Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Speling balhoofdlagers

Schrijver Sproeier
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 sept. 2006 20:52 
Hallo CX-vrienden, ik ben sinds enkele maanden in net bezit van een CX-C uit 1981, 38.ooo km's. Loopt prima. Met werkplaatshandboek in de hand wat onderhoud aan het plegen. Nu heb ik wat speling op de balhoofdlagers. Ik heb de stuurklem met zekering weggehaald zodat ik bij de stelschroef kan, een 30 mm zeskant. Ik heb deze echt strak aangedraaid, maar de speling werd niet merkbaar minder. Doe ik iets verkeerd, vergeet ik iets of moet ik naar nieuwe lagers toe?

Groetjes van Ruud
PS ik sta waarschijnlijk als anoniem, maar bij inloggen vanaf mijn PC verschijnt mijn inlognaam niet meer?

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 sept. 2006 21:17 
Ruud,

Je bent netjes ingelogd hoor. Ik denk dat het tijd is om de lagers te vervangen. Gebruik niet de originele Honda lagers maar naald lagers want die schijnen veel beter te zijn voor het weggedrag.

Wouter
(Die ditzelfde klusje ook moet gaan doen deze winter)
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 sept. 2006 22:10 
Hallo Ruud,

je moet nog wat verder kijken. Onder de bovenste kroonplaat (dat ding waar je stuur op zit ;=) ) zit nog een stelring die je met een haaksleutel hoort te stellen. De moer die je hebt aangedraaid sluit alleen de hele boel van boven af op. Die hoort wel behoorlijk was te worden aangetrokken, iets van 10 kg/m dacht ik - 'ns even nakijken, ja, 9-12 kgm.

Daarmee kan je zeker de speling wegkrijgen, maar let vooral op een zwaar punt in de rechtuitstand, dat is niet bevordelijk als je prettig wilt sturen.

Rij veilig,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 sept. 2006 23:01 
.....maar let vooral op een zwaar punt in de rechtuitstand, dat is niet bevordelijk als je prettig wilt sturen.

Vrijdag zat ik in HET boek te lezen, o.a. over balhoofdspeleing en dergelijke. Ik vroeg me af of mijn fiets er last van zou hebben, en hoe het aan zou voelen.

De volgende dag gingen we naar "De Hoge Veluwe". Daar hebben ze witte fietsen, en daar zit wel eens een slechte tussen.

Toen wist ik ook meteen dat mijn CX geen last heeft van een zwaar punt in het balhoofd. Hoe dat aanvoelt heeft die witte fiets me duidelijk gemaakt.

Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Sproeier
Gast 
#5 | Geplaatst: 13 sept. 2006 20:24 
Heren, dank voor jullie reactie. Ik ga de stelring eens opzoeken. Frans, zo'n haaksleutel: kan het ook op een andere manier met "gewoon" gereedschap? Ik nie heb zo'n sleutel nie.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 sept. 2006 21:08 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Sproeier,

Met gewoon gereedschap en wat gezond verstand kom je er ook wel. Stelring niet te vast zetten, stuur moet zo'n beetje vanzelf uit de middenstand vallen wanneer je het voorwiel van de grond hebt met een krikje onder het blok of zo. Nogmaals controlen als die bovenste grote moer vastzit. Bij zware punten of twijfel vervangen door nieuwe lagers. Als ze eenmaal ingeslagen zijn krijg je 't niet echt goed. En natuurlijk eerst zeker weten dat je speling op 't balhoofd voelt, niet die van de standaard, een rammel in de vork zelf of dergelijke.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Sproeier
Gast 
#7 | Geplaatst: 13 sept. 2006 23:16 
Hallo Frans,
Toen ik buddy en tank had verwijderd kon ik de stelring goed bereiken. Met een platte schroevendraaier en een klein hamertje en lichte tikjes draait de stelring vrij gemakkelijk door. Speling is eruit en het stuur draait nog soepel.
Veel dank (prachtig medium, dit prikbord).

Groetjes,

Ruud

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Speling balhoofdlagers

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven