Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

keering

Schrijver voorbijganger
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 sept. 2006 19:32 
Gister heb ik mijn CX opgehaald een 1978 er en ik heb inmiddels de olien ververst.
Ik heb twee zaken waar ik wat mee moet.
1) de keering waar de versnellingspook uit het blok komt is lek, is dat een groot kwarwei om die te vernieuwen?
2) Ik krijg de moer van het olie filter niet los,die is dol gedraaid, is het een idee om er een grote moer op te lassen. Of komt het dan niet goed?

Wie wat weet of er een menig over heeft mag reageren?

Schrijver Gertjan
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 sept. 2006 21:05 | Aangepast door: Gertjan 
Hoi Voorbijganger,

Het vervangen van de keering is een fluitje van een cent. De oude er even met een klein schroevedraaiertje eruit zonder de zitting te beschadigen. Dan de nieuwe er weer inzetten. Let wel op beschadigingen van de as die er doorheen moet anders lekt hij zo weer. Ook bij mij was de keerring lek toen ik mijn CX uit 1980 ophaalde.

Misschien lukt het om aan de bout een paar platte kanten te vijlen.
Kijk ook op deze site bij techniek want ik meen me te herrinneren dat er iets over stond vemeld.

Succes

Gertjan

Schrijver jerrimy
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 sept. 2006 21:54 
Er zijn betere bouten in de handel met een 17mm kop (geloof dat er al maanden 1 op marktpl. staat). eruit met die oude en
zo 1 erin (eruit moet wel lukken toch).

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 sept. 2006 21:59 | Aangepast door: Hans 
Als je het oliefiltehuis zelf met de hand draait komt alles gewoon los.
En het is inderdaad wenselijk en voor de toekomst handig die oliefilterhuisbout met 17 mm kop te monteren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 sept. 2006 23:30 
De oliefilter bout moet je alleen proberen los te draaien als de motor warm is. De originele bout is echter gemaakt van PBS (Pisbakkestaal) en is inderdaad makkelijk kaopt te draaien. Als de motor warm is dan draai je echter het olie filter huis niet met de hand los. Je zlut dan toch voorzichtig met een stukje hout of zeer zacht metaal het filterhuis vorzichtig een paar slagen ronddraaien voordat je het er met de hand kan af schroeven. Het gehele huis inclusief bout draai je er dan gewono vanaf. Koop meteen een nieuwe oliefilterbout van 17MM. Deze zijn regelmatig te koop op Ebay USA en kosten rond de 10 dollar plus een paar dollar verzendkosten maar wel nog steeds goedkoper als een nieuwe originele bout.

Success,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 sept. 2006 23:31 
Zojuist m'n typefouten opgemerkt maar heb geebn zin om het te corrigeren. Mijn excuus: De thuis bier brouwerij!!

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 sept. 2006 23:32 
Het filterhuis zit vastgekoekt aan het blok. Spuit het in met WD40 of kruipolie en doe nog een poging, desnoods met een grote griptang.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver startweer
Gast 
#8 | Geplaatst: 21 sept. 2006 23:34 
Wouter: proost! En dank voor het aanvullen van mijn technische vocabulair. PBS, die ga ik onthouden!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 sept. 2006 20:42 
Als je het filterhuis niet met enige handkracht zo kunt losdraaien (of de motor nu warm of koud is, dat maakt niets uit) dan is de oliefilterbout met heel veel (te veel) kracht aangedraaid. Ja en dat kost hem dan "de kop" .
Die bout hoeft helemaal niet zo vast aangedraaid te worden omdat de rubberring in het oliefilterhuis (mits in goede staat) voor een perfecte en lekvrije passing zorgt.

Dus niks met hout of hamer (heb je dat verfoeide stuk 'gereedschap' alweer) slaan tegen dat aluminium filterhuis. Je slaat er zo maar een barst in of zelfs een stuk uit.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 keering

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven