je noemt daar drie verschillende plaatsen op waar speling kan zitten,
van voor naar achteren hoor je idd drie verschillende bewegende delen te chekken
1) de cardanas , deze behoort geen speling te hebben, ietsie voelen op de naven, ok , maar als de kruiskoppeling speling heeft is ze voor de schroot
2) tandwieloverbrenging in het achter differencieel, enkel te meten bij demontage omdat je anders andere onderdelen mee voelt spelen,(cardan en of wielnaaf) deze moet 0.1mm speling hebben tussen de tandwielen, de tanden zelf nazien kun je reeds door de olievuldop. als je deze demonteerd (4 schroeven van de cardanbuis lossen en achterwiel demonteren)indien daar de speling buitengewoon groot is, zijn ofwel de tanden versleten ofwel de kogellagers , als je de olie aflaat van het difrencieel kun je ook zien of er glinsters inzitten dat wijst op slijtage van tanden of lagers
3) dat zijn de naven in het achterwiel die ingrijpen in de naven van het difrencieel, ook deze mogen eigenlijk geen speling hebben en dienen ook periodiek ingevet te worden
indien dat niet gebeurd slijten de naven weg en veroorzaakt ook speling,
laat maar iets horen
greets puk ( die niet ingelogd geraakt) |