Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lager achterwiel los

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver edho
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 sept. 2006 17:08 
Hallo Mensen,
Ik zit met het volgende:
ik heb bij de plaatstelijke garagist een nieuwe achterband laten monteren. Mijn buurman heeft een motorbrug, dus bij hem even het achterwiel eruit gehaald en het wiel weggebracht voor de bandenwisseltruck. Bij het ophalen zei de garagist dat hij hem niet kon balanceren omdat een lager los ligt. En inderdaad, het lager aan de kant van de cardan ligt los en kan een paar milimeter heen en weer bewegen in de ruimte waarin hij vast moet zitten.
Mijn vraag is: waar komt opeens die ruimte vandaan, en hoe los ik het op?
Het gaat over een CX650E.
iemand een idee?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 sept. 2006 18:30 
in het gardan huis zit een lange bus en die had je mee moeten nemen dat is de spanbuis voor de lagers
p/s je moet ook naar een banden zaak gaan die weten dat , een garage is voor autos en niet voor motoren
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 sept. 2006 21:21 
Hallo Edho,

ik neem aan dat je bedoelt dat het lager axiaal (dus in as-richitng) wat heen en weer kan schuiven? Normaal ligt er tussen de lagers een afstandsbus en in de naaf ligt de buitenring van het lager tegen een randje aan. Kortom, het lager ligt blijkbaar wat los in de naaf. Mogelijk door ontbreken van de bus die ouwe_jan bedoelde.

Heb ik ooit gehad bij een BMW wiel. Er is speciale borgvloeistof te krijgen (soort lock-tite) waarmee je het lager kan vast zetten als de speling niet te groot is. Dat betekent lager zo voorzichtig mogelijk eruit om speling in naaf niet nog groter te maken. Dan naaf grondig inspecteren - scheurtjes? Grondig schoonmaken met aceton of zo, ook buitenring van (nieuw!) lager, dan met borgvloeistof monteren. Na een tijdje nog eens controleren dat 't vast is blijven zitten. Zo niet, op forum ander wiel vragen, met losse lagers rijden lijkt me geen goed idee ook al valt het wiel er niet direct af.

Bij die BMW zit 't na een jaar of 20 nog steeds vast voor zover ik weet.

Succes,

Frans

Oh ja, wat heeft dat met balanceren te maken?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 sept. 2006 22:14 | Aangepast door: ouwe_jan 
niet vast lijmen moet loszitten in verband met vast zetten van draag as wiel
ouwe-jan as met moer moet op spanning vast gezet worden
steekasmoer achterwiel
cx 650 c is dat 6,0 -8,0 kgm
ouwe-jan
niet lager en ook niet hoger
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver edho
Gast 
#5 | Geplaatst: 16 sept. 2006 22:15 
De bus die tussen de lagers hoort, zit er nog tussen. Die kan ik zien. Het losse lager is met een vinger heen en weer te bewegen. Ik bedoel als het wiel platligt horizontaal heen en weer. Normaal moet je een lager met enig geweld in zijn zitting dwingen, dat er nu opeens enkele mm speling is snap ik echt niet.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 sept. 2006 22:43 
Hallo Edho Ouwe-Jan,

het spul wat ik gebruikte was bedoeld voor het monteren van lagers die normaal emt een lichte perspassing zitten, maar nu net wat los in hun vel steken. Lijmen is inderdaad niet de bedoeling, klopt helemaal.

Maar Edho, ligt het lager nu dus los met de buitenring in de naaf met een paar mm ruimte ??
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver edho
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 sept. 2006 00:39 
Ja, ik weet niet hoe ik het nog beter uit kan leggen...nog een poging.
Ik leg het wiel op de tafel met de remschijf op de tafel. Dan kijk ik aan tegen het tandwiel dat past in het tandwiel in het cardanhuis. Dat tandwiel zit met 5 bouten op het wiel vast. Als ik door het midden van het tandwiel kijk zie ik een lager zitten met daar achter die bus, aan de andere kant van die bus zit het andere lager. Het lager vlak achter het tandwiel kan ik heen en weer bewegen. Zeker 3 mm.

Schrijver edho
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 sept. 2006 00:39 | Aangepast door: edho 
Ja, ik weet niet hoe ik het nog beter uit kan leggen...
Op OK moet je dus niet dubbelklikken, want dan krijg je een dubbelpost.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 sept. 2006 09:04 
Edho is het acciaal of verticale speeling,dus kan je het lager optillen of heen en weer in het wiel
Doe het volgende maak de bouten los van het aandrijf stuk,ja geheel er af,keering eraf dan ben je bij het lager haal deze er uit ,dan kun je zien wat er aan de hand is .Lager mag er niet te makelijk uit gaan is dat wel het geval dan is achter wiel versleten en moet je een ander achterwiel zien te komen
Dit gebeurd enkelt als je de achteras en moer niet op de gewenste aanhaal spanningzet
Zijn er nog vragen hier over dan zie ik die wel verschijnen
ouwe-jan die nu naar zijn kleinzoon ze verjaardag moet met de Honda hoera
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver puk
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 sept. 2006 11:01 
twee mogelijkheden,
1 vervang je achterwiel,
2 naar een draaibank met je wiel en laten uitdraaien om er nadien een pasbus in te zetten, er hoor idd geen speling op te zitten,eerder een perspassing. hoogstwaarschijnlijk is er vroeger een lager vast gelopen en heeft je huis " uitgemalen"

Dit is een uiterst precies werkje temeer omdat er 4 lagers naast mekaar lopen in het achterwiel, zijnde de twee lagers van het wiel en dan nog eens twee lagers van de eindoverbrenging , indien daar ergens iets niet mooi op lijn zit kun je na verloop van tijd wel eens meer in de soep rijden, je wiel zal wel niet slingeren maar wordt verder op zijn plaats gehouden door de lagers van de eindoverbrenging en dat is niet de bedoeling
greets puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver puk
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 sept. 2006 11:04 
ps de garagist had gelijk hoor, met een lager dat speling heeft in het lager zelf of in het huis kun je geen wiel uitbalanceren
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 sept. 2006 11:55 
Puk dus ik heb alles voor niets getypt
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver puk
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 17 sept. 2006 13:06 
neen hoor jan, niet voor niets , enkel gratis ( lol)
greets puk ( die ouwe jan ook wel es durft plagen) thats ware frinds are for
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver edho
Gast 
#14 | Geplaatst: 17 sept. 2006 15:20 | Aangepast door: edho 
Oke, ik zal het aandrijfstuk er eens afhalen. Dan kan ik zien waar de ellende zit. Misschien is er inderdaad iets raars gebeurd in het verleden. Ik post mijn bevindingen hier.

Die bouten van aandrijfstuk zitten mega vast.....

Schrijver edho
Gast 
#15 | Geplaatst: 18 sept. 2006 23:15 
Ik heb met Marco gesproken, waarschijnlijk wordt het toch een ander achterwiel. Cardan olie is echter nog mooi helder en schoon, dus aan die kant geen schade. Daar ben ik dan wel blij mee.
wordt vervolgt.....

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lager achterwiel los

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven