Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

waterpompseal

 
Schrijver Luc Cauwels
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 nov. 2006 22:42 
ik wil een nieuwe waterpompseal persen in mijn CX500C. Alleen is de seal 0,6mm groter van diameter dan het gat waar hij in moet.Is dit normaal? Kan ik die er gewoon inpersen? Het lijkt mij zo'n groot verschil. Volgens mijn dealer zouden er verschillende diameters zijn maar ik kan voor alle types maar 1 bestelnummer vinden.Beetje raar!
Heeft iemand hier ervaring mee?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 nov. 2006 23:08 | Aangepast door: Hans 
Er zijn van Honda uit inderdaad 2 maten seals leverbaar.
Het kleinere eerste type en de latere iets grotere.
Je kunt de grotere niet ik het kleinere gat persen; de enige remedie is het gat iets groter laten uitkotteren. Of natuurlijk de iets kleinere trachten te bemachtigen, maar die zijn naar verluid niet meer leverbaar.
Je zou de seal van de Yamaha XZ 550 kunnen proberen. Die schijnt overeen te komen met het eerste type van Honda en nog steeds leverbaar te zijn. En hij is ook nog eens goedkoper !
Let er wel op dat je de seal er met een goede stempel indrukt; hij is zo maar vernield.

Maar waarom wil je de seal vervangen ? Als hij iets lekt dan kun je proberen met het verversen van de koelvloeistof de lekkage op te heffen (gat heel vaak goed). Als hij echt is beschadigd of zelfs uit elkaar valt dan is vervangen de enige remedie.

Succes
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 nov. 2006 23:21 | Aangepast door: Floris 
Ik heb dit klusje vorige maand gedaan. Je moet het gat een beetje ruimer maken met behulp van Dremel hulpstukje nr 502, verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Het is een 'waaier' van schuurpapier, zie voor een plaatje hier of onderaan deze pagina. LET OP: alleen opschuren waar de seal komt te zitten en niet dieper.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver hejo
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 nov. 2006 06:45 | Aangepast door: hejo 
en maak er ook even een iets grotere schuinekant aan,dan gaat het nog makkelijker,heb er zelf ook een nieuwe seal in zitten van een yamaha,heb ik bij marco becker weg,en die heeft hem er ook even in gezet,hij paste bij mij ook niet goed dus even schuren en schuinkantje wat groter maken,en dan ram je hem er zo in

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#5 | Geplaatst: 27 nov. 2006 12:22 
Een gewoone motorzaak wil wel eens een motor seal plaatsen voor weinig dat is het probleem niet, alleen is er nog een andere seal te koop en die goedkoper als de Honda seal, de seal is van yahama het type ben ik kwijt op deze site staat ook wel een type aanduiding.

Schrijver udent

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 nov. 2006 20:04 
jamaha 13 euro. een jaar geleden gekocht.
Enne, mijn CX650E lekte ook koelvloeistof bij stilstand, na aftappen , spoelen met water , en nieuwe koelvloeistof, is ie nu al 4 weken kurkdroog, dus nieuwe koelvloeistof werkt echt!!

Groeten Theo.
theo cx ds

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 nov. 2006 09:56 | Aangepast door: marcobecker 
Ja ja hejo, ik het er in rammen???

Het klopt dat de eerste cx,en een kleiner seal hadden. Ik heb hier in de praktijk ook al veel problemen mee gehad. Ik heb inderdaat nooit bij honda een kleinere kunnen bestellen. Wat ik wel weert is dat we nu al bij de 4 generatie seals zitten, ik bedoel hier mee dat honda er nu al 4 opvolgende bestel nummers gebruikt.

Het gat opruimen kan alleen als je de achter deksel los hebt liggen. Je kan het doen met een flappen dicsk maar dan het type van een ronde slijptol of zo iets. Het is zinvol om even met een mes of vijl er een ronde schuine rand aan te maken zodat de seal eneigsins wat makkelijker er in wil. Gebruik voor de smering een beetje siliconen en een goed passende steun om de seal er in te tikken. Ja ja, ik heb daarvoor een mal gedraaid en hejo heeft inderdaat gezien dat ik die met een kunstof hamer heb gerbuikt om het een en ander er in te slaan. Let wel, alles met beleid en als de krachten goed verdeeld zijn kan de seal ongelovelijk veel verdragen.

Pas op met uitvijlen of kotteren, er zit namelijk achter de waterpomp een rubberen keerring. Deze moet na afloop ook passen. Vergeet dat niet.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat wel.
Groetjes marco becker
Tel 0321 312336
vliegers veld 37
biddinghuizen
8256 gn
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Luc Cauwels
Gast 
#8 | Geplaatst: 28 nov. 2006 23:16 
Nou geweldig hoor! Bedankt voor al jullie support! Heb inderdaad met zo'n dremelschuurdingetje gewerkt en dat gaat fantastisch.Oja,reden dat ik de seal vervang is dat ik nu voor de tweede maal het blok open moet maken omdat de dynamo niet goed is.Ik was een beetje bang dat straks de dynamo goed is en dat hij dan water zou gaan lekken omdat het al een paar maal eerder uit elkaar geweest is.
Eerst waren de laadspoelen defect van de dynamo,vervangen door een gebruikte waarvan na 2 weken de ontstekingsspoelen rottig begonnen te doen. Ik heb ervan geleerd dat je beter een revisie of een nieuwe dynamo kunt plaatsen,dat scheelt een hoop ergernis. Ik heb hem trouwens bij Sevior opnieuw laten wikkelen,perfect gedaan!

Schrijver josodl
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 dec. 2006 21:49 | Aangepast door: josodl 
Volgens mij hoef je de waterpompseal helemaal niet te vervangen als je het achterdeksel los hebt gehad tenzij de rubber membraan waar de koolstofring op zit kapot is. Anders dan de rubberen askeerringen ( die je wel na iedere keer demonteren moet vervangen) is dit een z.g. mechanical seal die bestaat uit twee verschillende niet-elastische materialen die met een veer tegen elkaar worden gedrukt. Mijn achterdeksel is al een paar keer gedemonteerd en weer gemonteerd met de zelfde seal en de boel bleef droog. Vraag ook maar eens aan Emile....

Jos

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 12 dec. 2006 23:32 
Jos,

het klopt helemaal wat je schrijft !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 waterpompseal

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven