Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Startmotorprobleem

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 aug. 2006 12:45 
Ik heb al sinds de aankoop van mijn CX in 1991 een probleem met de startmotor. Is de motor koud, dan gooit die de motor prima rond. Is de motor warm, dan klikt alleen het startrelais. Meestal is het dan aanschuiven geblazen.

Soms - wanneer ik de startknop gewoon een sewconde of 5 ingedrukt houd - gooit hij hem alsnog rond, zij het niet van harte. Klop ik bij een weigering met de achterkant van een hamersteel op de startmotor, dan begint 'ie 9 van de 10 keer ook ineens te draaien.

Enkele jaren geleden heb ik er al een andere op gezet: hielp dus niks.
Startmechanisme in het blok gecontroleert; loopt soepel.

Ra, ra... wat kan het zijn? Toch de startmotor zelf weer - ondanks dat dit een gereviseerde is? Wie heeft een theorie?

Groet en alvast bedankt voor het meedenken.

Marcel

Schrijver puk
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 aug. 2006 13:11 
vrij simpel marcel , al eens gedacht aan je start relais, als daar de contact punten ingebrand zijn , leid ie ook een eigen leven , dan wel , dan weer niet , of moeilijk, als het hele zootje koud is , lukt het meestal wel( ook wel wat vochtiger en beter contact), maar op temperatuur , dan is alles droog en zet uit ( door de warmte ) de minste hapering is dan genoeg om slecht contact te geven en dan trekt ie meer vonken dan toeren, probeer eens even een donor relais , dan ben je zeker
mvg Puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 aug. 2006 13:33 
Marcel je zegt het al zelf [moet met een hamer op de startmotor slaan ] dus haal de startmotor er af en kom even naar Wieringerwerf dan kijk ik er even naar
groeten ouwe-jan
woon je dichter in de buurt van Marco Beckers bel deze dan even
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Gast 
#4 | Geplaatst: 14 aug. 2006 13:36 
Beste Puk,

Bedankt voor het meedenken. Maar ik was in mijn vorige bijdrage nog vergeten te vertellen dat ik er een half jaar geleden al een nieuw startrelais op heb gezet. Zonder verbetering. Het moet dus toch wat anders zijn.

Groet Marcel

Gast 
#5 | Geplaatst: 14 aug. 2006 13:49 
Beste ouwe-Jan,

Ik woon in de buurt van Zutphen. Dus niet echt in de buurt van Wieringerwerf. Ook kan ik helaas, niet op het treffen komen in St.Jans Klooster. Waar woont Marco en hoe kan ik die bereiken?

Groet Marcel

Schrijver edward
Gast 
#6 | Geplaatst: 14 aug. 2006 13:52 
Hoi Marcel,

Ik heb nog wel een redelijk suffe suggestie. Is je startknopje nog wel helemaal senang? Binnenwerk kan best oxideren, waardoor ie het soms wel en soms niet doet. Of hoor je altijd het startrelais, dan heb ik het mis.

Laten we er van uit gaan dat je startrelais en je startmotor beiden ok zijn. Zou het probleem niet in communicatie tussen relais en startmotor kunnen zitten. Wat Puk zegt blijft kunnen, je hebt weliswaar een nieuw relais, maar dat sluit een slecht contact niet uit, toch?

Ik zou zeggen, we demonteren je CX even op SJK (deskundigen genoeg, ik kijk wel mee), maar SJK is (als ik me niet vergis) meteen het begin van je motorvakantie? Enfin, dat moet je zelf weten.

Succes,
Edward

Gast 
#7 | Geplaatst: 14 aug. 2006 14:01 
Beste Edward,

Ook jhij bedankt voor het meedenken. De startknop heb ik al uit elkaar gehad en schoongemaakt, hoewel het erallemaal goed uitzag.

Het startrelais klikt inderdaad altijd bij weigering. Storing tussen relais en startmotor lijkt me niet waarschijnlijk. Heb alle relevante aansluitingen schoongemaakt/bekeken, inclusief die van de de massakabel.

Bedankt voor het aanbod om een en ander in SJK te demonteren. Maar ik ben helaas verhinderd.

Groet Marcel

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 aug. 2006 14:34 
Hoi Marcel,

Ik lees dat je in de buurt van zutphen woont, ik woon in zutphen mischien is het mogelijk om onze CXen naast elkaar te zetten en onderdelen te wisselen tot dat jou CX weer probleemloos start, dan weten we welk onderdeel het is en kan dat vervangen (of gerepareerd) worden. (mijn cx start -meestal- probleemloos).

Mail me maar op erikcx500@hotmail.com
Groet Erik

Gast 
#9 | Geplaatst: 14 aug. 2006 14:47 
Hoi Erik,

Bedankt voor je aanbod. Maar ik ga denk ik eerst maar eens op zoek naar een andere startmotor. Of heb jij er misschien een los liggen? Dat scheelt weer sloopwerk.

Groet Marcel (ik woon overigens in Vierakker)

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 aug. 2006 16:42 
Hoi Marcel,

Ik heb er een in mijn donormotor zitten (startmotor). Ik kan 'm er wel even uit halen en langs brengen, of je komt 'm halen.
Als je me een mailtje stuurt mail ik mijn telefoon nummer even terug kunnen we bellen, makkelijker dan heen en weer typen........

Groet Erik

Schrijver beussie
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 14 aug. 2006 16:53 
Marcel hetgeen jij aanduid met slecht starten is puur de startmotor zelf want je zegt al als je er met een hamer op tikt dan doet hij het wel goed dus mijn advies is startmotor demonteren uit elkaar halen en goed schoonmaken en dan de collector opzuiveren (voorzichtig met een schuurpapiertje de koperen lamellen schoonschuren) en evt nieuwe borstels met veertjes.

Schrijver beussie
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 14 aug. 2006 16:53 
Marcel hetgeen jij aanduid met slecht starten is puur de startmotor zelf want je zegt al als je er met een hamer op tikt dan doet hij het wel goed dus mijn advies is startmotor demonteren uit elkaar halen en goed schoonmaken en dan de collector opzuiveren (voorzichtig met een schuurpapiertje de koperen lamellen schoonschuren) en evt nieuwe borstels met veertjes.

Schrijver puk
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 aug. 2006 17:36 
in dit geval marcel hebben beussie en ouwe-jan wel gelijk hoor
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Gast 
#14 | Geplaatst: 14 aug. 2006 17:46 
Heren,

Ik ben overtuigd: het ligt vast en zeker aan de startermotor zelf (hoewel ik doe ooit al eens heb vervangen...) Ik heb al een aanbod van Erik (woont in de buurt) voor een testexemplaar. Die ga ik eerst maar eens ophalen.

Groet en ik houd jullie uiteraard weer volledig op de hoogte.

Marcel

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 15 aug. 2006 10:18 
Ik wil er toch op reageren. Ik heb alles nog eens door gelezen en ik heb een ding nog niet gezien.

Als ik het goe dbegrijp is het in mijn ogen toch ook de start motor. Blijkt het dit toch niet te zijn denk ik dat het de spannings regelaar is.

Bij een te hoge laad spaning gaat de accu koken. Er komen belletjes op de accu platen en de accu gedraagd zich als of hij leeg is. In werkelijkheid zijn de accu platen zo bedekt met belletjes dat de accu niet genoeg oppervlakte vrij heeft om de stroom uit het accu zuur te halen. Dus de inwendige weestand van de accu is te hoog. Laat het geheel af koelen en de de motorfiets doet het weer prima. De GL rijders hebben hier nog al eens last van vooral de 650. Het blijkt dat de massa via het contact slot niet in orde is waardoor de spannings regellaar niet goed en potentiaal verschil kan meten. Gevolg de spannings regelaar gaat de spaning op voeren om tot een verschil van 14.4 volt te komen ten opzichte van massa.

Je accu gaat nu koken en werkt niet meer naar behoren.

Toch denk ik dat de starmotor zelf niet in orde is. Mestal kun je onderbrekingen op de rotor vinden. kool bosrtels zijn vaak nog wel goed maar de collector daar waar de draden van de koperen plaatjen overgaan naar de wiklkelingen, daar zijn dan breukjes te vinden. Bij warmte komen die breukjes los en de start motor werk nog maar voor de helft.

Ik heb nog wel wat liggen en als je langs wil komen moet je me even bellen.
Groetjes Marco Becker
Tel 0321 312336
Vliegersveld 37
Biddinghuizen.
8256 GN
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Startmotorprobleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven