Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

dimlicht belast accu zwaar

 
Schrijver edho
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 aug. 2006 23:08 
Hallo allemaal,
Mijn motor start best en als het even duurt na een tijdje stilstand gaat de start motor nog goed rond.
Als ik echter een stuk gereden heb, en daarna de motor weer wil starten (direct na uitzetten) dan wil de start motor nauwelijks rond, de accu heeft dan onvoldoende puf. Trekt het dimlicht mijn accu leeg onder het rijden? Of is de laadstroom onvoldoende om de accu op peil te houden, of is mijn accu slecht?
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik maak me een beetje zorgen dat ik straks ergens niet meer wegkom...
Ed.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 aug. 2006 23:10 | Aangepast door: Hans 
Allereerst de laadstroom met een multimeter controleren.
Moet tenminste op 13,8 Volt liggen. Zo niet dasn is zeer waarschijnlijk de dynamo defect.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 aug. 2006 08:41 | Aangepast door: ouwe_jan 
ho ho accu of de spanning regelaar, hoeft niet altijd de dynamo tewezen
Maar dat is te controleren
Zie op Techniek . sleutelen .dynamo`s al de drie de werkingen hier van
ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 aug. 2006 09:18 
Begrijp ik 't nou goed:
- als je een paar dagen niet hebt gereden, dan gaat de startmotor goed rond
- als je de motor net (met warm blok) hebt stilgezet, dan gaat de startmotor nauwelijks rond
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 aug. 2006 09:31 
Zo begreep ik het ook.
Een CDI- CX heeft de accu niet nodig voor de ontsteking. Natuurlijk wel voor het ronddraaien van de startmotor. Dus het rijden gaat dan na het starten probleemloos (dus de onstekeingsspoelen op jouw stator zijn nog goed !), maar als je tijdens de rit het licht aan hebt en de accu wordt niet bijgeladen dan loopt ie leeg en kun je dus als je de motor uitzet ook niet gelijk weer starten. Na verloop van tijd laadt een accu zichzelf weer enigszins op en is er voldoende startstroom voorhanden.

Kan de spanningsregelaar zijn, maar meestal toch de dynamo. Helaas.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marco.becker
Gast 
#6 | Geplaatst: 16 aug. 2006 09:54 
Hier is alles mee gezegd, klopt als een bus.
Mocht je vragen hebben over de onderdelen zoals pakkingen en dynamo, neem dan eens kontact met mij op.
Groetjes Marco Becker
Vliegers veld 37
8256 GN Biddinghuizen.

Schrijver edho
Gast 
#7 | Geplaatst: 16 aug. 2006 11:55 
Tsjonge wat een snelle reacties! Bedankt daarvoor!
Het controleren van de laadstroom zal ik als eerste doen. Een multimeter kan ik wel aankomen, maar op welk punt aan de motor moet ik dit meten, welk (kleur) draadje?
Het betreft hier een CX650E.

Ik las in de post "Startmotor" van 14 aug. ook een verhaal over luchtbelletjes op de platen van de accu waardoor de afgifte tijdelijk verstoord is. Dat lijkt me ook nog een mogelijkheid.

@floris
Inderdaad, na weken stilstand geen probleem met starten.
Direct na een rit lijkt er geen puf in te zitten. De motor start echter wel, maar die eerste slinger van de startmotor gaat zeer moeilijk.

Ik ga deze week over de eerste 10.000 met mijn cx, dus slijtage zal het nog niet zijn....

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 16 aug. 2006 13:34 
Volgens mij had Marcel Gosselink precies hetzelfde. Probleemloos starten, behalve als ie warm is. Zie draadje eerder deze maand/vorige maand

Schrijver Anoniem
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 aug. 2006 17:28 
AHA, een 650E, die ken ik, en de mijne heeft het zelfde euvel. Ik heb een hele goeie accu, zeker weten, en nook de dynamo is goed. Bij mij gaat bij een warm blok ook de starmotor in eerste instatie moeizaam rond, en lijkt soms zelfs te gaan hangen, alsof ie inderdaad te weinig prik van de accu heeft. Echter, het is bekend dat de 650 een een te zwakke/kleine startmotor heeft eigenlijk. Dus zou het door het uitzetten van onderdelen bij een warme motor kunnen zijn dat ie dan moeilijk doet? Het is gissen, maar ik denk dat er op zich niet zo veel aan de hand is qua electrische onderdelen. Zorg wel dat je m' meteen aan kan laten slaan en niet lang hoeft door te starten met warme motor ( die van mij slaat doorgaans na 1 slagje wel aan als ie warm is). Dus no worries mate!
Groetjes
Ray (die ook zijn twijfels had in het begin...)

Schrijver Perice
Gast 
#10 | Geplaatst: 17 aug. 2006 17:42 
Sluit me aan bij Ray,
heb ook een 650 metrprecies hetzelfde
"probleem".
Vermoed inderdaad dat het met uitzetting te maken heeft.
Koud perfect starten, warm komt de startmoter in eerste instantie wat langzaam op gang,net of de zaak klemt, en loopt daarna sneller.
Ook nieuwe accu, geen probeem met laadstroom en goede koude start
Peter

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 aug. 2006 17:58 
Of als de duvel er mee speeld, ik heb gisteren een cx500 met start problemen binnen gekregen. Koud prima starten warm wilde hij toch echt niet.
Hij is uit eindelijk uit gevallen op een kapot start relai. Deze vervangen en ik dacht dat het wel voor elkaar was. Ze gaan hem warm rijden en tot mijn stomme verbazing wilde de motor niet aanslaan. Leek een lege accu. Ik een verta accu 75 ampere en een snel lader er bij op. Nog niet starten. Een andere startmotor dan maar. Het leek goed te gaan. Start motor was natuurlijk koud die kwam uit de la. Ik zeg ga er maar weer mee rijden, en verdompt het probleem was er weer. Het zat me niet lekker. Ik heb een start motor van mijn eigen fiets af gesloopt en die er op gezet. En natuurlijk weer goed starten. En weer warm rijden. En wat denk je. Starten en lopen. Ik bleek zelf ook gewoon een slechte startmotor in de la te hebben liggen. Als ze warm worden gaan ze minder presteren en lijkt het niet of dat je een lege accu hebt. Door het moeilijke starten word de start moor erg heet. Kan het niet meer vast houden zo warm. Dus ik denk dat er echtwel schade in de start motor is. Ik weet nog niet wat maar ik heb er nu twee liggen en ik ga er eens naar kijken wat er verrot aan is.

Dus haal een start motor bij een bekende weg en ga het proberen.
En je weet het.
Ik heb nog wel een paar start motoren liggen maar die ga ik nu ook maar uit proberen.

Groetjes Marco Becker.
Sorry voor de schrijffouten, ik heb even niet de tijd om het na te lopen.
Tel 0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver edho
Gast 
#12 | Geplaatst: 17 aug. 2006 23:37 
Oke, ik hoef dus niet meer bang te zijn dat mijn accu of laadstroom niet goed is. Ik ben blij met jullie reacties, dat stelt me gerust.
Ik hoop zaterdag een aantal van jullie even de hand te schudden.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 aug. 2006 00:19 
Zie het onderwerp 'Startmotorprobleem'.
Waarschijnlijk is ook jouw startmotor gewoon vervuild geraakt. Schoonmaken zoals beschreven, en uitproberen maar!
Suc6.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver mvdberg112
Gast 
#14 | Geplaatst: 21 aug. 2006 16:45 
Edho:Het controleren van de laadstroom zal ik als eerste doen. Een multimeter kan ik wel aankomen, maar op welk punt aan de motor moet ik dit meten, welk (kleur) draadje?
Het betreft hier een CX650E

Je moet de laadspanning (stroom is niet het juist woord) direct op de accu meten.

Als je je licht verdenkt, dan zet je gewoon je licht aan.

Dus rode draad van de multimeter op de plus en de zwarte op de min (andersom kan ook, dan staat er min teken op de meter als het een digitale is).

Als de laadspanning 13.7 volt is, wordt de accu ALTIJD bijgeladen, al heb je honderd lampen aan staan. Als die lampen te veel stroom zouden eten, zou de laadspanning inzakken.

Oh, ja, niet helemaal altijd: alleen als de accu goed is. Bij een goede accu hoort bij iedere laadspanning een bepaalde laadstroom. Die is voor een bepaalde accu ALTIJD hetzelfde (als de accu in orde is tenminste).

Meet eerst bij 1000 toeren (stationair), dan bij 2000, dan bij 3000, en eventueel hoger.

Meet dan met licht aan bij 1000, 2000, 3000. Schrijf de waardes maar hier neer.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 dimlicht belast accu zwaar

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven