Ik heb het afgelopen weekend de drie gele draden bij draaiende motor gemeten, met de universeelmeter op wisselstroomstand. Bij 5000 tpm bevindt de wisselspanning zich tussen de 96 en de 100 volt.
Op de accupolen gemeten is de laadspanning tussen de 9,5 (1100 tpm) en 10,5 volt (5000 tpm).
Toch heb ik een ander vreemd fenomeen ontdekt: toen ik de accu voor de eerste keer oplaadde was de spanning over de polen 12,56 volt. Na de laatste test heb ik de accu wederom verwijderd. Nu bleek de spanning over de polen 9,5 volt te zijn!
Bij een belaste test zakt de accu spanning naar 7,24 volt.
Bij de eerste meting was de accuspanning 12,56 volt, bij de laatste meting was de accuspanning 9,5 volt. Wat kan er in de tussentijd gebeurd zijn? En hoe kan ik, met de accu in deze staat, controleren of de spanningsregelaar zijn werk wel goed doet?
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Laurens Swarte
Showroom no 51. |