Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CDI naar TAI

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver flypeter21
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 nov. 2006 23:51 
Begin genoeg te krijgen van het rommelen met CDI en de stator coils ervoor.

Heeft iemand ervaring met het omzetten van CDI naar TAI, gevoed door 12V?

Auto slopers hebben TAI units te koop voor een paar Euro maar ik weet niet welke units zelf de vonk vervroegen bij hogere toeren.

En of de CX trigger coils ook meet die TAI's werken. HELP!!!??

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 8 nov. 2006 21:50 
Hallo Peter, misschien moet je uitleggen wat een TAI is of doet. Ik ken het niet, en zo te zien aan het aantal personen dat jou bericht gezien heeft, ben ik niet de enige, anders had je allang reactie gehad. Wellicht is het iets wat in Australie gebruikelijk is in auto's?
Ben benieuwd.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 nov. 2006 22:04 
Ik geloof (maar weet niet zeker) dat TAI staat voor Transistor Assisted(?) Ignition. Dat zou betekenen dat Peter wil weten hoe je een CDI ontsteking (van een CX 1978-1981)ombouwt naar transistor ontsteking (van een GL of E 1982-1984). Marco Becker heeft daar ooit een keer over geschreven op dit Prikbord.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 nov. 2006 01:30 
Jawel Floris. Een probleem voor mij is dat ik de "advance pulser coils" niet begrijp. Er zijn hier goede transistor assisted ignition units te koop voor rond 60Euro, maar die moeten de ontsteking uitwendig vervoegd of vertraagd worden. ( Is dit nog wel Hollands? Ik zit al 45 jaar in Australië!)
Begrijp ik het goed, dat onze CDI wordt getriggered door oplopende voltage in de trigger spoel, and dat dat voltage eerder wordt bereikt bij hoger toerental? En wet iemand wat dat trigger voltage is?
Advies ZEER gewaardeerd!
Waar bereik ik Marco Becker?

Peter

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 nov. 2006 08:44 | Aangepast door: ouwe_jan 
Peter goed nieuws uit Noord- Holland Marco zijn E-mail adres is :
marcobecker@zonnet.nl
stuur een berichtje naar hem toe en je krijgt altijd antwoord van Marco
Groeten uit Wieringerwerf
Ouwe_Jan
Peter je kan ook lid worden van onze CX club dan ben je niet meer anoniem
zie gratis CX500-650 E-mailadres
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Frans
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 nov. 2006 08:58 
Peter,

Houd ons op de hoogte van de uitkomst. Wellicht interessant voor de lezers!

Succes,
Frans

Schrijver Luc Cauwels
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 nov. 2006 10:07 
Ook ik ben dwars geweest door een gebruikte stator in mijn cx te zetten! 2 weken en toen knallen en ploffen,oorzaak......defecte stator!
Neem mijn advies,NOOIT een gebruikte stator plaatsen,of je moet graag sleutelen? Ik laat mijn stator opnieuw wikkelen bij Sevior.Maar ik heb hem na een week nog niet terug.

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 9 nov. 2006 12:01 
Hallo Peter, misschien heb je iets aan de uitleg in het engels hoe de CDI werkt. Staat op deze site onder "techniek",>"sleutelen"> CDI, uitleg. Of klik hier.
Rupert uit Belgie heeft ooit zelf een CDI nagemaakt, wellicht dat hij je ook meer informatie kan verschaffen.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver hejo
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 nov. 2006 18:24 
hallo peter,ik heb mijn cdi onsteking net vervangen voor een transistor ontsteking het makkelijk om te doen,je mag me altijd bellen

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 nov. 2006 19:51 | Aangepast door: ouwe_jan 
Nou Hejo nou breekt onze klomp
Waarom kom je daar niet mee op onze site en vertel je wat je gedaan hebt ,liefst met foto`s en een goede beschrijving wat er al zo moet gedaan worden
En natuurlijk welke onderdelen er moeten aan geschaft worden
Mijn motor heeft al een transistor onsteking ,maar er zijn diversen CX rijders die dit ook willn hebben op hun CX motor.
Al vast bedankt voor de uitzet die wij van jou krijgen
Ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver hejo
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 nov. 2006 05:44 
hoi ouwe jan,laat ik nu denken dat jullie dat allemaal al hadden,en ik moest weten of het werkt,maarwerkt perfect,moet even een manier vinden om het uit te leggen,maar kan vast wel vertellen wat je nodig bent,je bent nodig:ander vliegwiel,bobines,kabelboom,daar halen je stukken draad af,en die soldeer je in je eigen kabelboom;achter karter deksel,en losse dynamo,nou eerst zo maar even dan

Schrijver hejo
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 nov. 2006 05:46 | Aangepast door: hejo 
ik heb nog een achter deksel liggen voor een transistor onsteking,this eentje voor een zelf stellende ketting spanner,ik had hem voor me zelf gekocht,maar ik moest er eentje hebben voor een hand spanner moest dus een gat bij in zitten

Schrijver hejo
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 10 nov. 2006 05:50 
weet iemand ook toevallig,waar ik om de onsteking af te stellen met stroboscooplamp,waar ik een glaasje kan kopen voor het kijk gaatje,want de olie vliegt me om de oren -:))

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 10 nov. 2006 19:54 
Okay, ik zie meerdere vragen,.

De tai, werk op een vervroegende (mechaniche) puls gever. Bij de cx is geen mechanise puls gever. De gl uitvoeringen en de cx500/650 type e sport hebben dat ook. Wat Hejo gedaan heeft is alle onderdelen kopen die daar bij horen en de zaak over zetten op een cx blok. In een gl blok zit een mechanise puls gever die naa gelang het toerental stijgt de puls gaat vervroegen. De pick up coils (opneem spoelen) kunnen waarschijnlijk wel gebruikt worden voor de tai onstekking.

Hejo, heeft de de mechanise puls gever met vliegwiel in zijn cxblok gebouwd. Tevens heeft hij de transistors en pick up coils over gezet op zijn cx. Wat hij eigenlijk heeft gedaan is het complete gl onsteking over zetten op zijn cx. Het werkwel goed, echter je komt nog meer tegen. De bobines moeten nu ook van een Gl over genomen worden om dat die van de cx op een andere spanning werken. Tevens dient het radiator overloop vaatje warm gestookt te worden en in gedrukt te worden omdat achter meer ruimte nodig is om puls gever / pick up coils en onstekings dekseltje te monteren. Dus het is nog al wat werk.

Als je dat voor elkaar hebt, moet je de kill swichts ook veranderen. Zet een relai op de zwart witte draad. Neem er wel eentje met een verbreek contact. Het is namelijk zo dat bij de CDI unit kortsluiting naar massa wordt gemaakt. En bij de GL onstekking word de voedings spanning naar de transistors verbroken. Het werk dus precies omgekeerd.

Je ziet het is een heel verhaal maar ik heb dit nu al twee keer gemaakt voor anderen en het rijdt nog steeds naar behoren rond.

Sorry voor de schrijf fouten, ik ben schrijfblind en om de een of andere reden heb ik van avond enorme moeite om fatsoenlijk te schrijven.

Groetjes marco becker.

Dan zie ik dat hejo nog een vraag heeft over de afstelling. Zoek bovenste dode punt rechter zuiger op.
Dan kun je het nul punt zoeken op het vliegwiel. Draai nu tegen de raairichting de krukas 15 graden terug. nu kom je op het merkt teken l/h of r/h gelang je aan de zuiger recht of links meet.
Volgens het boek is stationar toeren tal 15 graden voor onsteking. Blz 178 boek repaatie en onderhoud aan alle types cx/gl500&650v-twins tot 1986 peters boeken.
de werkelijke vervroeging begint bij 1500 toeren.
en is maximaal bij ongeveer 3500 toeren. en dan is het ongeveer 45 graden vervroegt.

Dus begin op het nul punt dat is bdp zuiger. Nu kan je een merkteken vinden. Tegen de draairichting in kun je 15 graden eerder weer een teken vinden. Dit teken staat op de zij kant vliegwiel en komt over een met een pijl en of punt in de achter deksel. Draai een rondje met je vinger door het gat en je voelt waar die punt zit. Dan kom je en merk teken F1 L/h en of R/H tegen.

Nu het belangrijkste. Deze merktekens goed zetten in lijn met het meet punt en als het goed is moet nu het nokje bijna over een komen met het nokje op de puls gever. Dus kijk achter op je blok en het kan niet missen. In het ergste geval zit je er ongeveer 4 mm naast. Dus als het nokje er niet zit draai dan eens naar een ander merkteken en of controleer of het nokje goed zit, deze kan 180 graden verkeerd zitten. Dus controleer het.
Kom je niet over een met die nokje maar je zit binnen de torelrantie van 4 mm plus min dan is het de grond plaat stellen en dan moet het goed komen. Honda heeft dit vrij strak gebouwd dus je kan er eigenlijk niet ver naast zitten. Lukt het niet, monteer de grondplaat zo dat stel schroefjes netjes in het midden van de uitsparing zit. Dan zit je iegenlijk al heel dicht in de buurt.

Zo ik vind het wel genoeg zo en ga er een puntje aan breien.

groetjes marco.

Tel 0321 312336
of op zaterdag ochtend op mijn mobiel0622690706, let wel als ik klanten in de boeken winkel heb dan gaan die voor. rond 9.00 ben ik al wel wakker.

doei........
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver hejo
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 nov. 2006 09:12 
harstikke bedankt marco,zo had ik het niet kunnen uit leggen,ik ben iemand van weinig woorden,ha.,ik heb zelf de groene draad op de kilzwits door geknipt,hij werkt dus gewoon niet meer,rijd 30 jaar motor heb hem ook nog nooit nodig gehad,marco die blauwe cx die je buiten had staan met radio,heb je daar nog een binnenpoot van liggen,we zijn er in meppel nog eentje nodig

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CDI naar TAI

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven