Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Boek : foutje ?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 aug. 2006 15:55 
Hallo,

Ik heb een vraagje/probleempje.

Er werd gezegd dat ik eens naar het oliepeil van de cardan moest kijken... Nou ja, dat kan.
Ik HET boek erbij gepakt : Reparatie en onderhoud aan Honda CX 500 2de Druk 1985.
Hoofdstuk : Ondehoudsscheme, gedeelte: Elke twee jaar of 36.000 km. (Blz 18/19)
Daar staat hoe je het nivo controleert, 'het oliepeil van de aandrijving moet gelijkstaan met de schroefdraad van de vulopening' met een plaatje. Maar niet het goede plaatje.
Dit is de foto die in hoofdstuk 10 hoort : 10.3a op Blz 183 'Verwijder de splitpen en asmoer'

Ja toch ?

Bij nieuwe dingen weet ik graag waar ik aan toe ben anders wordt ik een beetje zenuwachtig, van 'doe ik het wel goed, het plaatje klopt niet met wat ik zie : HELP' en zo.

Zijn er nog meer van dit soort vergissingen bekend ?

Harmony,
Hans
( durft wel wat te doen, maar ziet het liever eerst een keertje )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Gertjan
Gast 
#2 | Geplaatst: 14 aug. 2006 16:48 
Hoi Hans,

Achterop het kardanhuis zit een grote dop die ongeveer in het midden zit.Dat is de niveauplug
Als je deze dop los draait kan je zien of er olie genoeg in zit.
Zo niet kan je bijvullen tot de rand als het gelijk staat is het in orde.
Je kan eigenlijk niet veel verkeerd doen zolang je het kardanhuis maar niet tot bovenin vol gooit dan bouw je bij het rijden een norme druk op en gaat de boel kapot.

Succes
Gertjan

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 aug. 2006 17:51 
Hoi Gertjan,

Dat was wat ik wilde weten. Had ik het toch goed.

Dok eraf gedraait, en er kwam een heel klein beetje olie uit. Dus de hoeveelheid cardan olie is goed.

bedankt.

Harmony,
Hans.
( streept door : Cardan controleren )

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 aug. 2006 18:01 | Aangepast door: ouwe_jan 
Nou breekt mijn klomp ,al vul je het cardan tot boven aan toe,dan barst deze niet uit elkaar want waarom denk je waarvoor dat chromme dopje is of zwart boven op het cardanhuis,nou je raad het goed dat is de ontluchting van het cardanhuis,
eraf halen gaat moeilijk want deze zit er op geperst
groeten van ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 aug. 2006 20:46 
Chromme dopje ? Bij mij is 'ie zwart...

Niet dat het wat uitmaakt, maar toch

Harmony,
Hans.
( zocht naar chroom dop, vond niks )

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 aug. 2006 08:59 
Hans is het nu goed de meeste ontluchtings dopjes zijn verchroomt en die van jou is zwart ,er is er ook een die ROODis als er maar een ontluchtingdop op zit en geen afsluit dop
ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 aug. 2006 09:56 
Toch gaat het wel degelijk kapot als men met te veel olie rond rijd. Het word namelijk te warm en de olie zal er ook echt wel uit geperst worden.

Tevens is het zinvol om bij elke onderhouds beurt de cardan olie te vervangen. Of elke 10.000 kilometer. De olie is niet al te duur en deze kan makelijk vervangen worden. Hiermee houd je de afdichting in top conditie omdat de aditiefen in de olie dan weer lekker vers zijn. Tevens kan men vast stellen af er zich slijtage voor gaat doen. Meestal red je het er net mee. Dus als de olie zilvergrijs is, weet je dat de lagers er uit gaan lopen. Ik heb er al vele gezien die zilver grijze olie hadden en waar nog steeds mee gereden werd. Als je alles los hebt kun je het wel voelen dat de aandrijving toch echt wel kapot is. Ik heb in al die tijd een geval gehad waar er echt een lager uit gelopen was en de stukken via de inspectie dop naar buiten kwamen. De eigenaar had samen met zijn vrouw achter op al een kilometer of 30 door gerden met heftige trillingen achter in het wiel. De snelheid die hij nog durfte te rijden was 50 kilometer per uur. Ik heb het deel gelijk vervagen en hij kon gelijk weer verder.

Dus vervang de olie tijdig en je weet hoe het er voor staat. Ik gebruik de olie dus als indicator.

Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Johnda
Gast 
#8 | Geplaatst: 15 aug. 2006 11:51 
ik vroeg me hetzelfde af als Hans. ik heb net een CX aangeschaft met werkboek en heb dat ook gelezen. vond het ook wat vreemd, maar nu is het me duidelijk.
met dank aan allen die hier op hebben gereageerd.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Boek : foutje ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven