Inderdaad niet te snel een doemscenario schetsen. Je kunt ook gewoon bij het oversteken van de straat worden overreden.
Een zwetende keerring is op zich niet zo erg; inderdaad soms even de voorvorkpoot schoonvegen en desnoods wat olie bijvullen. Ik heb nog mooit meegemaakt dat er bij het inveren olie uitspoot of dat olie op de remkauw terechtkomt.
Wel is het niet prettig rijden met een veerpoot die wat wat minder veert. En met het komende winterseizoen voor de deur kan het zelfs gevaarlijk zijn bij regen of andere gladheid (zoals bladeren op de weg !).
Vaak is de oorzaak van een lekke keerring pitting vorming (roestpuntjes dus) in het hardchrome van de vorkpoot. Als je die niet weghaalt heb je zo weer een nieuwe lekkage als je een nieuwe keerring monteert. Als de roest nit te erg is kun je het voorzichtig met een mesje wegkraben en het plekje met heel fijn waterproof schuurpapier glad maken. Ik heb daar ook als meer definitieve oplossing best goede ervaringen mee.
Het mooiste is natuurlijk de poten opnieuw laten hardchromen en daarna op maat laten slijpen. Maar een ander goed paar gebruikte kopen is veel voordeliger.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.