Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motor wil niet starten

 
Schrijver ferrycx
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 okt. 2006 12:36 
Na de vakantie wilde de motor niet starten ,gaat wel rond en probeert ook soms op te pakken maar er is ook een zwakke vonk, meerdere kleine vomkjes in de bougie, wel daar waar het hoort onderin dus.waar moet ik dat zoeken?

Schrijver voorbijganger
Gast 
#2 | Geplaatst: 20 okt. 2006 12:50 
Dacht an de CDI

Schrijver edward
Gast 
#3 | Geplaatst: 20 okt. 2006 13:45 
Hij is berucht, maar het is niet altijd de CDI.

Ferry, laat je carbs even leeglopen. Als je langer hebt stilgestaan wil je CX op ouwe benzine vaak niet of heel slecht starten. Gewoon even je carb aftappen, zodat de in je vlotterkamer aanwezige oude brandstof weg kan lopen.

Succes,
Edward

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 20 okt. 2006 13:48 
Probeer eerst nieuwe bougies, zorg voor een goede accu, verwijder de weerstandjes uit je bougiedop en vervang die voor balpenveertjes. Loop al je stekkerverbindingen na op corrosie. Als dat niet helpt, probeer dan een andere werkende CDI van iemand te lenen (als je cx500 z,a,b, of c hebt.)
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver voorbijganger
Gast 
#5 | Geplaatst: 20 okt. 2006 13:52 
Ik dacht nog een goede test CDI te hebebn (stond er nl op 100% goed)
Niet dus.
Gister ff geprobeerd, werkende CDI er tussen uit de "test" erin.

Het zelfde als hierboven geschetst word goede CDI erin en Vroemmmmmm
Na de vakantie is nog niet zo lang geleden toch? dat de benzine al oud is.
Of is het de vakantie van 2005?
zo niet dan ga ik voor een kapotte CDI.

Schrijver edward
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 okt. 2006 14:56 
Na drie weken stilstand kan oude benzine al startproblemen geven. Geen idee waarom, geldt niet voor benzine in je tank, maar wel voor het restje in je carbs. Misschien een chemische reactie ofzo of omdat het een kleine hoeveelheid is. Hoe dan ook, benzine bederft sneller dan je denkt.

Ik ken CX-rijders die, vlak voor ze thuiskomen, hun benzinekraantje dichtdraaien en de motor vervolgens laten draaien tot ie stilvalt...alleen maar om de carbs leeg te maken en de volgende keer weer met verse benzine te kunnen starten.

Ferry, laat even weten of je al weer draait...

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 okt. 2006 16:00 
heren in de benzine in Nederland zit al 15 procent alcohol toegevoegd .mijn iedee loopt mijn motor beter als voorheen en geen start problemen,wacht de winter af en dan weten wij of het geen problemen schept bij onze CX motoren.
Bij lucht gekoelde motoren is er wel een probleem bij korte ritjes komt er meer alcohol in het carter en dat is funest voor de lagers.Dus niet een straatje om maar rijd altijd 40 tot 50 kilometer
groeten ouwe-jan die het al bij een lucht gekoelde motor heeft geconstateerd
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver keesgroot
Gast 
#8 | Geplaatst: 21 okt. 2006 08:55 
heb er zelf een die ik zelden gebruik maar als ik hem wil starten zet ik de acculader er altijd op en haal het zadel eraf waarna ik een klein beetje startpilot (ether) in het luchtfilter spuit.
Kost je vijf minuten en hij loopt direct.
Daarna gaat hij meestal wel door.
Groetjes kees

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 okt. 2006 10:52 
Als we een beetje terug kijken in de geschiedenis, weten we dat dit een bekendt probleem is. Echter weten we dat de cx iets meer problemen heeft dan een gl. De cx heeft namelijk een iets beter toerental nodig om te starten. Waarom? de onsteking van een cx heeft iets meer toeren nodig om boven een bepaalde drempel spanning te komen. Dus in het hele verhaal kom je dan veschillende zaken tegen zoals de cdi, spoelen, bogies, bobines en ga zo maar door. Zelf de carbarateus worden vaak genoemd als probleem. In de regel zijn dit inderdaat dingen waar men beslist naar moet kijken. Normaal gesproken als een gl niet wil starten dan kom je vaak bij een accu en of carbarateurs uit en als er geen vonk is, ja vul het zelf maar in.

Bij een cx is dit toch iets anders, ik heb nu zelf onder vonden dat de startmotor heel belangrijk is voor een wat oudere cx. Ook al is de accu, carbarateurs, bogies en ga zo maar door in goede staat, de motorfiets wil niet aanslaan. Wat blijkt, de start motor is een wikkeling kwijt. Wij zullen dat niet merken maar de motorfiets komt niet boven een bepaalde toerental uit. Hierdoor kunnen de spoelen niet het gewenste drempel spanning af geven en zal er niet, of nauwelijks een goede vonk komen. Ik weet het niet zeker maar het zal mij ook niet verbazen dat het tijd stip van de vonk ook niet goed zal zijn.

Wat kan men dan wel doen, zorg voor een goede volle accu, en verse benzine. Mocht het dan nog moelijk zijn om te starten, dan is het waarschijnlijk de startmotor. Het is aan te bevelen om eens een startmotor van een goed lopende cx of gl te wissellen. Nu kan men het verschil vast stellen. Zo ben ik er achter gekomen dat een voor het oog en geluid goed lopende start motor toch kapot blijkt te zijn. Tot mijn stomme verbazing had ik zelf een 2e start motor gemonteerd op een moeilijk sartende cx en deze bleek ook kapot te zijn. Ik werd daar zo giftig van dat ik terplekke mijn startmotor van de gl af heb gehaald en deze gemonteerd heb op de cx. En wat bleek, het geheel liep veel sneller rond en de cx starte meteen. Het bleek dat de eigenaar hier al jaren mee bezig was en hij dacht dat het een cx kwaal was. NU als de motor fiets een tijdje stil heeft gestaan wil de motorfiets toch vrij snel weer aanslaan zonder hulp accu en of spanning. )ik ben die start motor wel kwijt geraakt aan hem, het was een hele mooie'

Ik wil niet beweren dat bij jouw de start motor kapot is, ik wil alleen bekend maken onder de club leden dat als er iemand is die steeds klaagt over het zeer beroerde starten van zijn cx, er iemand even met hem zijn startmotor moet wisselen. Daarvoor zijn we een Club en hierdoor kan zo,n persoon zonder al te veel kosten vast stellen of er iets met de cdi aan de hand is. Of dat de voedings spoel op de dynamo naar de gallemiesen is.

Hopende hiermee een klein beetje hulp te hebben geboden.
groetjes marco becker.
Tel 0321 312336


Vaak zie je als de motor goed warm is dat een slechte startmotor nog veel slechter gaat presteren, waarom, de stator zet uit en hierdoor zullen de verbinndingen los komen en vallen er nog meer wikkelingen uit.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 okt. 2006 16:53 
Daar kan ik nog aantoevoegen : ik had ook zo'n startmotor met een wikkeling open, dat bleek te komen doordat bij het losnemen van de kabel het boutje meegedraaid was. Daardoor was de draad naar één van de twee wikkelingen afgebroken. Wel hersteld (met de soldeerbout) maar nog niet geprobeerd.

Startmotor openmaken en inspecteren zou de moeite kunnen lonen (let op de vulringen, terugplaatsen zoals gevonden)

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motor wil niet starten

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven