Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Batterij levensduur

Schrijver terry

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 aug. 2006 23:10 
Ook hier in Be is de zomer snel voorbij en heeft dit dan ook een invloed op de batterij van onze motorfietsen.
Zoals geweten daalt de capaciteit van de batterij bij koudere temperaturen.
Merk van batterij gaan we hier niet vernoemen om geen reclame te maken, maar de laatste tijd mindert het startvermogen.
Hoelang gaat een batterij mee bij dagelijks gebruik ?
Wat is de afstand die je dient af te leggen voor een optimaal laden van de batterij ?
Motor staat tijdens de werkuren buiten maar voor de nacht staat hij binnen.

Groeten
Terry

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 aug. 2006 23:35 
Vermits goed onderhouden, gaat een batterij (NL=accu) zeker 5 jaar mee. Dat wil zeggen: electroliet goed op peil houden, alleen bijvullen met gedemineraliseerd water en de lading maximaal houden (druppellader).
Als je elke dag je motor op bedrijfstemperatuur rijdt, kan de druppellader achterwege blijven.
Groeten, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver puk
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 aug. 2006 23:56 
één toevoegsel wil ik toch nog vermelden en dat is dat bij extreem warm weer de batterij het ook hard te verduren krijgt net zoals bij zeer koud weer , en ook bij hitte zal een iets mindere batterij de geest geven
greets puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 aug. 2006 00:27 
Vorig jaar terug van vakantie, bleek mijn accu nog maar tot de helft gevuld te zijn met gedistilleerd water.
De accu was nog maar één jaar oud en niet meer te redden. Hij had behoorlijk op z'n falie gekregen, warme zomer en dag in dag uit topprestaties leveren...
Wie denkt er nou aan, dat in twee weken tijd de helft van het water verdampt.....
Groeten van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Guernica
Gast 
#5 | Geplaatst: 30 aug. 2006 08:30 
Terry,

Een nieuwe batterij (merk vergeten, maar iets japans..) zou via de Honda dealer iets meer dan 50 euro moeten kosten.
Ik kocht er onlangs eentje bij De Munter (Gent) van het merk VARTA voor 36,14 euro. Kijk hier voor de gegevens: http://www.de-munter.be/

Daniël

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 aug. 2006 13:18 
Sluit mij aan bij bij het antwoord van Roelof.
Mijn woon-werk CX (dagelijks gebruik) heeft al 5 jaar dezelfde accu en nog geen spoortje van slijtage / afname capaciteit. Wel af en toe de zuurhoogte controleren en gedestilleerd water bijvoegen.
Dit in tegenstelling tot een paar andere CX'en die maar af en toe worden gebruikt. Daar 'begeeft' zo en af toe de accu het; althans moet eerst worden oppgeladen. Vandaar dat ik voor die fietsen nog maar 1 accu in gebruik heb die als hij niet nodig is continue aan de druppellader hangt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mvdberg112
Gast 
#7 | Geplaatst: 1 sept. 2006 07:35 
Accus's van motors lijken van een wat ouder type dan auto's(ik weet niet waarom) en motoren laden vaak met een hogere spanning.

Door de verhoogde spanning treed elektrolyse op. Dit is het ontleden van waterin waterstof en zuurstof. Het verdampt dus niet! Bij lange ritten kan er dus best wat water uit verdwijnen, maar ik heb nooit gekeken hoeveel het nou eigenlijk is.

Ik heb gemerkt dat ook als je veel rijdt (bijvoorbeeld om de andere dag) om de een of andere reden toch de accu toch kan leeg raken. Daarom zet ik de accu soms een dag aan de lader van 500 mA. Een half Ampere is vrij laag, maar ook dan treedt er wel elktrolyse op als de batterij vol is.

Een accu die veel gebruikt wordt gaat heel lang mee.

Zoals gezegd, alleen gedeminiraliseerd water gebruiken. Het verschil tussen minimum en maxium, lijkt ongeveer 1 dopje water te zijn, dus erg weinig.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Batterij levensduur

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven