Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Hulp bij afgebroken schroeven/bouten

Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 13 sept. 2006 14:53 | Aangepast door: MAST 
Hallo, het overkomt menig sleutelaar/ster, de kop van de schroef draait dol of het boutje breekt af. Wat nu? Aan de slag met een boortje en dan een linkse tap?
Ik zag vandaag bij de ijzerhandel een zgn "drill out". Een soort schroefbitje met aan de ene kant een boortje, aan de andere kant een linkse tap. Lijkt mij een handig stukje gereedschap. Op internet staan er verschillende, zoals deze "drill out".

Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 sept. 2006 15:17 | Aangepast door: Floris 
Dat zijn inderdaad lastige klusjes. In een dolgedraaide schroefkop kun je met een Dremel o.i.d. een gleuf zagen zodat je 'm met een rechte schroevendraaier te lijf kunt gaan. Wat ook nuttig gereedschap is, is een slagschroevendraaier. Kan ik iedereen aanraden.

En wat afgebroken bouten betreft: flink WD40 en dan met een dubbele moer los proberen te krijgen. Gelukkig heb ik daar weinig ervaring mee, dit soort rampjes is mij tot nu toe bespaard gebleven (even afkloppen).
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver puk
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 sept. 2006 16:50 | Aangepast door: puk 
we weten allen dat we met oudere motoren werken en als er dan al eens iets los moet , zeker dingen die jaaaren vast gezeten hebben, wees dan vooruitziend en probeer nooit schroeven van welke aard ook , " droog " los te draaien, zoals floris al zegt , niet te zuinig zijn met wd40 en liefst even laten trekken, en dan rustig progresief de schroef lossen, de kans dat je dan iets over draait is dan veel kleiner, de meeste bouten breken droog af. een montage tip is dan ook , draai nooit bouten terug droog erin, doe er wat kopervet aan of never seals , deze komen nooit volledig vast te zitten, daarmee bedoel ik niet dat ze vanzelf los komen maar bij latere reparaties steeds lossen zonder de draad te beschadigen, enige nadeel, vettige handen bij demonteren, dat mag je aan theo van Uden vragen, die weet er intussen ook alles van, maar telkens zonder problemen.
greets puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hulp bij afgebroken schroeven/bouten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven