Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Meedenkers gevraagd: dynamo - gelijkrichter - span

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver lswarte
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 okt. 2006 15:34 
Na een rit van 120 kilometer wil mijn immer trouwe CX 500 B van 1981 niet meer starten: accu leeg! Ra, ra, hoe kan dat?

Eerst de statorwikkelingen doorgemeten: de steker met de drie gele draden onder de buddy losgemaakt en met de weerstandsmeter gemeten: alle combinaties geven volledige continuïteit. Daarna gemeten met de weerstandsmeter aan massa: alle combinaties geven geen continuïteit. Mijn conclusie: statorwikkelingen in orde.

Vervolgens de gelijkrichter doorgemeten met de weerstandsmeter: de + op de gele draden en de - op de rood/witte draad. Resultaat: continuïteit in alle gevallen.

Vervolgens de - op de gele draden en de + op de rood/witte draad. Resultaat: continuïteit in geen enkel geval.

Daarna de + op de gele draden en de - op de groene draad. Resultaat: continuïteit in alle gevallen.

Vervolgens de - op de gele draden en de + op de groene draad. Resultaat: continuïteit in geen enkel geval.
Mijn conclusie: de gelijkrichter is in orde.

Daarna de spanningsregelaar: bij draaiende motor met 1100 tpm: 9,50 volt. Bij 5000 tpm 10,56 volt op de accupolen. Mijn conclusie: spanningsregelaar is defect.

Kortom: kunt u zich vinden in mijn meetmethoden, en bent u het eens met mijn conclusies? Zo ja: wie heeft er nog een spanningsregelaar voor mij?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Laurens Swarte.
Showroom no 51.

Schrijver Haroldsplace
Gast 
#2 | Geplaatst: 2 okt. 2006 16:08 
De meetmethodes zijn prima. De spanning is inderdaad veel te laag. Helaas kan ik je niet helpen aan een spanningsregelaar.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 okt. 2006 16:22 | Aangepast door: Floris 
Laurens, meet ook nog even de wisselspanning op ieder van de drie gele draden terwijl de motor draait. Bij 5000 tpm moet de spanning op ieder van de gele draden boven de 80 Volt uitkomen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 okt. 2006 16:49 
Het kan ook zijn dat een/meerdere van de cellen van de accu is/zijn overleden.
Heb je de laadspanning gemeten met de accu aangesloten ?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver puk
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 okt. 2006 16:50 
heb je de batterij zelf ook al gecontroleerd , indien deze kapot is , neemt ze zo veel stroom op ( zonder te laden) dat je spanning ook wel eens durft zakken,
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver lswarte
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 okt. 2006 16:51 
Laurens, meet ook nog even de wisselspanning op ieder van de drie gele draden terwijl de motor draait. Bij 5000 tpm moet de spanning op ieder van de gele draden boven de 80 Volt uitkomen.

Beste Floris,

Voor alle zekerheid: ik moet dan niet de draden onderling meten, maar iedere draad apart, met de - van de voltmeter aan massa?

Bij voorbaat dank,

Laurens.

Schrijver lswarte
Gast 
#7 | Geplaatst: 2 okt. 2006 16:53 
Puk,

heb je de batterij zelf ook al gecontroleerd , indien deze kapot is , neemt ze zo veel stroom op ( zonder te laden) dat je spanning ook wel eens durft zakken,

Kan ik gewoon de accu ontkoppelen en de voltmeter tussen de + en de - kabel koppelen?

Bij voorbaat dank,

Laurens.

Schrijver lswarte
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 okt. 2006 16:56 
Beste Hans,

Het kan ook zijn dat een/meerdere van de cellen van de accu is/zijn overleden.
Heb je de laadspanning gemeten met de accu aangesloten ?


Ik heb de laadspanning inderdaad gemeten met de accu aangesloten. Kan ik dat beter niet doen? (Om redenen die Puk aangeeft?)

Bij voorbaat dank,

Laurens.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 okt. 2006 17:03 
Inderdaad de wisselstroom meten met de -meetpen aan de -pool accu.

Voor een betrouwbare meting van de continuiteit moet de accu volgeladen zijn.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver lswarte
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 okt. 2006 17:26 
Beste Floris,

Het volgende begrijp ik niet: waarom?

Voor een betrouwbare meting van de continuiteit moet de accu volgeladen zijn.

Als ik, in de steker, op de gele draden vanaf de dynamo meet, meet ik de wisselspanning van de dynamo. Ik verbreek dan de verbrinding tussen de dynamo en de gelijkrichter. Toch? Omdat ik een oneindige weerstand meet bij de statische test van de statorwikkelingen zal ik met de -meetpen op de - van de accu en de +meetpen op één van de gele draden toch ook geen spanning meten?

Ik heb nooit verstand van electra gehad...;-)

Groetjes,

Laurens.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 2 okt. 2006 19:49 
Laurens,

Om de wisselsrtoom van de stator te meten heb een goede opgelade accu nodig zodat de motor goed kan rondraaien om correcte lezingen te krijgen. Als de accu niet genoeg heeft om de motor goed rond te draaien krijg je ook lage spanningen waardoor je valse conclusies zou kunnen trekken.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 3 okt. 2006 08:48 
http://www.hondacx500.nl/html/dynamo.html Lees dit nog eens.
Ik mis wat in het verhaal.
Meet de drie gele draden onderling bij 5000 toeren. Het moet toch echt meer zijn dat 60 volt.
Kijk niet naar massa, dat is alleen leuk als de dynamo echt kapot is. Zet wel even je meter op wissel spanning want anders meet je nog niks.
groetjes marco.

Als ik het zo lees denk ik toch dat de dynamo stuk is.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver lswarte
Gast 
#13 | Geplaatst: 9 okt. 2006 15:45 
Ik heb het afgelopen weekend de drie gele draden bij draaiende motor gemeten, met de universeelmeter op wisselstroomstand. Bij 5000 tpm bevindt de wisselspanning zich tussen de 96 en de 100 volt.

Op de accupolen gemeten is de laadspanning tussen de 9,5 (1100 tpm) en 10,5 volt (5000 tpm).

Toch heb ik een ander vreemd fenomeen ontdekt: toen ik de accu voor de eerste keer oplaadde was de spanning over de polen 12,56 volt. Na de laatste test heb ik de accu wederom verwijderd. Nu bleek de spanning over de polen 9,5 volt te zijn!

Bij een belaste test zakt de accu spanning naar 7,24 volt.

Bij de eerste meting was de accuspanning 12,56 volt, bij de laatste meting was de accuspanning 9,5 volt. Wat kan er in de tussentijd gebeurd zijn? En hoe kan ik, met de accu in deze staat, controleren of de spanningsregelaar zijn werk wel goed doet?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Laurens Swarte
Showroom no 51.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 okt. 2006 16:02 
Ik heb het afgelopen weekend de drie gele draden bij draaiende motor gemeten, met de universeelmeter op wisselstroomstand. Bij 5000 tpm bevindt de wisselspanning zich tussen de 96 en de 100 volt.

Dan lijkt mij dat de stator in orde is.

Op de accupolen gemeten is de laadspanning tussen de 9,5 (1100 tpm) en 10,5 volt (5000 tpm).

In combinatie met bovenstaande denk ik dat de spanningsregelaar kapot is.

Bij de eerste meting was de accuspanning 12,56 volt, bij de laatste meting was de accuspanning 9,5 volt. Wat kan er in de tussentijd gebeurd zijn? En hoe kan ik, met de accu in deze staat, controleren of de spanningsregelaar zijn werk wel goed doet?

Een goede accu zal ongeveer 1% voltage per dag verliezen. Wat hier aan de hand is, begrijp ik niet. Het lijkt wel alsof de (kapotte?) spanningsregelaar de accu leegtrekt.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver janreb
Gast 
#15 | Geplaatst: 11 okt. 2006 00:25 
Heren, de accu is gewoon terziele.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Meedenkers gevraagd: dynamo - gelijkrichter - span

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven