Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remlichtschakelaar : sleutelen voor beginners

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 aug. 2006 17:38 | Aangepast door: Hansv 
Nadat we (Cx en ik) terug waren van SJK heb ik toch maar eens alle schakelaars en lampjes gecontroleerd. Wat bleek : de remlichtschakelaar van de voorrem deed het niet. Vandaar dat de automobilisten achter me niet reageerden op mijn handrem-remmen....

Draadjes losgehaald en doorverbonden : remlicht ging aan, dus het probleem is de schakelaar.

Schakalaar losgehaald.
Met wat gepier lukte het om de schakelaar open te krijgen, en een blik in het inwendige te werpen. Nou is m'n Cx 27 jaar oud, en dit schakelaartje duidelijk ook. Het is een verbreek-schakelaar die steeds ingedrukt staat, totdat je gaat remmen. Dan maken twee messing veertjes contact met een messing ring, waardoor een stroomkring gesloten wordt. Door het jarenlange gebruik was er plastic over de messing ring gebogen, waardoor er geen contact gemaakt werd. Met een mesje voorzichtig het omgebogen plastic verwijdert, Contactje schoongemaakt en de zaak weer in elkaar gezet. Eén probleem. Bij het op z'n plaats zetten van de schakelaar liet ik het boutje vallen....in een putje....Toen heb ik maar een ander boutje gebruikt, ook al is het niet een origineel Honda-boutje

Gek eigenlijk, dat je leven af kan hangen van een flintertje plastic....


Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 aug. 2006 20:02 
hans, zo zie je maar weer , dit is techniek die je zelf kunt analiseren, dat is wat anders als de printplaten van tegenwoordig.
Nog iets , heb jij je foto , die bij de ingang is gemaakt , al?
Dit jaar hebben we ze afgedrukt ( bij uitzondering als extraatje) en ik geloof dat ik jouw foto nog erbij heb.
Rode CX 500??, met rood hangslot??

met vr gr theo.
theo cx ds

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 aug. 2006 20:40 
hoi hans,
mooi te horen hoe je bezig bent met je CX.
je kan inderdaad met wat inventiviteit een hoop zelf repareren!
is het 'geluid'na het kleppenstellen weggebleven?
vr.gr. andere theo(uit bennekom)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 aug. 2006 21:14 
Nog iets , heb jij je foto , die bij de ingang is gemaakt , al?
Dit jaar hebben we ze afgedrukt ( bij uitzondering als extraatje) en ik geloof dat ik jouw foto nog erbij heb.
Rode CX 500??, met rood hangslot??


Klopt, dat is de CX. De persoon die erachter staat ben ik. Helm hangt aan het stuur, (dacht ik) op de foto dan he.


En 'andere Theo', nadat ik wat aan de kleppen heb gesteld (en ik weet zekers dat het beter kan) is het 'bonkende' geluid verdwenen. Ik heb nu een trilling gekregen. Het fijne is dat ik me nu een stuk prettiger voel op de CX, ook bij hogere toerentallen.

Motorrijden is voor een (groot) gedeelte een gevoelszaak, denk ik.


Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Haroldsplace
Gast 
#5 | Geplaatst: 7 sept. 2006 11:43 
Toevallig een foto gemaakt van het inwendige van die schakelaar, want de mijne deed het niet en toen ik keek lagen er dus allemaal losse onderdelen in. Ik zou die puzzel weer graag in elkaar zetten.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 sept. 2006 23:30 
Hoi Harold,

Nee, ik heb geen foto gemaakt, moet ik misschien in het vervolg toch doen.

Maar 'allemaal losse onderdelen'klinkt erg rampzalig. Even uit m'n hoofd :
Het huis bestaat uit twee delen
in het huis zitten twee halve-maan vormige contacten. Deze steken door het huis heen en vormen aan de onderzijde de aansluitpunten voor de remlicht-kabel.
Tussen de contacten zit een plastic staafje
Om het staafje zit een messing ring
en lager/hoger om het staafje zit een veertje.
Dat is eigenlijk alles.
Het enige waar ik bijna mee de fout inging is, dat het een active_low schakelaar is. Hij schakeld aan als de druk van het staafje wordt gehaald. Dan duwt de veer het staafje zo ver naar voren, dat er contact gemaakt wordt tussen de twee contacten. De druk wordt door de remhendel toegedient, en als je remt laat je de schakelaar in de 'vrij'stand komen, waardoor het remlicht aangaat.

Lukt het niet, maak dan een foto van de onderdelen op een A4-tje. Ik denk dat ik je dan wel door de montage kan heen praten. ALS het hetzelfde type schakelaar is natuurlijk.

Harmony,
Hans.
( heeft al veel handleidingen geschreven )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Haroldsplace
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 sept. 2006 11:30 | Aangepast door: Haroldsplace 
Hahaha, zou mooi zijn. Ik maak er wel eens een foto van. Ding bestaat uit 7of8 onderdelen. (uit mijn hoofd)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 sept. 2006 16:16 
Harold,
Ik heb m'n site bijgewerkt met het verhaaltje van de remlichtschakelaar. Ook twee foto's erbij, die jij al in je postvakje moet hebben.

http://home.tiscali.nl/versteegt/motor/remlicht01.html

Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remlichtschakelaar : sleutelen voor beginners

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven