalen. Eenmaal er voor bij en na nog een km ineens plof! Motor houdt in en ik kom niet meer boven de 70 uit.
Ik z.s.m. naar de kant van de weg. Motor loopt goed stationair, maar zodra ik iets gas geef, plof en knal. Ik ben heeeel voorzichtig terug gereden en heb hem net weer in de schuur geparkeerd, Tis te donker nu om er uitgebreid naar te kijken.

Ik zie vanaf de buitenkant niets bijzonders. Alleen bij gas geven knallen en inhouden.

Weet iemand misschien wat dit hoogstwaarschijnlijk kan zijn?

Beestje rijdt alleen zomers en heeft inmiddels 68.000 km gelopen.

Bedankt alvast!

Eelco

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 9 juli 2006 00:26 | Aangepast door: MAST 
Hallo Eelco, ik vrees dat je stator aan zijn einde is. Gebruik op het prikbord de zoekfunctie, en zoek daar eens verder. Trefwoord bv "stator" of "inhouden". Vul bij het aantal dagen een getal in hoger dan 1000, dan kom je ook oudere reacties tegen. Misschien heb je mazzel en hoef je alleen maar nieuwe bougies te kopen, want dat wil ook nog eens de oorzaak van jou probleem zijn.
Of kijk eens bij het volgende "draadje".
Succes,Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Eelco
Gast 
#3 | Geplaatst: 9 juli 2006 00:51 
Thnx! Ik ga eens zoeken. En morgen eerst ff de bougies eruit trekken!

Schrijver Eelco
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 juli 2006 00:59 | Aangepast door: Eelco 
Mocht het echt de stator zijn, dan gaat ie weg en koop ik wel een andere. Als ik die kosten zie.... Als het blok toch los moet, dan moet je ook de ketting vervangen. Alleen al in materialen is het meer dan de motor waard is. Tel daarbij arbeid, aagezaien ik geen gereedschap heb en kennis op het xelf te doen.....poeh...lekker....

Schrijver Eelco
Gast 
#5 | Geplaatst: 9 juli 2006 20:32 
Nou, bougies gechecked, zien er perfect uit. Mooi grijs aan de puntjes.

Dus nu kan het de stator zijn of de bougiekabelsw wellicht.

Ik kan alles wel klakkeloos gaan vervangen, maar dat vind ik echt iets teveel van het goede.


Dus eh.....binnenkort op Marktplaats dan maar.....:o(

Schrijver JosvanR
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 juli 2006 22:07 
Stator kost EUR 140 en dan heb je een zeer goed werkende stator met 2 jaar garantie die beter is dan af fabriek (niet dat daar veel voor nodig is). Pakkingsetje kost EUR 40 bij Polo en je gebruikt alleen de pakking van het achtedeksel dus de rest (koppakkingen!) kun je bewaren of verpieren. Blok uitbouwen: 1 a 2 uur werk, blok netjes terugbouwen: 2 a 3 uur. Het enige is dat je je stator effe kwijt bent dus het zaakje staat wel even uit elkaar in je (hoop ik) garage of hok. Er is geen wet die voorschrijft dat je ook de distributieketting moet vervangen; als dat er nog goed uitziet zou ik het lekker zo laten. Wat je wel kunt doen als het achterdeksel er toch af ligt, is de ceramic seal vervangen. (kost zo uit mijn hoofd 30 euro of zoiets).

Schrijver Eelco
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 juli 2006 23:28 
Bedankt voor je reactie, echter, dat uitbouwen zal uitbesteed moeten worden. Ik heb helaas noch de kennis, nog de ruimte om alles uit elkaar te trekken. Arbeid zal dus ca. 5 uur max. Als ik dan de onderdelen en de arbeidsuren bij elkaar optel, dan moet ik de keuze maken.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 juli 2006 23:28 
That's the spirit! 2 keer diep inademen, en dan gewoon doen! Het is net een grote meccano-doos.
Suc6, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver mvdberg112
Gast 
#9 | Geplaatst: 1 aug. 2006 23:08 | Aangepast door: mvdberg112 
Stator kost EUR 140 en dan heb je een zeer goed werkende stator met 2 jaar garantie die beter is dan af fabriek (niet dat daar veel voor nodig is). Pakkingsetje kost EUR 40 bij Polo en je gebruikt alleen de pakking van het achtedeksel dus de rest (koppakkingen!) kun je bewaren of verpieren.

Ik denk dat ik binnenkort ook mijn motor de "tripple checkup" moet geven.

Wie of wat is Polo? Adres? of Telefoon of e-mail? Andere goede leveranciers?

Als de motor toeh openlight, zou ik willen doen:
1. de dynamo plus onstekings spoelen en stator
2. de mechanical seal (ceramic) plus olie pakking van de waterpomp
3. de nokkenas ketting

Welke pakkingen denken jullie moet ik zeker vervangen?

Welke onderdelen zou men het beste ook kunnen vervangen als de nokkenasketting wordt gedaan?

Kun je de dynamo ook gewoon weer in de hars zetten? Ik heb hars van Holtz? Of is er speciale hars nodig?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 aug. 2006 14:19 | Aangepast door: Hans 
Hoi Eelco,

Niet gelijk doemdenken!
Jouw probleem, zit meer te denken dat de motor te weinig benzine of te veel lucht krijgt of een te zwakke vonk produceert, kan niettemin meerdere oorzaken hebben.
Ik noem de volgende:
- defecte CDI; check is zeeeeer eenvoudig, gewoon even een bewezen goede CDI unit proberen te lenen en aansluiten
- koppakking doorgeslagen; even de compressie (laten) opmeten - koud zowel als warm - en je hebt gelijk uitsluitsel.
- volledig verstopt luchtfilter; vervangen
- vuil in de carburateurs; schoonmaken en doorblazen met perslucht
- defecte bougiedoppen /bobines; zijn gemakkelijk door te meten of even te vervangen door andere goede exemplaren
- het aantrekken van valse lucht; spuit bij draaiende motor het inlaatsysteem van buitenaf eens in met startpilot of remmenreiniger, gaat de motor dan ineens harder stationair lopen heb je een luchtlek.
- loop alle stekkerverbindingen na op corrosie en reinig alles met contactspray.

Je ziet, het is in eerste instantie heel simpel een aantal mogelijke oorzaken te deduceren. Dat kan elke leek aan een CX zelf uitvoeren, dus waarom jij niet. Als het uiteindelijk toch iets anders en meer kostbaars blijkt te zijn dan kun je altijd nog verkoop overwegen.

Succes met de speurtocht
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ai....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven