Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motor pakt maar moeizaam op

 
Schrijver Lemmy
Gast 
#1 | Geplaatst: 25 okt. 2006 20:10 
Hallo,

Met mijn vorige maand aangeschafte cx500 heb ik inmiddels al weer een 1000 probleemloze km's gereden. Tot vanmiddag....

Tijdens het rijden begon de motor erg in te houden. Dacht eerst aan brandstof, maar tank zit vol genoeg.

Motor rijdt wel maar wil erg moeilij op toeren komen. Daarbij af en toe een flinke knal (via de rechter uitlaat). Ook het starten gaat prima (alhoewel hij nu niet meer stationair blijft lopen)

Thuisgekomen eerst de bougies maar even schoongemaakt en op juiste afstand gezet (stonden erg ruim op 1 mm). Viel me op dat de rechterbougie behoorlijk nat was, lijkt wel op een slechte verbranding.

Omdat de motor wel snel start lijkt het mij in eerste instantie niet een bougie die slecht of niet vonkt. Qua temp kon ik ook geen verschil ontdekken tussen de linker- en rechtercylinder.

Iemand tips of suggesties?

Schrijver startweer
Gast 
#2 | Geplaatst: 25 okt. 2006 20:53 
Mijn uitlaat knalde niet meer nadat het luchtfilter was vervangen. Trok toen ook lekkerder door. Of het iets met elkaar te maken heeft?

Gea (die de klok regelmatig hoort luiden, maar meestal niet weet waar de klepel hangt)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 okt. 2006 21:52 | Aangepast door: ouwe_jan 
De klepel zat in de goede klok dus
Gea je had het bij het goede einde,
vernieuw de bogies
nieuwe lucht filter
weerstanden uit de bogie dopen
benzine filter schoon maken
daarna lekker toeren met de motor
we horen wel hoe het is afgelopen
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver voorbijganger
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 okt. 2006 22:58 
En niet te vergeten de aansluiting van je bougiedop aan de kabel, kan door iets los zijn gaan zitten.

Check die eerst ff kost je niks.
Was bij een van mijn vorige motoren eens het probleem van een natte bougie

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 okt. 2006 15:53 
Nou als je de weerstanden uit de bogie doppen wilt halen moet je altijd de doppen eraf halen
Dus met andere woorden het was dus niet snugger getypt en nog bedankt voor de uitleg
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Lemmy
Gast 
#6 | Geplaatst: 26 okt. 2006 20:23 
Weerstanden uit de bougie-doppen???

Zijn dat misschien die 'opzetstukjes' die je op de bougie kan schroeven?

Schrijver voorbijganger
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 okt. 2006 21:36 
Neej ze zitten in je bougiedoppen en je kunt ze er door een schroef uit je dot draaien eruit halen ze lijken wat op zekeringen zoals je in radio's tegenkomt.

Je hoeft ze er allleen uit te halken als je NGK bougies hebt waar bij in de type aanduiding een R zit. Die R staat voor weerstand (Resistant).

Schrijver Lemmy
Gast 
#8 | Geplaatst: 27 okt. 2006 19:45 
Okay, bedankt. Zal er morgen eens naar kijken.

Motor moet eigenlijk toch nieuwe olie en filters, dus dat op korte termijn ook maar even oppakken.

Kan me alleen niet zo goed voorstellen dat de weerstanden dit probleem nu opeens veroorzaken. Motor liep immers eerst goed. Misschien door 'veroudering' van de bougies??

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 okt. 2006 17:37 | Aangepast door: Hans 
Het beschreven verschijnsel lijkt te duiden op een lekke koppakking van de rechter cylinder. Is de nattig heid op de rechter bougie wel benzine of is het water/koelvloeistof ?
Meet ook eens eens de compressie. Als die van de rechtercylinder flink hoger is dan van de linker dan lijkt de koppakking de dader. Ook als er een cylinder is die bij het (koud) starten lijkt achter te blijven en even bij moet komen om de motor mooi rond te laten lopen .... koppakking. Zeker ook als de motor niet stationair wil blijven lopen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Lemmy
Gast 
#10 | Geplaatst: 29 okt. 2006 18:43 
De nieuwe bougies hebben wonderen verricht ;) Er zaten NGK's in met een R op de bougies. Ik heb ze nu zonder R, dus weerstanden vooralsnog niet verwijderd.

Tegelijk ook maar even de rubbers tussen carb. en cylinders dichtgemaakt; zaten nogal wat scheurtjes in.

Motor loopt nu weer als voorheen.

Bedankt voor het meedenken.

Gr
Lemmy
(die blij is dat de koppakking niet lek is)

Schrijver Lemmy
Gast 
#11 | Geplaatst: 13 nov. 2006 21:18 
Grrr....motor had vanmiddag opeens weer dezelfde kuren.

Begon op de snelweg opeens in te houden. Kon nog net het tempo van een vrachtauto bijhouden, maar moest dan wel terugschakelen naar zn 4. In z'n 5 viel de snelheid verder terug.

Gek genoeg liep de temp. van de koeling af en toe opeens ook terug.

Bij thuiskomst even aan de cylinders gevoeld en de rechter was minder warm dan de linker. Ook hoorde ik, vlak voor de motor begon in te houden weer zo'n plofje in de uitlaat.

Probleem is dus teruggekeerd.

Als er toch een koppakking lekt, is dat ook aan de buitenkant te zien? (er is nu niks te zien in ieder geval)

Ik heb nu even geen idee waar te beginnen met zoeken. Carbs misschien vervuild/sproeiers dicht? Ik heb een paar liter benzine uit de tank gehaald (via het kraantje) en daar zat geen troep in.

In ieder geval, welke stappen kan ik het beste ondernemen om er achter te komen wat er aan de hand is?

Alvast bedankt voor de tips en het meedenken.

Gr
Lemmy

Schrijver voorbijganger
Gast 
#12 | Geplaatst: 13 nov. 2006 22:10 | Aangepast door: voorbijganger 
Lemmy,is een van de bougie kappen per ongeluk wat losgeraakt van zijn kabel.?

Heb je al eens compressiegemeten? En zij er "grote"verschillen tussen L en R cilkinder

Daar hoef je in eerste instantie niet zoveel voor te doen.

Bedenk me nog wat, zou het vocht kunnen zijn, was het de voige keer dat je het ook had ook niet zo nat?
Zou kunnen dat een van je bougie kabels en of kappen niet meer 100m punten is, en vocht nu daar een bijdrage aanlevert?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 15 nov. 2006 20:58 
Een lekke koppakking is van buitenaf in vrijwel alle gevallen niet te zien. Dat komt door de waterkoeling van de CX.
Waar je een indicatie uit kunt halen is het verbrandingsbeeld (kleur) van de bougies.
Is de ene bougie bijv nat (benzine of water) of zwart van het roet, terwijl de andere mooi grijs-wit is dan heb je al bijna de defecte koppakking te pakken.
Ook kan het zijn dat er water in de cylinder loopt, maar dat gaat meestal ook gepaard met het oplopen van de temperatuur op de meter/hogere temp aanduiding dan normaal.
Het koelsysteem moet dan wel gevuld zijn (voor het goed kunnen aflezen van de temperatuur).
Als je met uitgedraaide bougies (en kill switch op 'off') de motor met de startmotor ronddraait kan het zelfs voorkomen dat er uit een cylinder een waternevel spuit.
Ook een heel groot verschil in compressie (een cylinder veel te hoog, bijv meer dan 14 bar of juist veel te laag bijv minder dan 5 bar) is een signaal voor een defecte koppakking.
Gelet op de constructie van de de CX motor is een koppakking zeer eenvoudig te vervangen.
- buddy + tank er af
- de bovenste bestigingsbout van de betreffende cylinder uit de voorste motorophangsteun verwijderen
- carbs verwijderen of schroefjes uit de isolatoren en deze en kwart slag wegdraaien; de carbs kun je dan gewoon laten zitten
- thermostaathuis + flens verwijderen
- klepdeksel eraf
- stelboutjes kleppen uitdraaien om de spanning van de kleppen te halen
- de koelvloeistof aflaten (hoeft niet helemaal) en de koelvloeistof rondom de betreffende cylinder dmv het schoefje in de voorkant van de cylindermantel aftappen
- de 4 cylinderkopbouten losdraaien
- opname voor de kleppen afnemen
- cylinderkop afnemen (kan plakken dus moet een kunststof hamertje voorzichtig laten schrikken)
- klepseals vervangen (bij voorkeur)
- de pasvlakken van cylinder + cylinderkop heel goed schoonmaken
- nieuwe pakking opleggen (de origneel Honda is van klingerit en kan droog worden gemonteerd; een after sales pakking (meestal van dik papier) heel licht aan beide zijden insmeren met een water- + hittebestendige siliconenkit
- de gaten waar de kopbouten ingedraaid worden schoonmaken + met een doekje helemaal inwendig olievrij maken
- kop monteren (vergeet niet de stoterstangen) en in 2 stappen de bouten aandraaien met 50-55 Nm
- daarna de rest monteren, klepspeling stellen (dat na 250 km weer doen) koelvloeistof vullen + ontluchten

Dat was het zo ongeveer wel. Kan zijn dat ik een paar tussenstapjes ben vergeten, maar het wijst zich eigenlijk vanzelf.
Simpel, maar zorg wel voor de juiste gereedschappen en onderdelen : momentsleutel, klepveertang, klepsealplaatsingshuls, koppakking, klepseals, O-ringen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Lemmy
Gast 
#14 | Geplaatst: 16 nov. 2006 19:44 
Zal dit weekend de bougies nog eens bestuderen. Misschien dat dat wat meer duidelijkheid verschaft.

Zou het door het temp verschil tussen de L- en R-cylinder niet aan de bobine van de rechtercylinder kunnen liggen? Slechte vonk (dus slechte verbranding) door een matige of defecte bobine? De cx heeft toch 2 bobines (1 per cylinder)?

Misschien toch ook maar de bougiekabels vervangen en even de compressie laten meten.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motor pakt maar moeizaam op

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven