Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

gereedschapje moer koppeling

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 sept. 2006 21:50 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo allemaal,

aangezien m'n koppeling wat rammelt moet die komende winter maar eens uit elkaar. Om dat eens te oefenen heb ik m'n reserve blok maar eens gepakt om te oefenen.

Nu blijkt de centrale moer goed vast te zitten, en het speciaal gereedschapje van Honda heb ik niet. Een zelf gemaakt geval (uit brok ijzer) bleek te zacht, paste wel maar de tanden bogen gewoon om.

Als ik er eentje maak van een stukje pijp - heb ik nog niet, maar moet ook zacht staal zijn om te kunnen bewerken - werkt dat dan wel?

Of is er voor een redelijk bedrag iets te koop?

Alle tips welkom ! En ja, ik heb wel een beitel en een grote hamer, maar dat lijkt me niet de fraaiste methode :=)

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 16 sept. 2006 22:41 
Probeer het eens met een oude dop van een doppen doos
De vier inkepingen er uit zagen en dan de dop op de moer zetten
En met een ratelaar draai je hem er af .
Maak de moer niet stuk deze zijn volgens mij niet meer te koop.

Gr andre

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 sept. 2006 22:59 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Andre,

heb ik al voorzichtig geprobeerd, maar de dop was te hard om te zagen, zou met de slijptol of de dremel moeten?

Gr Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 sept. 2006 23:13 
Frans, ik ken geen CX waarvan de koppelingskorf niet rammelt.
Ik zou zeggen: laat 'm lekker zitten.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver vincentcx650e
Gast 
#5 | Geplaatst: 16 sept. 2006 23:23 
hoi Frans,
de dop die andre bedoeld, met een slijptol inslijpen en de randen voorzichtig weg slijpen, heb ik zelf ook gedaan met een dop en werkte perfect, je moet wel voorzichtig losdraaien.
gr vincent

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 sept. 2006 23:37 
nou Vincent, dan de veiligheidsbril maar tevoorschijn halen en met de haakse tol aan de gang, dank.

Floris, hij rammelt niet alleen, is ook hakerig, dus open gaat ie toch. Maar goed om te horen dat ze 't allemaal doen !

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 sept. 2006 08:49 
Floris heb jij nog die koppelings korf die ik had gedemonteerd ,maak daar even een foto van dan kunnen zien dat de korf mag rammelen door de veren die er in zitten voor de aanslag van de koppeling naar de ingaande as van de versnellings bak
groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver jawest01
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 sept. 2006 09:16 
Stond een maand geleden voor het zelfde probleem: eerst geprobeerd met grote schroevendraaier en hamer: geen beweging. Daarna met bewerkte dop: dop niet sterk genoeg. Derde poging met -schrik niet- griptang: onmiddelllijk succes, moer slechts minimaal beschadigd.
Groeten Hans W

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 sept. 2006 09:29 
De laatste keer dat ik het blok openhad, heb ik die ellendige moer weggegooid en vervangen door een gewone zeskantige. Ik had nog een reserve borgmoer van het primaire tandwiel liggen (90207-415-000) en die past precies. Het voordeel van deze modificatie is dat je bij montage een momentsleutel kunt gebruiken. En dat lukt je niet bij de originele moer met die rare inkepingen, die wordt meestal met hamer en schroevendraaier op de gok vastgetikt.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 sept. 2006 21:14 
@ Floris, bedankt voor de prima tip, desnoods koop ik zo'n moer nieuw.

@jawest01 : Voor mij werkt de griptang niet, kan die er niet goed opzetten en zo blijft er geen moer van over ;=)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 sept. 2006 10:23 | Aangepast door: Hans 
Alle problemen kun je voor zijn door een grote dopmoer (ik geloof maat 28 of zo) met de flex van inkepingen te voorzien.
Dan kun je voldoende kracht zetten en ook met een momentsleutel de zaak weer monteren.
Om de koppelingskorf tegen te houden zet je met het nog in het frame gemonteerd blok de zaak in zijn 1e versnelling; is het blok al uitgebouwd dan de krukas blokkeren met de bout achter het voorste inspectiedekseltje.

Met allerlei andere trucjes/methoden verniel je meer dan je lief is. En trouwens een hamer hoort in de CX werkplaats gewoon NIET thuis.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 sept. 2006 21:44 
Hallo Hans,

't zal wel een dop moeten worden, die moet ik wel eerst nog even ergens vinden, maar dat gaat wel lukken.

dank voor de goede maat!

Frans

(En die hamer ga ik nodig hebben om de pen uit de middenbok te rammen nadat íe losgezaagd is)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 19 sept. 2006 12:57 
Omdat roest per defintie een gruwelijke hekel heeft aan warmte, zou je voor dat je gaat rammen de boel nog eens lekker (laat dus elke terughoudendheid varen) met een gasvlam kunnen warmstoken. De kans is aanwezig dat je die pen er dan zo uitdrukt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 19 sept. 2006 14:39 
Goed Hans, bel jij vast de brandweer dat m'n CX in de fik staat :=) ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 19 sept. 2006 15:03 
Je zou de standaard er toch eerst onderuit zagen?
Dus de CX staat op veilige afstand !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 gereedschapje moer koppeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 4
Members - 2 [ MAST, Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven