Ik ben nu al enkele maanden trotse eigenaar van een CX 500 ES '82 met 41.000 Km op de teller. Foto's zijn te bekijken in de schouwroom. Ik zou graag al het onderhoud zelf doen, toch het geene ik zelf KAN doen.Ik had hem graag eerst volledig in orde gezet voor ik er mee de baan op ga. Alle lampen en zekeringen zijn al vernieuwd, remmen en remvloeistof ook.
Koelvloeistof is ook vervangen. Bougies en luchtfilter vervangen is ook geen probleem. Nu nog dit: Motor-, Cardan-, Voorvorkolie vervangen. Ik heb via dit prikbord al enkele nuttige tips gekregen en gevonden, maar toch geraak ik er nog niet uit. Voor de motorolie, als ik het deksel van de oliefilter los, komt er dan onmiddellijk olie vrij? Voor de cardan, gewoon olie aflaten en vervangen? Vorkolie heb ik al, maar hoeveel moet er nu waar in en hoe? Ik heb gevonden op een site 265cc links en 250cc rechts, maar hoe bekijk je het? Vanop de moto of er voor? Mag je zomaar de vorkdruk via de ventielen boven lossen om deze te demonteren? Hoeveel druk moet er achteraf terug in? Ik weeg 75 kg. En heb een sportive rijstijl. Normaal moet er vorkolie SAE-15 in, maar ze spreken ook over SAE-30 voor een stuggere veering. Mag dit zomaar worden veranderd? Hoe reageerd de vork daar dan op? Als de demping verhard, hoe is het dan met de rebound gesteld? M.a.w. keerd de vork dan nog snel genoeg terug? Een beetje veel in één keer denk ik, hopelijk kan er mij iemand bijstaan in mijn lessen: onderhoud aan een CX. Bijkomende informatie is steeds welkom, ik kan er maar van leren.
Vriendelijk groet, Lincky.
CX 500 Euro '82