Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Advies gevraagd!

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 aug. 2006 22:27 
Hallo allen,

Vanavond heb ik mijn nieuwe aanwinst opgehaald. Na een korte rit van ongeveer 12 kilometer veilig thuis gekomen maar ik denk dat ik wel een en ander nog moet doen aan het blok waarvoor ik graag jullie advies zou willen.

Ik vond zelf dat na zo'n korte rit het blok erg heet was. Ik kon mijn hand niet op de klepdeskesl leggen en dat lijkt mij toch wat te gortig. Verder is de motor erg lui en zou toch meer oomph moeten hebben. in Neutraal trekt ie wel door tot aan de rooie lijn maar het duurt even voordat ie daar is.
Luchtfilter is schoon, radiateur is vol en hoewel de carburateurs wel wat afgesteld zou moeten worden zou dit toch niet de oorzaak moeten zijn dat ze zo heet loopt. Verder hoor ik de koppeling nogal klapperen in hoger toerental dus hoewel de platen vernieuwd zjin (heb de factuur met van de onderdelen erbij gekregen) denk ik dat ook dat er weer even uit moet. Verder vond ik dat de olie wel erg dun was dus ook dit zal ik vernieuwen. De vorige eigenaar had wel sleutelverstand maar had volgens mij niet al teveel kennis van de CX.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de motor zo heet loopt? De temparatuurmeter heeft zich wel redelijk gedragen.

bedankt,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 aug. 2006 22:48 
Ervan uitgaande dat de temp meter goed werkt en het blok dus echt heet wordt, kan ik het volgende bedenken:
- hij staat veel te arm afgesteld
- de radiateur zit dichtgekoekt
- de thermostaatklep opent niet volledig
- de waaier van de waterpomp ligt los
- heel veel koolaanslag onder de cilinderkoppen

Als ik verder nog briljante ideeen heb, dan laat ik 't je weten.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 aug. 2006 08:43 | Aangepast door: Hans 
Ben het volledig eens met de mogelijke oorzaken als door Floris aaangegeven.
Kan nog wel iets toevoegen:
- lucht in het koelsysteem
- te weinig of inderdaad te dunne olie (ook de olie zorgt voor de koeling van het blok)
- ontregelde onsteking (te vroeg), maar dat komt bij een CX bijna niet voor
- losgelopen (of zelfs ontbrekende ?) fan achter de radiateur
- verkeerde warmtegraad bougies
- aanlopende remmen / geblokkeerde wiellagers (je geeft aan dat ie moeizaam op toeren komt)
- doorgeslagen koppakking

Laat ons weten wat de oorzaak is geweest.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 2 aug. 2006 10:45 
het meest waarschijnlijk is een verstopte radiator of een kapotte thermostaat,lijkt me. komt vaker voor bij motoren die langer stilstaan.
theo

Schrijver Frans
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 aug. 2006 13:30 
Toch lees ik in Wouter's verslag niet dat de temperatuurmeter oploopt, of staat dat los van de opgesomde suggesties?

Frans

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 aug. 2006 21:00 
Ik heb hem vanavond weer even aangeschopt. Hij starte wel maar liep totaal niet stationair. Bji het draaien van de stelschroef gebeurde ook helemaal niks. Motor wilde echter wel starten als ik een beetje gas geef bij het starten. Heb hem even laten lopen en blok werd wederom erg heet terwijl de temparatuurmeter maar heel weinig opliep.

Ik heb de waterpijk eens bekeken en daar bleek een vorige eigenaar iets mee gerommeld te hebben. Heb de water pijp losgehaal en zowel uit de pijp als uit het blok liep koelwater uit. Ik heb de troep eraf gehaald en met een nieuwe oring de pijp opnieuw gemonteerd. 1 druk op de knop en lopen maar weer en ook stationair draaien. Motor blijft echter wel nog steeds erg heet draaien hoewel de waterpijp redelijk koel blijft. De bougies zien er redelijk uit hoewel ik wel denk dat hij iets te arm staat. De carbs zijn echter amerikaans dus moeilijk om af te stellen. De synchronisatie heb ik ook even vluchtig gechecked en dat viel nog wel mee. Moet nog wel gedaan worden maar zoals het nu staat zou dat niet al te veel invloed moeten hebben op het draaien ervan. Ik ga de bougies dit weekend vervangen en nieuwe benzine er in gooien en kijken of dat helpt.

Bedankt voor de reacties. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Groetjes,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 aug. 2006 14:06 
Koppakking (zie mijn opmerking hiervoor)?
Dus even ook de compressie testen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#8 | Geplaatst: 27 sept. 2006 19:37 
Hoe is t nou met dit apparaat, is alles weer okee?

Of word ie nu in onderdelen aan de man gebracht?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Advies gevraagd!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven