Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

zingende motor

Schrijver jverbruggen
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 juli 2006 21:11 
mijn motor laat een zingend geluid horen ,dit was het eerst te horen bij afremmen op de motor. nu echter ook al bij optrekken en ook met ingetrokken koppeling. belangrijk is te weten dat hij een liter olie per 1000 km verbruikt en twee keer het peil onderaan de ingedraaide peilstok heeft gestaan. het is een GL 650. duidt dit op een versleten krukaslager??

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 juli 2006 00:04 
Een liter per 1000 is het absoluut hoogst aanvaardbare verbruik. Ik weet zo niet waar het 'zingende' geluid vandaan komt, maar als het zich uitbreid, vrees ik dat het blok toch een keer open moet. Zo wie zo voor nieuwe zuigerveren/olieschraapringen.
Misschien dat een donor-motorblok de goedkoopste oplossing is, hoewel dat altijd gokken is.
Suc6, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 22 juli 2006 01:26 
Zou zeggen: opgeven voor Idols !!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 juli 2006 12:43 
Ik zou het op dit moment ook niet weten, het zou kunnen zijn dat de lagering in de versnellingsbak kapot zou kunnen zijn. Dit kan het zingen veroorzaken en dat is dan ook snelheid afhangkelijk. Hoe harder men rijd hoe hoger hij (of zij) gaat zingen. Van af hier is het moeilijk om het te bepalen.

Echter denk ik niet dat de crukaslagering kaopt is, dit geeft namelijk een kloppend geluid.

Olie verbruik is gerelateerd aan slecht olie schraap veren. Deze heeft een drukveer ertussen zitten en die heeft geen spanning meer. 1 liter op de 1000 kilo meter is nog niet om bang van te worden.

Het is een bekend verschijnsel deze hoge olie verbruiken.

Groetjes Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 juli 2006 14:46 | Aangepast door: Hans 
Een zingend geluid kan eigenlijk alleen uit een versnellingsbak komen; het druklager bij een auto is daar vaak de oorzaak van. Maar een dergelijk lager kent de CX niet.
Daar waar sprake is van constant mesh van de tandwielen (tandwielen die altijd met elkaar in verbinding staan) willen als de assen in hun lagering speling beginnen te krijgen op hun aangrijpijngsvakken nog wel eens een zingend geluid maken.
Ik neem aan dat dat bij jou het geval is; zeker omdat het zich ook voordoet bij ingetrokken koppeling en rollende motor (het achterwiel zorgt dan via de cardan voor het draaien van de bak).
Voorlopig niet echt iets om je zorgen over te maken. Gebruik een goede motorolie (half-synthetisch) van een bekend merk. Pas als er iets gaat ratelen moet je je meer zorgen gaan maken.

En trouwens je moet wel een heel stil lopend CX blok wil je het zingen kunnen horen lijkt mij ??

En het olieverbruik; ach gewoon periodiek het peil controleren en olie bijullen. Zolang de slijtage aan zuigerveren niet ten koste gaat van het vermogen, gewoon blijven rijden.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 juli 2006 16:24 
Hans ten eerste hebben alle CXen GL motoren een druklager het kan best en het zal het wel wezen dat deze druklager stuk is
ouwe-jan
in alle techniek boeken wordt deze druklager beschreven deze zit in het drukstuk
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 juli 2006 00:19 
Jan
dat is maar een druklagertje in het koppelingsdeksel.
Niet echt een ding waar je je zorgen over hoeft te maken, want het heeft een heel andere functie dan het forse druklager bij een automobliekversnellingsbak.
Het gierende geluid is geheid afkomstig zoals ik sugereer.
En daar kan de bak nog heel lang mee leven.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jverbruggen
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 aug. 2006 22:19 
heb alweer een 500 km gereden en de motor giert nog steeds. kijk straks met het olieverversen meteen naar de staat van de koppeling. bedankt voor de tips.

Schrijver CorBos
Gast 
#9 | Geplaatst: 3 aug. 2007 10:59 
jverbruggen
hallo , hoe is het eigenlijk afgelopen met deze gierende motor?
wat was nu de oorzaak, hier ben ik erg nieuwsgierig naar want mijn motor doet dat namenlijk ook al een tijdje en wat ik ook heb bekeken en vervangen, ik kom er niet achter.
zou je zo vriendenlijk willen zijn om te antwoorden, groeten Cor uit Groningen

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 zingende motor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven