Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Kleurcode big-end lagers

Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 juli 2006 14:16 
Mijn blok ligt uit elkaar voor revisie. De big-end lagers zien er nog goed uit maar ik zou ze 't liefst vervangen echter .... ik begrijp de maat en de kleurcode niet.

Op mijn krukas staat de code 'BB/BB' en op beide drijfstangen 'B3'. Tot zover geen probleem. Maar als ik in de worshop manual de bijbehorende big-end lagers zoek, dan staat daar BLACK. En de lagers die er nu in zitten hebben een bruine kleurcode. Ik begrijp er niets van! Kan het zijn dat (bijvoorbeeld door ouderdom) de kleur zwart nu bruinachtig lijkt?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver bogfrits
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 juli 2006 22:47 
Hallo Floris
ik interpreteer volgens de manual dat bij BB kruk en B3 drijfstang de bigeind lagers bruin moeten zijn in iedergeval controleren met "plasticgage" waarmee de tolerantie voor de olie film is te controleren .
Als je een set van die plasticgage kan bemachtigen hou ik mij aanbevolen voor het adres de oliefilm dikte is van28/1000 tot 52/1000. mm O.K. kom je daar boven dat zit het dus fout
H.G frits.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 juli 2006 23:25 
Hoi Floris,

Ik heb begrepen dat Marco Becker nog lagers op voorraad heeft leggen. Hij kan je vast ook uitleggen hoe de codes in elkaar zitten, en hoe de controle moet worden uitgevoerd.

Ik hoorde laatst, boven het kampvuur, dat Lagerschalen van een Toyota Hi-Ace (o.i.d.) ook zouden passen. Wie kan daar iets zinnigs over uitweiden?

Groeten,

Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 juli 2006 23:31 
Beste Frits, ik heb een paar bronnen:
- in de Haynes manual en in het Peters handboek staat 'zwart'
- in de officiele Honda worskshop manual staat ook 'zwart'
- in het Amerikaanse Clymer handboek staat 'bruin'

Ik denk dat ik de oude lagers er weer in zet, want die zien er nog redelijk goed uit. Dat is een beetje jammer, want als ik zeker wist welke kleurcode ik moest hebben, dan zou ik ze vervangen. Het blok ligt nu immers toch open ...

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 juli 2006 00:09 
Beste Roelof, de voorraad lagers is niet het probleem want die zijn goed verkrijgbaar. En hoe de theorie van de codes werkt weet ik inmiddels. Ik kan allen geen verklaring vinden waarom er bruine big-end lagers in mijn blok zitten. Mijn technische steun en toeverlaat Emile Verstege (met 15 jaar CX sleutelervaring) heeft er ook geen verklaring voor.

Schrijver bogfrits
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 juli 2006 05:00 
beste Floris
39.982 +2x 1.503(3.006)= 42988+minimaal0.028(oliefilm)=43.016 dat zou de I.D van de drijfstang moeten zijn met bruin volgens mijn gegevens 1.503 dik klopt toch .
als je in dit geval naar zwart gaat dus tot 1.507 .totaal 3.014 dan resulteerd dat in minder dan deminimale olie film dikte rekening houdend met een temperatuur schommeling van 70 graden.ik ben benieuwd wat je gaat doen.
frits.

Schrijver edward
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 juli 2006 08:03 
Dit gaat mijn petje te boven, maar ik wens je veel succes, beste Floris.

Het wordt nog spannend of ik deze week tijd heb om bij je langs te komen. Misschien vanavond, ik bel je nog wel.

Gr.
@ward

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 juli 2006 09:30 
Ok dan ga ik er ook nog wat bij zetten, Er zijn in der loop der tijd twee maatvoeringen gebruikt door honda. In de eerste periode was deze maat voering te krap waardoor er veel lagerschalen kapot gingen. Ze zijn toen al snel over gegaan op een ruimere maatvoering. Dus het is maar net op welke tabel (de oude of de nieuwe) je zit te kijken. Dus het klopt wel dat er twee mogelijkheden zijn. Neem de iets ruimere maar want dan is er genoeg olie aan wezig. Meestal is dat de opeen volgende maatvoering.

Lagerschalen keur ik af als ik er een brons achtige waas of kleur door de grijze voering zie komen. Ook bij sporen of krassen. De lager schaal moet altijd klem in de drijfstang zitten en mag er niet uit vallen tijdens demontage. Als dit gebeurd moet je al vraag tekens gaan zetten.
Ook bij verkleuring (duidelijke zichtbaar naar donker) in de lagerschaal moet je je afvragen of je ze nog wel wil gebruiken.

Dan heb ik ze nog wel nieuw liggen. We zoeken het juiste er gewoon bij. Een bb-bb crukas is de meest voorkomende. Drijfstang B3 komt minder vaak voor. De B is de maat klasse en de 3 is de gewichts klasse. Meestal kom ik C 2 tegen. Als het niet te zien is ga er dan met een fijn schuurpapiertje over heen daar waar men het ziet staan en dan zie je het vaak net even beter. Niet te lang natuurlijk want anders haal je het getal weg en ben je verder van huis.
Mochten er nog vragen zijn bel me dan even op.
Groetjes Marco Becker
Tel 0321 31233
vliegersveld 37
8256 GN
Biddinghuizen
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 juli 2006 13:23 
De lagers hebben een egale grijze kleur, met 1 donkergrijs plekje bij het oliedoorvoergaatje.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 juli 2006 16:10 
Dan is deze nog goed. Het klopt dat het bij het gaatje iets andere kleur heeft.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Floris
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 juli 2006 16:41 
Da's goed nieuws, bedankt.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kleurcode big-end lagers

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven