Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Tanken

 
Schrijver voorbijganger
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 okt. 2006 23:29 
Ik les/hoor zo nu en dan dat mensen voor ze van huis gaan eerst gaan tanken. Dat betekent dus dat ze de motor hebben gestald met een tank die NIET vol was.
Je zou je af kunnen vragen is dat een probleem?
Ja zeg ik dan zeker als het voor langere tijd.
Waarom?
Als de tank niet vol is kan er condens(water) gaan onstaan en dat blijft dus in de tank.
De Cx loop echter niet op water maar op benzine. Water zakt ook naar onder in de tank en laat zich niet mengen met benzine.
Ook zorgt dat water er voor dat je tank kan gaan roesten,(bij de metalen tank van de CX) daarom deze tip:
Zet je je motor neer voor langere tijd (zeg maar meer dan drie weken) gooi de tank vol en je zult van bovengenomede geen last hebben.

Het zou me ook niet verbazen als de mensen het hebben over oude benzine te maken hebbn met het vocht probleem uit de tank.

mijn motoren staan dus (bijna) altijd met volle tank klaar voor vertrek.
Succes...

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 okt. 2006 08:50 
Heb ik nog een tip, gooi de tank nou niet dusdanig vol dat deze door warmte over gaat lopen. Je ziet nog al veel, voor al bij de GL,s dat er benzine uit de tank is gelopen omdat deze vol is weg gezet. Bij tanken komt er koud benzine in de tank. Bij het neer zetten van de motor fiets is het blok dus al warm gereden. Deze warmte warmt de tank op en de benzine zal uit gaan zetten. En zie daar, een klein stroompje benzine over de lak. Dit tast de lak wel degelijk aan. Ik heb al menig schade tankje gezien om dat er de benzine over liep. Dit is in de zomer nog erger als de motor in de zon staat. Nu zal de warmte heel snel oplopen. Ik heb ook gezien dat mensen een doek over de tank en zadel leggen om de tank en zadel tegen de zon te beschermen. Ook dit niet doen. De benzine zal nog steeds uit de tank stromen en meteen in de doek gaan zitten. Alleen die doek ligt wel op de lak. En door die doek zal de benzine niet verdampen en hierdoor heb je in plaats van bescherming een veel groter duidelijke lak schade.

Beter is om tank en zadel eens grondig in de siliconen spray te zetten, ja ik weet dat het niet fijn is op je zadel want je glijdt alle kanten uit. Maar voor een langdurige stop spuit ik alles even in met siliconen spray. Ook de tank die mag er vet uitzien.

Ik ben het eens dat de tank zo vol mogelijk moet blijven en vooral bij stalling. Maar onthoud doe het niet te vol.
Groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 okt. 2006 09:51 | Aangepast door: voorbijganger 
Een aanvulling op het overloop verhaal van marco is zet de motor niet op de zijstandaardof Jiffy maar op de middenbok.
De zijstandaard nood uit tot overlopen zeg maar..Ik doe het thui wel maar altijd een blok eronder zodat ie toch haast haaks staat( met (bijna volle tank)Ik tank meestal op 8km afstand van mijn huis dat geeft bij het tanken (volle tank) weer ongeveer een halve liter ruimte in de tank.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 okt. 2006 18:58 
Rij nu al meer dan 35 jaar motor (en natuurlijk ook auto) en verzamel al langer antieke en klassieke motorfietsen.
DDe tijd dat je die nog in oude boerenschuren kon vinden (ja eind jaren 60 begin jaren 70 van de vorige eeuw) dan hebben ze vaak onder slechte / zeker niet iedeale omstasndigheden tientallen jaren gewoon stil gestaan.
Ik kan wel uit ervaring vertellen dat er altijd meer roest aan de buitenkant van de tank zat dan binnenin. Ook als de tank reeds jaren volledig leeg stond was er vaak geen spoortje roest aan de binnenkant te ontdekken. Maar als bijv de tankdom er al die tijd vanaf was .... ja dan wil een tank van binneuit ook goed roesten.

En de verhalen over ' oude' benzine ? Ja met de jaren vervliegt wel eens wat; alleen als wat in de tank zit meer op een drab lijkt dann op een vloeistof wil het niet meer door de kleine gaatjes van de sproeier heen en loopt de motor niet. Voor de rest, nooit last gehad.

In mijn ogen ... gewoon doen waar je zin in hebt. En vooral niet te spastisch omgaan met bovenstaande verhalen. Uit brandgevaarlijkheid heb ik in mijn motorfietsen die rij aan rij in de garage staang estald maar een klein beetje benzine zitten. Zelfs als ik dan een motor na 10 jaar wil starten doet ie dat op die benzine met een verse accu gewoon probleemloos.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 nov. 2006 13:14 | Aangepast door: erikcx 
Hoi Hans,

Ik lees dat je uit (o.a.) brandgevaar rijën motoren met een bijna lege tank hebt staan.
Ik ben geen expert maar meen toch te weten dat de damp van benzine veel gevaarlijker en ontvlambaarder is dan de benzine zelf. Volgens mij is een volle tank minder gevaarlijk (zit [bijna] geen lucht brandstof mengsel in) benzine in vloeibare vorm brand niet! er moet lucht bij komen.
De damp die in je tank zit als die niet vol zit is een zeer brandbaar dampje! De gemengde benzine damp en lucht zorgt voor een zéér licht ontvlambaar mengsel (daar rijd je motor ook op en niet op vloeistof....)

Zoals ik al zei: ik ben geen expert! mischien is er hier op de site wel iemand die hier wat meer onderbouwds over kan zeggen dan ik. Wat echt veiliger is weet ik niet, maar ik ben er wel benieuwd naar.

Groet Erik

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 nov. 2006 15:41 | Aangepast door: Hans 
Klopt deels wel; daarom gewoon de tankdop er op laten zitten en zorgen voor een goede ventilatie. Zo snel vervliegt de benzine nu ook weer niet in zo'n relatief afgesloten ruimte als een tank.
En inderdaad vloeibare benzine is niet echt brandbaar; het is de combinatie van benzinedamp en lucht die het hem doet. We hadden anders immers ook geen carb of verstuivers nodig.

Zelfs in in musea tentoongestelde voertuigen zit bij mijn weten altijd nog een aantal liters brandstof (ware het niet om bij een calamiteit de voertuigen naar buiten te kunnen rijden; datzelfde geldt ook voor auto's in showrooms e.d.).
Benzine is van huis uit vettig (alhoewel de laatste jaren er steeds meer componenten uit worden gerafineerd) en dat geeft vocht weinig kans in de tank.
Zoals ik al zei, als er brandstof in de tank zit en de tankdop er steeds op is blijven zitten dan heb ik nog nooit met een binnenin verroeste tank te maken gehad.

Het enige wat ik wil aangeven dat je echt niet te paniekerig hoeft te doen als je de motor voor (maar !) een paar maanden en dan waarschijnlijk ook nog binnen/onder een carport/onder een hoes wegzet.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Tanken

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven