Okay, ik zie meerdere vragen,.
De tai, werk op een vervroegende (mechaniche) puls gever. Bij de cx is geen mechanise puls gever. De gl uitvoeringen en de cx500/650 type e sport hebben dat ook. Wat Hejo gedaan heeft is alle onderdelen kopen die daar bij horen en de zaak over zetten op een cx blok. In een gl blok zit een mechanise puls gever die naa gelang het toerental stijgt de puls gaat vervroegen. De pick up coils (opneem spoelen) kunnen waarschijnlijk wel gebruikt worden voor de tai onstekking.
Hejo, heeft de de mechanise puls gever met vliegwiel in zijn cxblok gebouwd. Tevens heeft hij de transistors en pick up coils over gezet op zijn cx. Wat hij eigenlijk heeft gedaan is het complete gl onsteking over zetten op zijn cx. Het werkwel goed, echter je komt nog meer tegen. De bobines moeten nu ook van een Gl over genomen worden om dat die van de cx op een andere spanning werken. Tevens dient het radiator overloop vaatje warm gestookt te worden en in gedrukt te worden omdat achter meer ruimte nodig is om puls gever / pick up coils en onstekings dekseltje te monteren. Dus het is nog al wat werk.
Als je dat voor elkaar hebt, moet je de kill swichts ook veranderen. Zet een relai op de zwart witte draad. Neem er wel eentje met een verbreek contact. Het is namelijk zo dat bij de CDI unit kortsluiting naar massa wordt gemaakt. En bij de GL onstekking word de voedings spanning naar de transistors verbroken. Het werk dus precies omgekeerd.
Je ziet het is een heel verhaal maar ik heb dit nu al twee keer gemaakt voor anderen en het rijdt nog steeds naar behoren rond.
Sorry voor de schrijf fouten, ik ben schrijfblind en om de een of andere reden heb ik van avond enorme moeite om fatsoenlijk te schrijven.
Groetjes marco becker.
Dan zie ik dat hejo nog een vraag heeft over de afstelling. Zoek bovenste dode punt rechter zuiger op.
Dan kun je het nul punt zoeken op het vliegwiel. Draai nu tegen de raairichting de krukas 15 graden terug. nu kom je op het merkt teken l/h of r/h gelang je aan de zuiger recht of links meet.
Volgens het boek is stationar toeren tal 15 graden voor onsteking. Blz 178 boek repaatie en onderhoud aan alle types cx/gl500&650v-twins tot 1986 peters boeken.
de werkelijke vervroeging begint bij 1500 toeren.
en is maximaal bij ongeveer 3500 toeren. en dan is het ongeveer 45 graden vervroegt.
Dus begin op het nul punt dat is bdp zuiger. Nu kan je een merkteken vinden. Tegen de draairichting in kun je 15 graden eerder weer een teken vinden. Dit teken staat op de zij kant vliegwiel en komt over een met een pijl en of punt in de achter deksel. Draai een rondje met je vinger door het gat en je voelt waar die punt zit. Dan kom je en merk teken F1 L/h en of R/H tegen.
Nu het belangrijkste. Deze merktekens goed zetten in lijn met het meet punt en als het goed is moet nu het nokje bijna over een komen met het nokje op de puls gever. Dus kijk achter op je blok en het kan niet missen. In het ergste geval zit je er ongeveer 4 mm naast. Dus als het nokje er niet zit draai dan eens naar een ander merkteken en of controleer of het nokje goed zit, deze kan 180 graden verkeerd zitten. Dus controleer het.
Kom je niet over een met die nokje maar je zit binnen de torelrantie van 4 mm plus min dan is het de grond plaat stellen en dan moet het goed komen. Honda heeft dit vrij strak gebouwd dus je kan er eigenlijk niet ver naast zitten. Lukt het niet, monteer de grondplaat zo dat stel schroefjes netjes in het midden van de uitsparing zit. Dan zit je iegenlijk al heel dicht in de buurt.
Zo ik vind het wel genoeg zo en ga er een puntje aan breien.
groetjes marco.
Tel 0321 312336
of op zaterdag ochtend op mijn mobiel0622690706, let wel als ik klanten in de boeken winkel heb dan gaan die voor. rond 9.00 ben ik al wel wakker.
doei........
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html