Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

lekkage aftapplug

Schrijver Bikerpietjuh
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 okt. 2006 04:10 
Hoi,
Vraag: waarschijlijk heb ik een scheurtje in de draad van mijn aftapplug, is dit te lassen ? of moet het hele voorschildje eraf, kan dat zonder de radiateur te verwijderen ? graag jullie advies.
Groet Pieter

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 okt. 2006 08:45 
Als je de aftap plug van de radiator bedoelt deze is van hard plastic en deze kan je dan beter vervangen. KOsten maar een paar euro en mischien heeft iemand er nog wel eentje voor je liggen. Je kan gewoon zonder de radiateur het schildje erafhalen. Onderaan zitten twee boutjes/schroevjes die draai je los. Plaatje eraf en dan de zwarte gril eronder vandaan en dan kan je bij de plug.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 okt. 2006 14:00 
De scheur in de opening van de olieaftapplug is vaak het gevolg van te strak aandraaien. Die scheur krijg je nooit 'gewoon' (met vloeibaar metaal, kit of tape om de schroefdraad) meer dicht. Want hoe harder je de olieaftapplug aandraait, hoe groter de scheur wordt. En zeker bij warme motor, hoe meer olie er zal lekken.
Je zult of moeten lassen (en waarschijnlijk dan ook een nieuwe draad tappen) of een ander voorste motordeksel moeten monteren.
In beide gevallen moet het voorste motordeksel worden gedemonteerd.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver spitfire
Gast 
#4 | Geplaatst: 2 okt. 2006 18:01 
hoi
Ik heb dat probleem kunnen oplossen met vloeibaar metaal,het carter zeer goed ontvetten en met een staalborstel
een beetje grof vrijven.
Op de aftapplug een nieuwe koperen ring en zo dicht als iets.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 okt. 2006 19:01 
Het was ook weer veel te vroeg in de ochtend voor mij en daardoor het weer helemaal verkeer begrepen.

Ik denk dat het toch beter is om het carter deksel te vervangen door een ander exemplaar. Een sloperij heeft er vast wel eentje liggen. Het moet er toch vanaf dus dan kan je het maar beter vervangen. Geeft je meteen de mogelijkheid om alle pakkingen en oringen te vernieuwen. Het voorste carter kan je er gewoon vanaf halen en je moet alleen even opletten dat je de busjes nit verliest maar verder hangt er niks aan vast dat er ook af zou moeten van de interne delen. Ook de koppeling kan je gewoon laten zitten.
Het enige probleem dat je mischien kan tegen komen is weer die beruchte ventilator die er wel vanaf moet en dat is geen makklijke klus.

Wouter
(die recentelijk al veel ruzie heeft gehad met ventilatoren)
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver jost

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 okt. 2006 21:59 
De maat van de bout is M12X1.5. In deze maat zijn ook HELICOIL en V-coil reparatiekits te verkrijgen. Het moet ook mogelijk zij deze hiervoor te verkrijgen.
Een M6 door de motorboer op de hoek kost een eurotje of 10. Misschien kan een motorzaak bij jou in de buurt wat betekenen. Scheelt een hoop werk en de kosten voor pakkingen ed.
gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver janreb
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 okt. 2006 23:52 
IK heb ook een scheur gehad in de voordeksel waardoor de aftapbout niet meer vast te draaien was en dus bleef lekken. Is opgevuld door een alu-lasser zonder nieuw draad te tappen. Dat hielp niet. Op de sloop een andere gehaald.
Mijn voorganger heeft de boel geruineerd. Het ligt ook voor de hand: als je er een ringsleutel op zet dan gebruik je al gauw hand, arm, schouder en lichaamsgewicht om de bout vast te draaien. Doe het dus alleen met hand en onderarm, met gevoel.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 lekkage aftapplug

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven