Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

oliepomp

Schrijver JosvanR
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 aug. 2006 22:52 
Ik heb al een tijdje een blok rondslingeren in de garage en vanavond begonnen dit op te knappen. Het blok hing ooit onder mijn woonwerk CX maar dat heb ik "tijdelijk" vervangen door een ander blok toen de koppakking was doorgeslagen. Maar goed. Na alles te hebben schoongemaakt ziet het er nog wel goed uit allemaal, maar ik zie wel dat er veel speling zit op de ketting van de oliepomp. Je kunt bij de ketting vanaf het koppelingshuis (als de platen zijn verwijderd). vanaf het koppelingshuis kun je de ketting van de oliepomp ongeveer 2 centimeter indrukken. Er zit dus flinke speling op de ketting. Ik weet niet hoeveel speling de ketting mag hebben. Iemand enig idee?

Schrijver terry

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 aug. 2006 23:15 
Beste Jos,

deze mag volgens het handboek 2.0 - 3.5 mm bedragen.
De spanning kun je desnoods nog bijregelen door aan het onderste tandwiel naar links of rechts te draaien en dan de bouten vast te zetten.
Bij montage zet je die even lichtjes vast zodat je het tandwiel nog kan verdraaien.
Nadien als je in het bezit bent van een momentsleutel 0.8-1.2 kg-m /13-18 ft-lbs

Veel succes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 aug. 2006 09:06 
Deze ketting is duidelijk versleten, ik raad je aan een nieuwe te kopen (€25). Het onderdeelnummer is 15140-415-003.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver marco.becker
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 aug. 2006 09:31 
Ja ja, ik denk hier toch anders over. Ik heb nu al zoveel blokken los gehaald en heb gezien dat de ketting nooit maar dan ook nooit aan de tollerrantie waarden voldoet. Dus, wat heb ik dan aan meet waarden. 1x liep de ketting bijna tegen het koppelings huis aan. Hier heb ik toe maar een ander setje in gedaan. Naar mijn iedee is dit onderdeel nog nooit losgelopen en is dit onderdeel ook niet bekent onder de club leden als zijne dat dit problemen veroorzaakt.
Als ik dit zo lees moet het blok meer dan 250.000 kilometr gereden hebben want anders kun je deze slijtage eigenlijk niet hebben.

Wat ik nog wel eens ben tegen gekomen is dat men de gaatje van de twee stel boutje uit vijlt waardoor de zaak iets verder opgespannen kan worden. Je zou dit nog kunnen proberen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Tel 0321 312336
Groetjes Marco Becker.
O, nu lijkt het zo dat ik het niet zo nouw neem met meetwaarden, maar dat is niet zo. Op andere zaken houd ik me wel degelijk aan de afstel waarden. Maar bij de olie pomp moet ik toch een beetje lachen. sorry.

Schrijver JosvanR
Gast 
#5 | Geplaatst: 29 aug. 2006 11:50 
Wat dat betreft heb je wel gelijk Marco. Ben zelf ook nog nooit een blok tegen gekomen dat de geest gaf vanwege een afgelopen ketting. Maar aangezien ik de zaak toch op de werkbank heb staan en dit viel mij op dacht ik eens een balletje op te werpen. Van die 25 pleuro zal ik ook niet failliet gaan dus ik denk dat ik eerst het blok eens verder open haal zodat ik bij de pomp zelf kan en dan zie ik wel weer wat ik aantref.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 aug. 2006 19:54 
Wel, Mijn motto is toch altijd bij twijfel vervangen. 25 euro is nou ook niet zo'n grandioos bedrag en dan weet je tenminste zeker dat het goed is.

Ik heb echter zelf ook nog nooit gehoord van een olie pomp ketting die de geest heeft gegeven maar ik zou het toch op zeker spelen..

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver JosvanR
Gast 
#7 | Geplaatst: 30 aug. 2006 09:29 
Toevallig had ik nog een kettinkie liggen van een sloopblok dat ik ooit eens uit elkaar had gehaald. Zit er nu op. Thx voor de feedback.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 oliepomp

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 2 [ Ron, MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven