Ik heb een probleem en daarvoor al deze hele site doorgelezen, maar toch niet specifiek dit kunnen vinden.
Bij lage toeren loopt de motor niet regelmatig. Het onregelmatige is dat je ploffen hoort in de uitlaat, soms 10 seconden niets, dan een hele rij. Het lijkt of ik een tik hoor ergens - metaal tegen metaal, maar net als het onregelmatige, zo nu en dan. Soms loopt het toerental op alsof het probleem weg is. Na een paar seconden komt het weer terug.
De stationair heb ik daarom opgeschroeft naar 1800-2000 toeren. Als ik de linker bougiekabel lostrek, valt het toerental terug naar 1100 toeren en loopt hij wel regelmatig. Veerje ipv weerstand in de linker bougiekabel gedaan.
Ook, als ik met remmenreiniger in de inlaat spuit valt de motor uit. Dit gebeurt alleen als ik een klein beetje in de linker spuit, maar het gebeurt niet als in de rechter wordt gespoten. (Remmenreiniger kun je als start spray gebruiken)
Als de motor warm is, start ie bijna niet meer. Als ie koud is wel - en dat vind ik zo vreemd.
De carburateurs heb ik eraf gehaald en de twee sproeiers schoongemaakt. Later ook de vacuum kamer losgehaald van de linker. Zag er allemaal heel goed uit en ze functioneren ook. Als ik met een schroevedraaier de vacuum cilinder iets optil bij stationair (via de luchtinlaat) blijft het probleem hetzelfde: hij lijkt genoeg lucht te krijgen. Alleen in de vlotterkamer zat wat vuil - oude benzine waarschijnlijk, maar verder heb ik nergens, ook niet in de sproeirs vuil kunnen ontdekken. Tank ook helemaal leeg gemaakt en gevuld met schone benzine plus extra filter gemonteerd. Een benzine reiniger gekocht en aan de benzine toegevoegd.
Een half jaar geleden liep hij nog wel regelmatig.
Dus boek van Peters goed gelezen (
de Ohm waarden van de witte en blauwe staan er inderdaad verkeer in, ze staan goed op deze site in dit antwoord:
http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&fo rum=6&topic=1034&page=0
Let op: het staat er eerst fout en een paar reacties verder goed)
De weerstand tussen Goren en wit is 303 Ohm, website schrijft 387-440 voor.
Blauw naar Wit is 82 Ohm, voorschrift 77-99, dus die is wel goed.
Tussen Blauw en Groen de som van beide: 385 Ohm.
Wit/blauwe stekker losgemaakt. De White wire fix zal wel niet helpen hier, dus wat testen gedaan. Alleen een draad tussen de blauw en blauw, met de witte losgemaakt, werkt beter dan als de witte is aangesloten - het toerental scheelt ongeveer 100 toeren bij stationair. Als ik de witte uit het blok tegen de blauwe aan hou, is het even slecht als eerst. Ook slecht als ik de blauwe uit het blok op de witte naar de CDI zet.
Ik heb het gevoel dat het niet alleen de stroomspoel ontsteking (stator van de onsteking) is die kuren heeft, omdat er een duidelijk verschil tussen links en rechts zijn. En ook omdat de onregematigheid niet continue hetzelfde is. Maar wat zou het tweede kunnen zijn?
Als de carburateur wordt schoongemaakt, waar moet je dan op letten behalve de sproeiers in de vlotterkamers? Er zitten heeeele kleine gaatjes ter hoogte van de gasklep. Waar komen die uit? Zou daar iets in kunnen zitten?
Oh, ja de overige: weerstands waaarden:
van Groen naar:
Oranje 111 Ohm (=LH low speed spoel)
L.Blauw 112 Ohm (=RH low speed spoel)
Orange-rood 96 Ohm (=LH High speed spoel)
L.Blauw-rood 94 Ohm (=RH High speed spoel)
Orange-wit 209 Ohm (=RH vervroeger)
L.Blauw-wit 208 Ohm (=LH vervroeger)
Dus dat zag er allemaal wel goed uit.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.