Als we een beetje terug kijken in de geschiedenis, weten we dat dit een bekendt probleem is. Echter weten we dat de cx iets meer problemen heeft dan een gl. De cx heeft namelijk een iets beter toerental nodig om te starten. Waarom? de onsteking van een cx heeft iets meer toeren nodig om boven een bepaalde drempel spanning te komen. Dus in het hele verhaal kom je dan veschillende zaken tegen zoals de cdi, spoelen, bogies, bobines en ga zo maar door. Zelf de carbarateus worden vaak genoemd als probleem. In de regel zijn dit inderdaat dingen waar men beslist naar moet kijken. Normaal gesproken als een gl niet wil starten dan kom je vaak bij een accu en of carbarateurs uit en als er geen vonk is, ja vul het zelf maar in.
Bij een cx is dit toch iets anders, ik heb nu zelf onder vonden dat de startmotor heel belangrijk is voor een wat oudere cx. Ook al is de accu, carbarateurs, bogies en ga zo maar door in goede staat, de motorfiets wil niet aanslaan. Wat blijkt, de start motor is een wikkeling kwijt. Wij zullen dat niet merken maar de motorfiets komt niet boven een bepaalde toerental uit. Hierdoor kunnen de spoelen niet het gewenste drempel spanning af geven en zal er niet, of nauwelijks een goede vonk komen. Ik weet het niet zeker maar het zal mij ook niet verbazen dat het tijd stip van de vonk ook niet goed zal zijn.
Wat kan men dan wel doen, zorg voor een goede volle accu, en verse benzine. Mocht het dan nog moelijk zijn om te starten, dan is het waarschijnlijk de startmotor. Het is aan te bevelen om eens een startmotor van een goed lopende cx of gl te wissellen. Nu kan men het verschil vast stellen. Zo ben ik er achter gekomen dat een voor het oog en geluid goed lopende start motor toch kapot blijkt te zijn. Tot mijn stomme verbazing had ik zelf een 2e start motor gemonteerd op een moeilijk sartende cx en deze bleek ook kapot te zijn. Ik werd daar zo giftig van dat ik terplekke mijn startmotor van de gl af heb gehaald en deze gemonteerd heb op de cx. En wat bleek, het geheel liep veel sneller rond en de cx starte meteen. Het bleek dat de eigenaar hier al jaren mee bezig was en hij dacht dat het een cx kwaal was. NU als de motor fiets een tijdje stil heeft gestaan wil de motorfiets toch vrij snel weer aanslaan zonder hulp accu en of spanning. )ik ben die start motor wel kwijt geraakt aan hem, het was een hele mooie'
Ik wil niet beweren dat bij jouw de start motor kapot is, ik wil alleen bekend maken onder de club leden dat als er iemand is die steeds klaagt over het zeer beroerde starten van zijn cx, er iemand even met hem zijn startmotor moet wisselen. Daarvoor zijn we een Club en hierdoor kan zo,n persoon zonder al te veel kosten vast stellen of er iets met de cdi aan de hand is. Of dat de voedings spoel op de dynamo naar de gallemiesen is.
Hopende hiermee een klein beetje hulp te hebben geboden.
groetjes marco becker.
Tel 0321 312336
Vaak zie je als de motor goed warm is dat een slechte startmotor nog veel slechter gaat presteren, waarom, de stator zet uit en hierdoor zullen de verbinndingen los komen en vallen er nog meer wikkelingen uit.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html