Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

aanhaalmoment bouten kleppendeksel

Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 aug. 2006 22:51 
Beste vrienden

Ik sta veilig met mijn cx650E in Berlijn, kleppen mooi gesteld voor de eerste keer en wel een beetje trots.

Probleem. rond de twee bouten van het kleppendeksel zweet hij serieus wat olie, ik heb het idee dat de pakking door het slechte aandraaien niet strak genoeg zit. Wat is het goede aanhaalmoment? Of met de hand loeihard aandraaien... daar ben ik nu net benauwd voor.

Dank voor advies en tot binnenkort.

Dirk
Antwerpen

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 aug. 2006 23:32 
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar als je de rubbers van deze 2 bouten van te voren licht in olied, dan dichten ze prima af. Het moment bepaal ik eigenlijk altijd op gevoel: met een korte sleutel 10, met m'n pink vastzetten. Gaat al jaren goed!
Volgens de boeken is het 18-25 Nm of te wel 1.8-2.5 kg/m of te wel 13-18 ft/lb.
Suc6
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 aug. 2006 00:10 
Voorzichtig aandraaien Dirk, die bouten draaien snel kapot.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 aug. 2006 08:50 
Ik mis wat informatie, Het belangrijkste is dat de boutjes stuiten op een bortstuk. Aanhaal moment zal best wel voorgeschreven zijn maar dat doet eigenlijk niet ter zake. Als men de boutjes aan draait voelt men van zelf dat het in een keer zwaarder gaat. Dit is het moment waarop het stuitrandje van het boutje tegen de cilinderkop stuit. Kijk maar eens goed naar de boutjes. Wil men toch door draaien dan gaat het fout. Het schroefdraad in de kop zal los komen.

Kleine kant tekening. Ik kom nog wel eens 650 blokken tegen waar een kleppendeksel schroef van een 500 in zit. Dit is een probleem. De 650 kleppendeksel zijn een paar mm hoger waardoor er langer kleppendeksel boutjes zijn gebruikt.
Als men deze (de 500 )monteerd draait
men bijna altijd de rubbers kapot omdat dit veels te strak zit. De boutjes van een 500 zijn iets korter. Je voelt het stuit randje niet komen en de druk word dan te hoog Het kan zelf nu ook weer je schroefdraad gaan kosten.

Hulp middel om de zaak af te
dichten is om de boel een kleinbeetje siliconkit in te smeren. Niet te veel. Als het maar tranparante siliconen kit is werk het al. Let wel het is een hulp middel maar het kan best goed werken.

Met vriednelijke groet Marco Becker.
Tel 0321 312336
Vliegersveld 37
Biddinghuizen.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Anoniem
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 aug. 2006 18:16 
Dank jullie allemaal voor het advies, ik kan weer verder

Mooie vakantie voor iedereen

Dirk

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 aanhaalmoment bouten kleppendeksel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven