Ik heb een goedkoper oplossing, deze heb ik al zeer veel toegepast bij gl rijders en ze zijn er over te spreken.
Doel is op zonder lucht ondersteuning een stuggere voorpoot te krijgen.
Je kan olie dikker maken en er meer in de voorpoot doen. Dit werk op de demping in en uitgaand. Dit zecht nog niks over de stugheid.
wat men kan doen is om meer voorspanning op de veer te zetten. Monteer een pijpje of bus van 2 cm op elke veer in de poot. Deze bus plaats je onder de dop boven aan de veerpoot.
Dit gaat je wel moeite kosten om de zaak te monteren, maar dan weet je gelijk waar ik het over heb. Dus dop moet met ongeveer een kracht van 20 kilo ingedrukt worden en aan gedraait worden.
Nu de olie, uit ervaring weet ik dat er veel meer olie in de poot kan dan aangegeven is. Hoe meer hoe kleine de ruimte boven in de poot gaat worden. Dit is nu ook net de ruimte waar lucht gecomprimeerd gaat worden en dus tegen gaat drukken. Dus hoe meer olie hoe stugger de poot gaat worden als deze diep in moet veren. progressief veren noemen ze dat, geloof ik.
Dikkere olie zorgt voor demping in en uitgaand. Normaal zit er sae10 in. Doe er wat 10/w40 motor olie bij. ongeveer 1/4 tot 1/3 van de totaal inhoud. Totaal inhoud van de veerpoot kan met gemak 10 tot 15% overschreden worden. (dit om de luchtkamer boven in kleiner te maken)
Voorbeeld, 210 cc olie heb ik nodig voor mijn veerpoot. Ik doe daar 200cc sae 10 in en ik gooi er 60cc motorolie 10/40 bij. Boven op de veer zit een bus van 1.5 cm met een vulring.
Ik heb nu dus geen lucht ondersteuning meer nodig en de voorpoot voelt veel stugger aan.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel, ik hoop dat dit stuktje je een beetje aan het denken heeft gezet en dat je zelf nu je plan kan gaan trekken. Nieuwe veren zijn natuurlijk altijd beter maar het kost ook veel meer.
Met vriendelijke groet marco becker.
Tel 0321 312336
bidinghuizen vliegersveld 37
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html