Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Versnelling indicator.

Schrijver Martien
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 sept. 2006 22:56 
Om mijn CX500C een beetje op te leuken wil ik er een versnelling indicator opzetten waarbij je kan zien in welke versnelling de motor staat. Er zijn een aantal systemen te koop met elk zo hun voor en nadelen.
Globaal bestaan er drie systemen en wel:
1) De verhouding tussen de toerental en snelheid. Voordeel simpel te installeren, nadeel werkt alleen als je rijdt en mist soms.
2) Een systeem dat bij de vrijstand altijd reset op nul middels de neutraal lampje en vervolgens dmv schakelaartjes bij je versnellingpook telt in welke versnelling. Voordeel werkt ook bij stilstand, nadeel schakelaartjes bijmaken lastig en secuur werkje en mist soms ook.
3) Vanuit de schakelwals een indicator maken die de werkelijke stand naar buiten doorgeeft en dit vertalen naar 1 0 2 3 4 5.
Voordeel Zeer trefzeker, nadeel indicator moeilijk / onmogelijk te maken.

Zijn er onder de lezers iemand met ervaring in deze redelijk nuteloze uitbreiding, maar een mens wil soms wat.

Martien die soms denkt dat hij nog een 6e versnelling heeft.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 sept. 2006 23:28 
Inderdaad een nutteloos item ....... want als ie wel nut zou hebben zou honda hem zeker standaard op de CX hebben gemonteerd :)

En die 6e versnelling ...... die is er gewoon niet !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver luud
Gast 
#3 | Geplaatst: 25 sept. 2006 09:06 | Aangepast door: luud 
Hallo Martien,
De Suzukie's van rondom 1980 hadden standaard zo'n indicator. Weet niet hoe deze werkte, maar misschien kan je daar kennis vandaan halen.
Groet,
Luud.

Schrijver jerrimy
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 sept. 2006 09:23 | Aangepast door: jerrimy 
Voor de eerste optie heb je naar mijn weten zo in zo een electronische toerenteller nodig .....De tweede optie ken ik niet heb je daar misschien meer info over zoals merk of website ???

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 sept. 2006 11:51 
Hoi Luud,
Suus had inderdaad in oa de GT750 een versnellingsindicator ziten, deze werkt op een as die uit het blok komt in de buurt van de schakelpook. Er is geen mogelijkheid om dit bij een cx toe te passen aangezien er dan in het blok ruimte gemaakt moet worden om de uitgaande as te plaatsen.

Martien mischien is het een idee om een willekeurig nummer van 1 tot 5 te laten oplichten naast je km-teller, je zal zien dat je soms in de zelfde versnelling rijd als er aangegeven word. Natuurlijk is dit nog nuttelozer dan een versnellingsindicator maar mischien vindje het wel leuk staan....

Groet erik

Schrijver voorbijganger
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 sept. 2006 19:02 
Op marktplaats word dit spul soms aangeboden, hoe het werkt weet ik niet inetreseert me verder ook niet.

K hoop wel dat je hier wat mee kunt

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 sept. 2006 21:00 
Hoi Allen,

De Suzuki GN400 die ik had werd geschakeld op manier 3. ik heb al eens bekeken of dit op een Kawa na te mouwen was. Helaas. Waar de neutraal stand van de CX geschakeld word weet ik niet.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 sept. 2006 09:54 
De gs500 en gs750 gs850 hebben ook dat systeem van een schakel teller.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver henk52
Gast 
#9 | Geplaatst: 24 nov. 2006 22:10 
bij het terug schakelen moet ik zo af en toe de versnellingspook optillen
wat is hier van de oorzaak en wie kan mij helpen om dat te repareren
groet henk52
alvast bedankt

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Versnelling indicator.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven