Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Oliefilter : kleur en inhoud

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 aug. 2006 15:25 
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag de sleutels nmaar eens ter hand genomen. AAnleiding was het tikkende geluid waarvan ik nog steeds niet helemaal wete wat het is.

Eerste wat me aangeraden is :
Oliefilter verwijderen, en goed kijken naar de kleur en of er eventuele metaalspinters op de bodem van het filterhuis liggen.

Tja de kleur, wat kan ik daar van zeggen ? Het ziet er goed uit, vrij zwart, en natuurlijk op een witte ondergrond goudbruin.

En wat erin zit : Awarte korreltjes, voelt een beetje aan als een zandkorrel in de olie. Ik zocht heel hard naar koper- of aluminium schilfertje, maar er was gewoon niets te vinden.

Volgens mij, (goedwillende amateur) is dat redelijk in orde. Zo niet, gil effe deze kant op AUB.

Straks gaan de kopdeksels eraf, om de klepspeling te controleren. Ik hou jullie op de hoogte.


Harmony,
Hans.
( gaat dapper en onervaren verder )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 aug. 2006 15:45 | Aangepast door: ouwe_jan 
Hans gefeliciteerd dat je geen problemen met lagers of tandwielen
verders zaag van de olie filter de kopstukken er van af dan kan je het filter papier uittrekken voor na controlle verders adviseer ik koop of bestel een aftapplug met een magneet er aan zie ,Techniek . nogmaals ingelogd distributieketting de tweede foto deze komt van een oude CX 500 af en daar zie je ook het ijzer op de maneet zitten lijkt net een baard
anders Zaterdag zijn wij in St Jansklooster kom daar naar toe en wij luisteren naar jou motor geluid en geven jou raad en technische bijstand

ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 aug. 2006 20:00 
Dat was spannend...

'k Heb net voor de eerste keer in m'n leven helemaal zelf de kleppen gesteld. Daarna contact, startknop, en..... hij deed 'et nog ook.

Toch zit me wat dwars.
Als ik eerst de rechter cilinder stel, dan doordraai naar de linker, volgens HET boek, zou links goed moeten staan. Dat doordraaien is maar een heel klein eindje. Maar dan staan op links de uit? (of was het in) laat kleppen ingedrukt, dus heb ik doorgedraait totdat de kleppen beide dicht stonden, en de zuiger in BDP stond. Toen afgesteld. Kennelijk heb ik toch iets niet helemaal fout gedaan, want 1 druk op de knop en lopen, en netjes...

Kleppen links stonden veels te nauw, naar mijn idee. Zou dat het kloppen in de motor hebben veroorzaakt ?


Harmony,
Hans.
(beetje onzeker over eigen kunnen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 aug. 2006 21:00 
welke kleppen stonden te krap de achterste of de voorste.
De voorste zijn de uitlaat en de achterste de inlaat
En Hans zeg nooit ik ben onzeker want je doet het toch maar , profisiat
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 aug. 2006 21:14 | Aangepast door: Hans 
Zie voor het goed kleppen stellen onderstaande link:


http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&fo rum=6&topic=398&page=0
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 16 aug. 2006 21:23 
eh, ouwe_jan bij mij zat er inderdaad metaal-gruis in het oeliefilter.
theo.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 aug. 2006 21:44 | Aangepast door: Hansv 
Ouwe-jan,

Zovel de voorste als de achterste kleppen stonden erg krap. Vast en zeker afgesteld door een beginner :)
Ik wacht even op goed weer, dan ga ik testrijden. Liever dicht bij huis panne, dan halverwege SJK

Overigens, ik denk dat ik ook eens moet kijken naar inlaatspruitstukrubbers. Op de rechter zit aan de buitenzijde een vrij forse scheur. Wat kosten die dingen, want ik heb steeds ruzie tussen mijn wensen en mijn uitkering :)

Harmony,
Hans.
( Weer een ervaring rijker )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 aug. 2006 09:47 
Die spruitstukrubbers zijn kennelijk erg duur. Ducktape doet wonderen, heeft Coen mij verzekerd.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 aug. 2006 09:59 
Coen heeft meer verstand van verzekeren :-) Ducktape kan gaan lekken waardoor je alsnog een arm mengel krijgt. Gebruik zelfvulcaniserende tape, dat is gegarandeerd luchtdicht. Maar nieuwe inlaatrubbers is natuurlijk de beste oplossing, ze kosten €32 per stuk.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 aug. 2006 18:17 
koop een bus vloeibare rubber smeer de scheur dicht en daarna ducktape er op en het zuigt geen vacum meer
ouwe-jan dit is wel een nood oplossing als je weinig aan je motor kan spanderen
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 aug. 2006 18:28 | Aangepast door: erikcx 
Er is ook nog de mogelijkheid om met goede siliconekit de scheuren te dichten, dit werk veel langer dan ducktape (let wel op dat je kit gebruikt die tegen de omstandigheden kan, vocht, trilling en hechting op rubber) of het ook beter werkt dan vulcaniserende tape weet ik niet.
Het is niet de beste technische oplossing maar financieel kan het goed uitkomen.

Groet Erik

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 aug. 2006 23:32 
Nou, ik zie het al, rubberen mogelijkheden te over. Op dit moment heb ik er nog geen last van, kennelijk zit de scheur op een minder kritieke plek, nl. net voor de carburateur. Of het is nog niet helemaal doorgescheurd.

Over doorscheuren gesproken. Ik heb een proefrondje met de CX gedaan, een kleine 50km (het liep wat uit de hand met het mooie weer).

Na het eerst keer van m'n leven kleppen stellen was ik benieuwd hoe 'ie zou klinken, en of er ergens olie uit zou lopen. Nou, geen olie sporen gezien, en het bonkende geluid bij 5000 rpm was ook weg.

Hij trilt nu.

Maar, voor het eerst voelde ik me niet onzeker op de Honda bij een RPM boven de 5000. 80 Km/h in drie geeft +/- 6000, in vier 5000 en in vijf 4000 toeren. Ik merk wel dat de snelweg niets voor me is. Het schiet wel op, maar is niet ontspannen. Vroeger, aahhh...vroeger... maar dat is lang geleden :)

Als het weer mee zit kom ik zaterdag naar SJK. Wil wel eens een hoop CX-en bijelkaar zien.

Harmony,
Hans,
( Ben toch wat rustiger geworden kennelijk. )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 aug. 2006 00:14 
Je kunt er ook een stuk (brommer)binnenband om heen trekken: ziet er cosmetisch beter uit dan Ducttape, en is nog goedkoper ook. Netjes afwerken, klemmen er overheen, klaar!
Suc6(wel de lettertjes 'Vredenstein' naar binnen a.u.b.)
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Oliefilter : kleur en inhoud

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven