Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Slappe voorvork.

 
Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 okt. 2006 21:42 
De vering van m'n cxje uit 79 is een beetje slap geworden en daar wil ik graag iets aan doen. De poten heb ik onlangs opnieuw laten verchromen omdat ze continu bleven lekken, dat werkte uitstekend maar nu moeten ze nog wat beter veren, ik las dat je bij Bernt nieuwe veren kunt kopen die het goed zouden moeten doen, wie heeft hier ervaring mee of heeft iemand nog andere suggesties? Ik rij overigens met een Windjammer dus extra gewicht.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 8 okt. 2006 22:29 
Hallo Ton, er zijn een aantal zaken die je kan doen. 1: ververs de vorkolie. 2:koop nieuwe WP progressieve veren WP, of nieuwe Powerplay veren bij motozoom
. (iets goedkoper te krijgen bij louis.de).
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 okt. 2006 22:42 
Motozoom heeft een slechte reputatie, Louis is een aanrader. Ik heb 2 jaar geleden progressieve veren gemonteerd en ben er zeer tevreden over. De bijbehorende vorkolie is 15W.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver janreb
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 okt. 2006 23:14 
Ik heb een jaar of tien geleden nieuwe veren van WP gemonteerd. Er was keuze uit een zachte en een stugge. Ik heb de stugge genomen. Veert super stug en stuurt super strak.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#5 | Geplaatst: 9 okt. 2006 23:36 
Bedankt voor de tips, ik heb ze net besteld bij louis.de en jullie horen het wel als ik ze gemonteerd heb.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 okt. 2006 10:23 
Ik heb een goedkoper oplossing, deze heb ik al zeer veel toegepast bij gl rijders en ze zijn er over te spreken.
Doel is op zonder lucht ondersteuning een stuggere voorpoot te krijgen.

Je kan olie dikker maken en er meer in de voorpoot doen. Dit werk op de demping in en uitgaand. Dit zecht nog niks over de stugheid.
wat men kan doen is om meer voorspanning op de veer te zetten. Monteer een pijpje of bus van 2 cm op elke veer in de poot. Deze bus plaats je onder de dop boven aan de veerpoot.
Dit gaat je wel moeite kosten om de zaak te monteren, maar dan weet je gelijk waar ik het over heb. Dus dop moet met ongeveer een kracht van 20 kilo ingedrukt worden en aan gedraait worden.

Nu de olie, uit ervaring weet ik dat er veel meer olie in de poot kan dan aangegeven is. Hoe meer hoe kleine de ruimte boven in de poot gaat worden. Dit is nu ook net de ruimte waar lucht gecomprimeerd gaat worden en dus tegen gaat drukken. Dus hoe meer olie hoe stugger de poot gaat worden als deze diep in moet veren. progressief veren noemen ze dat, geloof ik.

Dikkere olie zorgt voor demping in en uitgaand. Normaal zit er sae10 in. Doe er wat 10/w40 motor olie bij. ongeveer 1/4 tot 1/3 van de totaal inhoud. Totaal inhoud van de veerpoot kan met gemak 10 tot 15% overschreden worden. (dit om de luchtkamer boven in kleiner te maken)

Voorbeeld, 210 cc olie heb ik nodig voor mijn veerpoot. Ik doe daar 200cc sae 10 in en ik gooi er 60cc motorolie 10/40 bij. Boven op de veer zit een bus van 1.5 cm met een vulring.

Ik heb nu dus geen lucht ondersteuning meer nodig en de voorpoot voelt veel stugger aan.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel, ik hoop dat dit stuktje je een beetje aan het denken heeft gezet en dat je zelf nu je plan kan gaan trekken. Nieuwe veren zijn natuurlijk altijd beter maar het kost ook veel meer.
Met vriendelijke groet marco becker.
Tel 0321 312336
bidinghuizen vliegersveld 37
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Haroldsplace
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 okt. 2006 14:42 
Kijk, dat zijn de betere oplossingen. Bedankt Marco voor je tip.

Schrijver marco.becker
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 okt. 2006 14:47 
Dankje wel, heb ik toch het iedee dat het gelezen wordt.
groetjes marco.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#9 | Geplaatst: 11 okt. 2006 00:01 
Tja, heb ik toch weer te snel besteld... Ik zal eerst Marco z'n tips eens uitvoeren en dan wellicht m'n bestelling retouneren. Die veren kosten toch bijna 100 euro dus...
Bedankt voor je tips Marco!! U hoort nog van mij!

Schrijver janreb
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 okt. 2006 00:06 
Volgens mij wil je je CX beter maken dan hij was. Dat olieverhaal van Marco spreekt me niet aan. Als je nou toch hebt verchroomd dan zou ik ook stap 2 zetten en nieuwe veren monteren.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#11 | Geplaatst: 19 okt. 2006 11:28 
Toch maar de veren van Louis gemonteerd. De linker kant ging simpel, stuurtje los om wat ruimte te maken, doppie erop en duwen maar. Voelde direct het verschil met de oude veren... Nu de andere kant, duwen...draaien...grrr@@###pakt niet, bang dat ik de schroefdraad beschadig stop ik maar weer. Ook met hulp van ouwe Oostveen geen succes... Het was al middernacht dus eerst maar even slapen en dan s'ochtends weer aan de slag. Eerst maar eens het hele stuur eraf om voldoende ruimte te hebben en ja hoor het lukte.
Nu opweg naar het werk, het nuttige met het aangename gecombineerd, 40 km proefrijden op klinkers, asfalt, binnenwegen en snelweg. Wat een verschil, dit lijkt er tenminste weer op. Stuurt veel zekerder en ik glij niet bij elke rempoging met mijn ba.. op de tank. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Slappe voorvork.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 2 [ MAST, Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven