Een lekke koppakking is van buitenaf in vrijwel alle gevallen niet te zien. Dat komt door de waterkoeling van de CX.
Waar je een indicatie uit kunt halen is het verbrandingsbeeld (kleur) van de bougies.
Is de ene bougie bijv nat (benzine of water) of zwart van het roet, terwijl de andere mooi grijs-wit is dan heb je al bijna de defecte koppakking te pakken.
Ook kan het zijn dat er water in de cylinder loopt, maar dat gaat meestal ook gepaard met het oplopen van de temperatuur op de meter/hogere temp aanduiding dan normaal.
Het koelsysteem moet dan wel gevuld zijn (voor het goed kunnen aflezen van de temperatuur).
Als je met uitgedraaide bougies (en kill switch op 'off') de motor met de startmotor ronddraait kan het zelfs voorkomen dat er uit een cylinder een waternevel spuit.
Ook een heel groot verschil in compressie (een cylinder veel te hoog, bijv meer dan 14 bar of juist veel te laag bijv minder dan 5 bar) is een signaal voor een defecte koppakking.
Gelet op de constructie van de de CX motor is een koppakking zeer eenvoudig te vervangen.
- buddy + tank er af
- de bovenste bestigingsbout van de betreffende cylinder uit de voorste motorophangsteun verwijderen
- carbs verwijderen of schroefjes uit de isolatoren en deze en kwart slag wegdraaien; de carbs kun je dan gewoon laten zitten
- thermostaathuis + flens verwijderen
- klepdeksel eraf
- stelboutjes kleppen uitdraaien om de spanning van de kleppen te halen
- de koelvloeistof aflaten (hoeft niet helemaal) en de koelvloeistof rondom de betreffende cylinder dmv het schoefje in de voorkant van de cylindermantel aftappen
- de 4 cylinderkopbouten losdraaien
- opname voor de kleppen afnemen
- cylinderkop afnemen (kan plakken dus moet een kunststof hamertje voorzichtig laten schrikken)
- klepseals vervangen (bij voorkeur)
- de pasvlakken van cylinder + cylinderkop heel goed schoonmaken
- nieuwe pakking opleggen (de origneel Honda is van klingerit en kan droog worden gemonteerd; een after sales pakking (meestal van dik papier) heel licht aan beide zijden insmeren met een water- + hittebestendige siliconenkit
- de gaten waar de kopbouten ingedraaid worden schoonmaken + met een doekje helemaal inwendig olievrij maken
- kop monteren (vergeet niet de stoterstangen) en in 2 stappen de bouten aandraaien met 50-55 Nm
- daarna de rest monteren, klepspeling stellen (dat na 250 km weer doen) koelvloeistof vullen + ontluchten
Dat was het zo ongeveer wel. Kan zijn dat ik een paar tussenstapjes ben vergeten, maar het wijst zich eigenlijk vanzelf.
Simpel, maar zorg wel voor de juiste gereedschappen en onderdelen : momentsleutel, klepveertang, klepsealplaatsingshuls, koppakking, klepseals, O-ringen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.