Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Het einde nabij ?

 
Schrijver dave01011968
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 dec. 2006 16:59 | Aangepast door: dave01011968 
Een aantal weken geleden reed ik met mn GL500 op de A4 Omdat het hondenweer was en ik er niet bepaald op gekleed was (geen regenpak) besloot ik het gas er even goed op te zetten om zo de tijdsduur van deze erbarmelijke rit te verkorten Maar bij 140km/u begon de motor plots in te houden en ging het olielampje branden Ik liet meteen het gas los en trok de koppeling in Tot mn verbazing gebeurde er niets bijzonders het lampje ging uit en de motor bleef keurig stationair draaien Waarop ik besloot om de rit te vervolgen Wel wat rustiger uiteraard Nu heb ik de laatste dagen met grote regelmaat dat als ik stevig in de remmen ga (je raad het al) dan gaat mn olielampje branden Misschien overbodig om te melden Maar er zit voldoende olie in het blok Is het einde van mijn GL nabij of is er misschien nog wat te redden ?? Dave

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 dec. 2006 17:07 
Hoi dave,

Hoe is het met je olie pijl? is die niet te laag en waneer heb je de olie vervangen? zijn er ongewone geluiden die je eerst niet hoorde?

Hoe meer er bekend is hoe makelijker de oorzaak en antwoord op je probleem gevanden worden

Sucses, groet erik

Schrijver puk
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 dec. 2006 18:18 
meet je je olie peil wel correct??
eerst de meetstok eruit draaien en afvegen, dan deze gewoon terug erin " deppen" of " soppen " maar zeker niet erin draaien om het peil te meten want dan kom je amper aan het minimum
greets puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 dec. 2006 18:20 
Ik heb dat ook een keer gehad. Bleek dat de oliefilterzeef helemaal zat dichtgekoekt met vuil. Ik zou er niet meer mee rijden totdat de oorzaak is opgespoord. En je raadt het al: het blok moet open voor inspectie.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver dave01011968
Gast 
#5 | Geplaatst: 11 dec. 2006 22:22 
Het verhaal is dat ik de GL een tijdje terug had gevonden Afijn dat verhaal staat elders op deze site De motor heeft jaren en jaren lang stilgestaan Maar na enige tijd doorstarten liep het blokje toch weer Ik heb het oliefilter geinspecteerd (niet vevangen)zag er allemaal netjes uit ook de olie was mooi schoon dus de boel weer in elkaar gezet de motor loopt netjes Geen nare of vreemde bijgeluiden en er zit echt voldoende olie in Of hij zou een liter op 10 km moeten gebruiken Zal voor de zekerheid morgen nog even chekken Verder heb ik het idee dat het probleem zich vooral smorgens voordoet Dus nadat de motor de heele nacht heeft stilgestaan Als ik smiddags naar huis rijd is het me eigenlijk nog nooit opgevallen dat de olielamp opgloeid of gaat branden
Even om misverstanden te voorkomen de olielamp is rood ga ik van uit (Bij mijn oude opel is de olielamp namelijk oranje en de dynamolamp rood Is er al iemand op een idee gekomen ?Moet er misschien dikkere olie in? (zit nu 10w40 in)Ook hoorde ik iets over een olieoverdrukklep die kan blijven hangen ??? zit er echt zo iets in of is dit weer een barpraatje?

Schrijver Ray
Gast 
#6 | Geplaatst: 11 dec. 2006 22:55 
Let op: de olielamp (rood!) gaat aan vanwege de olieDRUK die achterwege blijft. Heeft op zich niet alles met PEIL te maken. Als je olielamp aangaat, is er te weinig druk en smering, en ben je eigenlijk al te laat: schade aan het blok zal er al zijn, al is het lichtjes! Dus ondanks een goed peil, kan ie geen druk opbouwen en dat kan komen door dichtgeslibte oliekanalen of filter, te dunne/ouwe olie maar ook een te laag peil. Meet zoals hierboven staat beschreven!!!
Groeten
Ray ( die weet dat Opels wel tegen een tijdje zonder olie kunnen, maar Hondas niet...)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 dec. 2006 23:05 
Ik denk dat door lange stilstand er veel troep in de olie is bezonken. Maak het voordeksel maar 'ns los en inspecteer de zeef van de oliepomp. Nogmaals: ik heb precies dezelfde ervaring met een CX die heel lang had stilgestaan.
Als je blijft doorrijden met een knipperende olielamp dan solliciteer je naar een hele forse schadepost.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 dec. 2006 11:51 
Controleer olie pijl,
controleer olie filter, vervangen is beter.
Vul voldoende olie weer bij. mag iets over max heen 2 a 3 mm is geen probleem.

controleer bedrading van de olie sencor. Voor al bij het balhoofd. Het kan zijn dat er iets anders aan de hand is.

Raadzaam is wel om het olie filter vaker te controleren. Olie hoeft niet afgetapt te worden. Kijk dus en het kan geen kwaat

Extra opmerking. Monteer eerst de veer en dan pas het olie filter. In de regel is de stalen ring die op die veer hoort allang weg gegooit met het badwater,,,, uhh olie natuurlijk.


Dan bij vors remmen gaat het olie lampje eigenlijk altijd aan.
Versnelling bak en koppeling houden met de draaiende delen de olie bij zich en het lampje gaat dan even aan.

Bij 140 kilometer per uur mag dat natuurlijk niet.
Ook niet alje 175 rijd tmet een GL en de toerenteller staat op 11000, dan als dan het lampje aan gaat is dat vattaal.

Groetjes marco becker
Tel 0321 312336
vliegersveld 37
8256 GN
biddinghuizen
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 dec. 2006 14:42 | Aangepast door: Hans 
Het lijkt er verdacht veel op dat de oliepomp te weinig druk levert. Dat kan liggen aan de pomp zelf (maar komt niet zo vaak voor) maar ook aan het filter dat voorop de aanzuigbuis zit net boven de onderkant van het carter en kan zijn dichtgekoekt met troep (m.n. door lang stilstaan). Ik ben het dus helemaal eens met de diagnose van Floris.

Verder zou ook een oorzaak kunnen liggen in (zelfs minimale) speling op de bigends. Als die te groot is geworden kan de dunne oliefilm tussen de bewegende delen niet meer in stand worden gehouden door de oliepomp en dan valt de druk soms ineens weg/omlaag terwijl die er het volgende moment wel weer schijnt te zijn (het lampje doorft weer).

Maar misschien is het ook alleen maar de oliedruksensor. Kost niet veel en is het proberen waard om een mogelijke oorzaak / bang vermoeden weg te nemen. En natuurlijk ook de bedrading daarvan op massa controleren.

Het oliefilter moet ALTIJD worden gemonteerd met op de veer de stalen ring. Het is al vaker voorgekomen dat de veer zich in het rubber binnengedeelte van de oliefilter vreet, daaruit kleine stukjes rubber losmaakt die dan in de olie gaan zweven waardoor oliekanalen e.d. worden verstopt. Als die ring weg is (Marco gaf al aan dat die vaak met het filter in de afval beland omdat de ring graag stevig kleeft aan het rubber van de filter) dan per omgaande een nieuwe bestellen bij de Honda dealer.

Een vraagje, als je gereden hebt staat er dan schuim op de olie ??
Dat kan ook de oorzaak zijn van het wegvallen van de oliedruk (er wordt dan te veel lucht aangezogen). In het blok zit een verticale plaat die krukas afschermt van de versnellingsbak. Juist om het mogelijk schuimen van de olie te voorkomen. Maar goed, dat is alleen te controleren na het openmaken van het blok.

Maar als het oliedruklampje gaat branden bij het afremmen op de motor (bijv bij het nemen van een afslag van de autosnelweg) dan is bijna zeker het eind van (een van) de bigends in de maak. Dat kun je dan niet meer voorkomen.

Een triest verhaal, maar leuker kan ik het niet maken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver dave01011968
Gast 
#10 | Geplaatst: 12 dec. 2006 17:03 
Hallo allemaal Bedankt voor de vele reakties ik ben al weer wat vrolijker gestemd De eerste keer dat het lampje aanging (bij 140p/u)was voor ik olie had bijgevuld Er ging wel niet veel bij maar toch het zou kunnen En wat Marco aangeeft dat het bij fors remmen wel vaker gebeurd is een heele geruststelling Ik gaf zelf al aan dat t meestal sochtends gebeurd en ik bedenk me dan dat t ook meestal bij regenachtig weer is misschien dat de voorrem na een nacht in de regen wat meer hapt en dat het verschijnsel zich daarom na een tijd rijden of na regelmatig rijden niet meer voordoet ?????? De ring in het oliefilter vind ik een goeie Dat ga ik zeker even controleren En misschien toch een wat dikkere olie ?

Schrijver voorbijganger
Gast 
#11 | Geplaatst: 12 dec. 2006 18:57 | Aangepast door: voorbijganger 
Ik weet dat de wens de vader van de gedachte is en dat je liever niet hoort dat er wat mis kan zijn, maar waarom negeer je dit:

Ik denk dat door lange stilstand er veel troep in de olie is bezonken. Maak het voordeksel maar 'ns los en inspecteer de zeef van de oliepomp.

Ik denk dat je beter de feiten op een rij kan zetten dan geloven dat het mee valt.

Olie verversen zou ik zeker doen, met oude olie rondrijden geeft geen pas. Olie verouderd binnen een jaar omdat er zuurstof bij is gekomen.
Je kunt olie wel bewaren als de verpakking van de olie niet open is geweest en er dus geen zuurstof bij is gekomen.

Dus advies is vervangen die olie.

Schrijver Lemmy
Gast 
#12 | Geplaatst: 16 dec. 2006 21:29 
Tja, lijkt me niet slim om een paar euro's te besparen op een filter en olie aangezien de motor toch al een paar jaar had stilgestaan.

De olie is in feite maar beperkt houdbaar; als je vaak rijdt (en dan ook nog lange stukken) kun je het verversen wel behoorlijk oprekken) maar in dit geval heeft de motor lang stilgestaan en daar komt bij dat je (denk ik) niet precies weet hoe de vorige eigenaar er mee reed (korte of lange stukken).

In dit geval dus niet alleen de olie vervangen maar, uiteraard, ook het filter. (dat is mij devies in dit geval)

En ach, als je dan toch bezig bent... stel dan ook even de kleppen en de spanner. Misschien direct maar even een grote beurt? Dan weet je ook direct zelf hoe de toestand is (remmen e.d.)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Het einde nabij ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven