Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vraag over motorkoeling/cilinderkop

 
Schrijver HansD
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 juli 2006 13:11 
beste mensen,

recentelijk een CX 500 (1979) motorblok gereviseerd. Ongeveer 500 kilometer achter de kiezen en plotsklaps functioneert de koeling niet meer zoals het hoort. (Geen oververhitting maar wel behoorlijk hoger dan normaal)

Koelvloeistof niveau gecontroleerd, leek goed, dan maar gokken dat de thermostaat het begeven heeft. Dus het blok eronderuit.

Blok op de werkbank, uitlaatpoorten bekeken en het blijkt dat de uitlaatpoort van de linker cilinderkop vochtig is, niet vettig maar eerder vochtig...

Klepdeksel eraf en het blijkt dat in het deksel enigzins een geel-witachtige smurrie zit, niet bijzonder veel maar toch het zit er. Rechter klepdeksel eraf gehaald en ook hier zit deze smurrie het zij in mindere mate. Echter de rechteruitlaatpoort is keurig droog.

Ik heb nog een tweede CX en hier zijn de uitlaatpoorten altijd keurig droog en ook zijn de klepdeksel afgezien van een oliefilmpje netjes in orde.

Kan het zo zijn dat er sprake is van een lek in de cilinderkoppakking waardoor er een geringe mate van koelvloeistof lekt vanuit de cilindermantelkoeling richting de verbrandingskamer? Ik heb geen originele Honda pakkingen gebruikt...

Tevens is de koelvloeistof heel licht vervuild met een zwartachtig residu dat uiteindelijk wel bezinkt (dus het is zwaarder dan de koelvloeistof). Ook de thermostaat en de diverse leidingen waren een beetje vervuild met dit residu (enigzins plakkerig).

Graag jullie advies voordat ik de cilinderkoppen eraf ga schroeven.

Met vriendelijke groet,

Hans

PS. Ik het blok en de olie en waterleiding heel goed schoongemaakt (inclusief perslucht) voordat ik ea weer gemonteerd heb dus alles was goed schoon!

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 16 juli 2006 13:41 
hallo Hans, dit verhaal lijkt mij toch op een lekke cilinderkop te duiden. De geel-witte smurrie (sludge) komt van koelvloeistof vermengd met olie. En dat smeert en koelt een stuk slechter dan normale olie. Koppen eraf en kijken of je daar iets aan kan zien. En dan bij het terugmonteren originele pakkingen gebruiken.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 juli 2006 14:34 | Aangepast door: ouwe_jan 
LET VOORAL OP HET O-RINGETJE VAN HET OLIE KANAAL DEZE MOET WEL GEMONTEERD ZIJN DAAROM DIT PROBLEEMouwe_jan er zijn mensen die dit vergeten te monteren ,let op het gat van de koppakking voor het olie kanaal is groter en daar moet nu juist het o-ringetje geplaats worden
nog vragen ik lees het wel
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 juli 2006 17:51 
Koppakkingen moet je altijd origineel Honda pakkingen voor gebruiken. De imitatie pakkingen hebben geen goede reputatie. Die smurrie klinkt inderdaad alszijnde lekke koppakking maar controleer ook de waterpomp seal want ook deze kan hiervan de oorzaak zijn.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver HansD
Gast 
#5 | Geplaatst: 16 juli 2006 21:56 
Hallo allemaal,

dus dan zullen toch de cilinderkoppen eraf moeten en nieuwe (originele Honda) pakkingen gemonteerd moeten worden.

Het goede nieuws is echter dat de olie in het carter nog keurig schoon is dus ik verwacht dat er weinig tot geen lekkage is opgetreden van koelvloeistof hierin. Dus de mechanical seal is ongetwijfeld ook in orde.

Ouwe Jan, nog een vraag aan jou:
De O-Ring voor het oliekanaal heb ik toendertijd gemonteerd. Maar wat ik toen wel vreemd vond was dat de O-ring ongeveer even dik was als de pakking zelf... en ik denk nu dat dit ook niet juist is geweest... toch?

Bedankt voor jullie hulp!

groetjes, Hans

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 juli 2006 07:08 
Hans de o-ring is iets dikker dan je koppakking,ik doe er wat vet aan dan over de olie pijpje dan de koppakking en dan moet het goed wezen , misschien weet Floris de dikte van deze O-ring en kan hij dat aan je doorsturen
groeten ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vraag over motorkoeling/cilinderkop

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven