Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Rickman for Dummy's

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 sept. 2006 08:59 | Aangepast door: Hansv 
Hallo,

Als alles goed gaat haal ik vanavond een blauwe rickman kuip op. De verkoper heeft aangegeven dat alle beugels en schroeven en moeren er bij zitten,en dat 'ie van een CX500 af komt.

Nou, daar moet 'ie ook weer op...

Tussen al jullie verzamelde kennis omtrent "CX et al" zal, naar ik hoop, ook wel iemand weten hoe ik zo'n ding nou eigenlijk moet ophangen, vastzetten en monteren op een dusdanige manier dat 'ie er niet afvalt. Staat zo slordig....

Wie heeft er een handleiding, een met plaatjes gevulde website, een vingerwijzing, een 'user guide' voor me?

Harmony,
Hans.
( die ook wel eens wil weten hoe dat nou rijdt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 sept. 2006 09:06 
Het wijst de weg van zelf,en rijden maar ,het is net een Tom-Tom als het verkeerd gaat zegt zij of hij- STOM-STOM
groeten ouwe-jan die het ook niet weet
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 sept. 2006 09:15 
Heb je rekening gehouden met het stuur? Bij een grote kuip hoort een hoger stuur, en daarmee ook langere gas- en koppeling kabels.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 sept. 2006 10:38 
Story of my life :(

Nee Floris, geen rekening mee gehouden. Ik heb juist een iets hoger stuur lager op m'n wensen lijstje gezet vanwegen de extra aanschaf van kabels etc.

Het lijkt erop dat de kuip een miskuip ... eeeh miskoop wordt

Maar we geven de moed niet op. Zolang 'ie rijdt, rijdt 'ie !

Harmony,
Hans.
( zet 'hoog stuur' hoger op het wensen lijstje )

Schrijver jost

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 sept. 2006 12:42 
Hoi Hans,
Ik rij nu al een jaar of 20 met een Rickman-kuip, waarvan een jaar of 15 met een C-stuur. Begin dit jaar het stuur vervangen door een lager (van 'het lel') en ik moet zeggen dat het sturen een stuk beter gaat. Ook de zijwindgevoeligheid is een stuk lager. Het stuur wat ik nu heb is ook een stuk smaller zodat mijn handjes nu ook helemaal uit de wind zitten, wat in de winter erg prettig is. Kan eventueel wel wat foto's mailen van de bevestiging.
gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver edward
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 sept. 2006 13:26 
Joost is nu aan het sparen voor een klein schermpje, zodat ook Grousje met haar snaveltje uit de wind kan zitten.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 sept. 2006 13:44 
Joost, als ik het goed heb uitgezocht is nr. 46 in de showroom van jou. Maar dan nog met een Custom (?) stuur erop. Een erg hoog en breed stuur.

De CX van Robert, nummer 73 lijkt mij ook een RP-kuip te hebben, maar het stuur is een heel stuk kleiner als het stuur wat op de meeste foto's van CX+kuip te zien is.

Ook nummer 58, de CX van Thierry lijkt mij een RP met normaal stuur te hebben.

Is dat nog een standaard stuur, of een tussenmaat ?

Harmony,
Hans.
( altijd enthousiast, maar niet altijd nadenkend )

Schrijver startweer
Gast 
#8 | Geplaatst: 15 sept. 2006 15:57 
(Snik) Wat heerlijk dat 'het Lel' in elk geval nog goed was voor zoveel rijplezier voor Joost (snik).

Gea (die er accuut van vol schiet)

Schrijver jost

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 sept. 2006 18:44 
Zo zie je maar weer, elk nadeel......
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 sept. 2006 20:30 | Aangepast door: Hans 
Bij montage van een Rickman kuip kan je inderdaad gewoon het originele CX stuur behouden.
En je zit lekker met de handjes uit de wind in de winter.

Wat bij montage wel belangrijk is dat ook de verlengde moeren zijn bijgeleverd; die moeten aan de onderzte ophangbouten van het blok worden gemonteerd. Doe je dat niet dan ligt de kuip scheef tegen het frame aan en past het niet.
En natuurlijk eerst het radiatorcover verwijderen. De steunen komen dan op de bouten van het blok waarmee het in de voorste ophanging vast zit.
En de onderste bouten/draadeinden moet je dus met met die verlengde moeren met er aan gehechte 'bout' verlengen.
Ook moet je de originele stekker voor de "doos" in de kuip hebben en aansluiten in de koplamp. Uiteraard vervalt de originele koplamp met knipperlichten (die zitten immers in de kuip opgenomen) en moet je het afdekdeksel onder de tellers gewoon laten zitten ter vookoming van het indringen van vocht.

En zoals al eerder opgemerkt, het wijst zich eigenlijk van zelf.

Succes met de montage. Met een Rickman Polaris kuip kun je ook op hogere snelehjden rijden zonder dat de boel instabiel wordt. Alleen klinkt eventueel motorgeratel wel extra door in die klankkast.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 sept. 2006 20:47 
Nou..

Na alle goede, en goed bedoelde raad zit ik enigszins met een kater weer achter de PC. De kuip was inderdaad een rickman, maar!!!!

De verkoper had de ophangbouten van het blok niet los kunnen krijgen, waardoor het frame van de kuip niet meegeleverd kon worden. In de adv. op marktplaats stond dat het frame en alle beugels erbij zouden zitten, en dat had ik best prettig gevonden, want zonder beugels = niet hangen.

Kennelijk "stond mijn naam er niet op" zoals dat heet. Dus op dit moment geen kuip. Maar ook geen gedoe met sturen en langere kabels of zo.

Ellek nadeel hep sen voordeel zou een bekende nederlander zeggen (of zoiets)

Harmony,
Hans.
( die de volgende keer probeert ook vooraf na te denken )

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rickman for Dummy's

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven