Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Bout dynamo rotor (magneet)

 
Schrijver mvdberg112
Gast 
#1 | Geplaatst: 23 aug. 2006 15:16 
Het uitbouwen en demoteren van het achterdeskel van het CX500 blok gaat reuze simpel.

Maar dan die rotor-bout. Hoe krijgen jullie die eraf?
In het boek van Peters stata dat je een tool moet gebruiken op de "primaire aandrijving". Afgezien van het feit dat ik dit tool niet, is dat niet echt leuk, want dan moet het voordeksel er ook af....

Tips welkom!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 aug. 2006 16:13 
Zie voor deze operatie mijn bijdrage onder Techniek, Sleutelen, Nokkenasketting vervangen

met deze link:

http://www.hondacx500.nl/html/nokkenas.html
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mvdberg112
Gast 
#3 | Geplaatst: 23 aug. 2006 23:05 | Aangepast door: mvdberg112 
Bedankt! Er staat dit:
Na het afnemen van de CDI vervroegingspulsspoel op de rotoras kijk je tegen een forse bout aan. Daarmee is de rotor op de krukas bevestigd. Draai deze bout los (die kan behoooooorlijk vast zitten; om de rotor tegen te houden heb ik goede resultaten bereikt met het leggen van een 'strop' om de rotor zelf stevig bevestigd/verankerd om het motorblok heen), en dan kijk je tegen de inwendige schroefdraad van de rotor aan. Neem een passende bout van VOLDOENDE sterkte en druk de rotor van de krukas. Neem de rotor van de krukas af en let op de spie.

De rotor heb ik nu los

Wie weet welke maat deze bout moet zijn? Alvast bedankt!

Schrijver terry

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 aug. 2006 23:13 
Neem de bout van de oliefilter.
Handig is altijd om er eentje op reserve te hebben om deze klus te doen.
Een veel voorkomend probleem is dat de kop van deze bouten met slechts een dopje van 12 mm snel beschadigd kan raken,die kan je dan toch nog als gereedschap gebruiken. Plaats deze bout dus en breng deze op spanning, niet te fors aandraaien en geef met een rubber hamer forse tikken links en rechts op de rotor. opgelet dat je de voeler - rond kopervlakje op de rotor - niet beschadigd. Terug de bout op spanning brengen,en terug kloppen. Herhaal dit todat de rotor er zo afkomt. Opgelet laat hem niet vallen.
Zo zou het moeten lukken.
Veel succes.

Terry

Schrijver terry

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 aug. 2006 23:18 
O ja. Antwoord op je vraag M20 x 1.5 is de maat.

Ik nog eens
Terry

Schrijver marco.becker
Gast 
#6 | Geplaatst: 24 aug. 2006 09:56 
Ga biet met een rubber hamer te werk, als je het vliewiel wil laten scchrikken is een degelijk droge klap van een stalen hamer echt een must. Niet te bang zijn, het kan heel veel hebben. Ik maak ook gebruik van vrachtwagen wiel bouten, m20x1.5 en daar geeft ik toch echt wel een ferme klap op nadat ik die bout met de lucht sleutel heb aan gedraait. Soms is aandraien al genoeg.
Groetjes Marco.

Dan beschrijft iemand om goed op te letten waar de spie blijft, ik heb er nog nooit eentje los gehad dus die blijt wel hangen.

Schrijver mvdberg112
Gast 
#7 | Geplaatst: 24 aug. 2006 10:21 
Natuurlijk! Ik heb die oliefilter-bout opmerking eerder gelezen, maar toen is niet blijven wat het punt was.

Bedankt weer allemaal!

(bij een Honda VF1100 is de bout maat 22mm of 7/8" - heeel leuk, kun je dus nergens kopen...)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 aug. 2006 15:29 | Aangepast door: Hans 
Marco,

ik ben blij dat ik lezende jouw "geweld"-advies het onderhoud/reparatie niet aan je heb uitbesteed.
Want als je ècht iets wilt mollen dan moet je vooral flink gaan slaan met een stalen hamer !
Zelf ik restaureer en reviseer nog maar 34 jaar motorblokken; ik zorg altijd voor goed en het juiste (speciale) gereedschap en ga altijd met geduld en passie te werk.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mvdberg112
Gast 
#9 | Geplaatst: 27 aug. 2006 01:53 
Bedankt voor jullie adviezen! De rotor is eindelijk gelukt. Wat heb ik toch een hekel aan die dingen, want met mijn VF en vroeger met de lekelijke eend had ik ook al ruzie met die dingen.

Nergens leek ik een M20x1.5 (1.5 bleek te betekenen dat de spoed van het draad 1.5 mm is, dus een gewone M20 paste niet) te kunnen krijgen. Dus naar een vrachtwagen werkplaats - jammer genoeg niets. Toen naar een Mercedes dealer, die ook bedrijfsauto's deed - Jawel, dit had er wel een!

Voor wie ooit om hand zit:
StergamProdon BV
Eendrachtslaan 300
3526 LB UTRECHT
030 2800 000

Nog even een praatje gemaakt met de magazijn meester, en hij vertelde me dat ik ook een gat in de bout zou kunnen boren en dan daar weer een kleine bout indraaien . Op die manier kon ik de grote bout stilhouden met een sleutel, en de kleine gebruiken om de poelie eraf te drukken.

Toen is dezelfde avond om de website van Motozoom keek (toevallig), zag ik dit: Polietrekker M22/26

Jammer genoeg geen M20 model, maar met deze hoef je de rotor niet meer tegen te houden (maar die moet je nog wel tegenhoden om de hoofdbout eruit te krijgen :-| )

De rotor tegenhouden met een spanband lukte mij niet omdat de band bleef glijden - misschien deed ik het gewoon niet goed en later zei iemand tegenmij dat ik een oliefilter-sleutel had moeten gebruiken met een (lange) rubber riem. Dus dat ga ik maar proberen als het zaakje weer erop gebouwd moet worden.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bout dynamo rotor (magneet)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven