Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

nummers op spoelen CDI ontsteking ?

 
Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 okt. 2006 23:14 
Op de (rechter) pickup spoel, de vervroegings spoeltjes en het megneetrotortje staan nummers die schijnbaar aanduiden dat die samen een set vormen. Zo heb ik een setje waarop "810" ingeslagen of gegraveerd staat. Op een ander "117" In de onderdelen lijsten en plaatjes staan de vervroegings spoelen en het rotortje ook als set getekend.

Iemand enig idee wat er gebeurt als je ze door elkaar gooit?

Reden is dat ik met de stroboscoop geconstateerd heb dat de vervroeging veel verschilt tussen links en rechts.
(ja, dat spettert behoorlijk, er schijnt een Honda dingetje met glaasje voor te zijn)

gr, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 okt. 2006 10:20 
Ik heb nog niet gelezen dat dit een setje zou moeten vormen. Naar mijn weten kan alles gewoon uitgewisseld worden. Wat ik wel weet is dat er twee cdi types zijn. Een zwarte kast en een metaal/messing kleurige kast.
Hierin zit wel een verschil. Echter is dat voor de gewone man niet meetbaar.

Dus magneettrotortje, is volgens mij altijd het zelfde. Ik heb er ook een paar los liggen en het is mij niet opgevallen dat er verschillen in zitten.

Dan wil ik graag een reactie geven op jouw tweede vraag. Ik heb ooit eens een ouder persoon (de heer maljaards, mijn excuus voor de verkeerde schrijfwijze) op bezoek gehad en die stelde exact de zelfde vraag als jij. Hij heeft mij gevraagt of ik hem meerdre cdi units mee wilde geven. Hij is met totaal een stuk of 4 cdi unit aan het meten gegaan en tot zijn stomme verbazing waren er toch wel grote meet verschillen waarneembaar. Alle cdi waren wel goed. Echter in de maximale vervroeging bleken er in de aantal graden vervroeging grote verschillen te zitten. De reden hiervoor is dat een cdi uit een schakeling van spoelen, weerstanden en condesatoren bestaat. Dit geheel moet werken tussen de 1000 en 10.000 toeren. De elektro kenner weet dat ik het hier dan heb over rcl schakelingen serie en parallel en met verschillende frequenties. Als men hier zelf ooit aan gerekend heb, dan weet je dat dit zeer moeilijk in de hand te houden is. Hierdoor onstaan er grote verschillen als er bijvoorbeeld een condesator niet helemaal meer de oorspronkelijk waarde heeft. Of dat een weerstand in de loop de tijd iets hoger waarde heeft gekregen. Als men dan ook nog eens rekening houd met stekkers die in de schakeling is opgenomen dan weet men dat een stekker al een fase verschuifing kan veroor zaken. cosines phi, Het is allemaal niet veel maar op het eind in de schakeling klopt het dat er nooit een goede vervroeging volgens het boekje tot stand komt.

Dan de volgende vraag van jouw. Er is inderdaad een kijk glaasje beschikbaar. Ik weet alleen het bestel nummer niet. Ik weet ook dat er bijna nooit gebruik van gemaakt wordt. Laat iets minder olie in het blok zitten en het gaat al een stuk beter. Het klopt dat je met de stroboscoop door het gat naar de vervroegings punten/strepen kan kijken. Ik heb dat ooit ook eens geprobeerd maar ik ben daar al gouw van afgestapt. De CX en GL hoef je nooit te stellen en alles is eenmaal fabriek af ingesteld. Je hoeft er dus nooit wat aan te doen.

Dan nog een kantekening, Ik lees dat je het over spetteren hebt, ik ken dat. Ik heb al vaak zat gezien dat een bogie meerdere vonken afgeeft. In de regel is er altijd een vonk te veel en dat is waneer de beide kleppen open staan. Dus er is een dubbelle vonk. Echter als de cdi unit kapot is kunnen er bij de afstel/punten waarden meerdre vonken onstaan. Vooral bij de 5000 toeren is dit een bekend probleem. De vraag is nu of jouw stroboscoop dit ook aan kan. Er moet immers heel snel in een zeer korte tijd twee tot drie keer bij het onsteek moment een vonk zichtbaar gemaakt worden. Het kan maar zo zijn dat jouw stroboscoop alleen de eerste vonk zichtbaar maak. Waar zijn die anderen dan? Ik weet dat dit moeilijk over kan komen en het is ook moeilijk uit te leggen. Maar toch. Een stroboscoop is een hulp middel, maar verteld die ook echt alles?

Ik ben bang dat ik je niet echt verder heb kunnen helpen. Je moet dus uit proberen en experimenter gaan om het een en ander uit te zoeken.

Nog een tip, hang een klein tankje boven het moter blok en sluit die aan op de carbarateurs. Het motorblok heb je op de werkbank staan. Een losse accu er bij en starten maar. Om het geheel uit te zetten moet je de zwarte draad met witte streep tegen massa houden. Als het blok loopt kun je de accu los laten en of weg zetten. Nu kun je makkelijk sleutelen en meten. raadzaam is wel om zeker de uitlaad bochten te monteren.
Ik heb dit al meerdre malen gedaan om dingen uit te zoeken en een schow te geven midden op het grasveld in het donker. Ik heb een motor blok zonder bedrading met alleen wat bezine en een cdi unit los er op laten draaien en als het blok warm was ging vol het gas er op. Je moet dan eens zien wat een groep van 60 man doet. Die maak ruimte want er komt een hoop herry uit de uitlaad poorten en een hoop vlammen. Ja wat wil je bij 12.000 toeren onbelast.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes marco becker.
let niet op de schrijf fouten, doe ik ook niet want ik ben toch schrijfblind.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 okt. 2006 11:53 
Hallo Marco,

dank voor het uitgebreide antwoord. Eerst : met het spetterren bedoelde ik de olie die rondvliegt, niet de vonken ;=)

Als je op de kop vanhet rotortje kijkt staan er nummers op. Op de grondplaat van de vervroegingsspoelen ook, die bedoel ik. Zal eens zien of ik een fotootje kan maken.

gr, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 okt. 2006 14:20 
Okay, ja dat kan ook, spetteren olie.
Tevens heb ik nog niet de tijd gehad maar ik ga zeker hier op letten. Als het werklijk zo mocht zijn dat er gelijke getallen op staan, dan ga ik die ook als setje bewaren.
Bedankt voor je antwoord,
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 okt. 2006 14:27 | Aangepast door: Hans 
Maakt volgens mij niet uit; de delen die Frans noemt vormen de hardware van het ontstekingssysteem.
De vervroeging zelf wordt geregeld door de CDI unit. En die krijgt vanaf de stator zijn pulsjes. Met de hardware valt helemaal niets bij te regelen; ze doen het of ze zijn defect (maar dat merk je dan ook gelijk).

En inderdaad dat handig stukje gereedschap schijnt ooit door Honda te zijn geleverd. Ik vind het toch knap van je dat je de vervroeging toch helemaal hebt aanschouwd. Ik ben na de eerste oliespetters afgehaakt en geloofde het wel.
Maar dat hulpmiddeltje moet met wat zagen en een stukje plexiglas toch ook zelf uit een afdopmoer te fabriceren zijn ??
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 31 okt. 2006 14:57 
Hans,

zo'n dingetje zal ik nog wel eens maken, maar hoe hard het nodig is weet je dus pas na het een keertje geprobeerd te hebben. Nu weet je het : hard nodig.

En als je het schema van de CDI bekijkt
(ik ben overigens ook geen expert hoor) dan zie dat de vervroeging bepaald wordt door de puls van de spoeltjes achterop. Die "trekt" het tijdstip naar vroeger. Ik kan me dan een beeje voorstellen dat de spoeltjes verschillen, al was 't maar tussen series in de productie.

Ik puzzel verder !

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 okt. 2006 21:36 | Aangepast door: brinkcx 
Voor de geïnteresseerden is hier het plaatje,let op de 810 en 117 die erop staat :


en op de pickup spoel staat ook "810", kijk maar :



Dat is het enige complete setje waarvan ik zeker weet dat 't bij elkaar hoort. Is dat ook zo bij anderen? Heb nog wel een setje vervroeging+rotor met bij elkaar passende nummers.

Ben benieuwd,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 31 okt. 2006 23:22 | Aangepast door: Hans 
Blijf er bij, maakt volgens mij helemaal niets uit (maar hebt nummers niet gecheckt).
De hardware past altijd en heeft maar 2 standen; het doet het of het is kaduuk.
De CDI reglt de vervroeging; en daarvoor krijft hij een aanstuur-pulsje. Dus geven de stator of de vervroegiongsspoelen die niet dan werkt het niet meer en moet je de hardware vervangen.

De CX heeft wat dat betreft heeeeeel simpele techniek. Gewoon bedoeld voor de dagelijkse praktijk, lange levensduur en vooral gemakkelijk zelf te onderhouden en te repareren. Je moet er echt niet meer achter zoeken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 nummers op spoelen CDI ontsteking ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven