Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Nokkenasketting van Vogel

 
Schrijver josodl
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 dec. 2006 21:38 
Ik zag op de site van Vogel een aftermarket nokkenasketting met een sluitschakel die je d.m.v. klinken in elkaar moet zetten. Heeft iemand ervaring met zo'n ketting? Of is het toch maar beter om een originele Honda ketting te monteren?( als daar nog aan te komen is)

Jos

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 dec. 2006 23:46 
Hallo Jos,

Geen ervaring, en bij Vogel zullen ze best weten wat ze doen. Maar ik heb een paar maanden geleden toch maar bij DSS een origineel gekocht voor nog iets minder geld ook. Beetje eng vind ik, zo'n sluiting die zo tegen de 10000 keer per minuut langs die tandjes kan komen. Zeker als ik 'm nog zelf geklonken heb ook.

En nu kan iedereen die er al 100.000Km mee gereden heeft komen zeggen dat ik het volkomen mis heb... Zijn er ketting deskundigen onder ons?

Gr, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 dec. 2006 09:32 
Heb een beetje dezelfde huiver als Frans (maar ben geen ketting deskundige -roker -briefschrijver etc).
Begrijp ook niet helemaal het voordeel van zo'n ketting. Immers de zaak moet bij vervanging in beide gevallen toch open en worden afgesteld dus dan maakt het niet of je de eindloze nokkenasketting gebruikt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 dec. 2006 09:48 
niet doen Jos,
die ketting is bedoeld om bij andere motoren het blok niet open te hoeven maken. bij de cx moet het blok toch open, dus waarom zou je .
theo

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 dec. 2006 10:06 | Aangepast door: marcobecker 
Okay daar gaat ie dan,

Ik heb inderdaat kettingen gezien die met een verbindingstuk waren geleverd. Het kan in de regel geen kwaat om dit soort kettingen te gebruiken. Echter dient het tussen/verbindings stuk wel geklonken te worden. De ketting wordt op maat gemaakt, en hier kan het al dan wel fout gaan. Daarna wordt het verbindings stuk gemonteerd en moet deze op de werkbank geklonken worden. Ook hier gaat het dan meestal fout. Wij hebben er geen ervaring mee, en weten ook niet hoe hard je moet slaan. In de regel zijn de pennetjes precies op het topje niet uitgehard waardoor deze opgetromp kunnen worden. Dus geklonken kunnen worden. Hard staal laat zich niet klinken.

Maar nu het misverstand. Ik heb namelijk regel matig kettingen besteld van het merk D.i.d. Hier zitten standaard als ik het goed heb 76 schalmen in plus een tussen schakel/verbindingsstuk. Ik heb er al wel eens een verhaal over geschreven dus dat moet terug te vinden zijn. Deze ketting is dan al op maat voor de GL/CX. Het is dus al een gesloten ketting. Er wordt dan wel een extra verbinding bij geleverd die de ketting dan ook weer voor andere modelen geschikt maakt. Dus informeer of deze ketting al op maat is voor de CX/GL en gooi daarna het verbinding stukje weg. Die kun je toch nooit gebruiken.

Kettingen zijn van het merk D.i.d te krijgen en de prijs schommelt tussen de 66 tot 75 euro.
Dan is er ook het merk Tsubakki (ik hoop dat ik het goed schrijf). Deze ketting is denk ik ook beter maar die is wel duurder. de prijzen lopen van 85 tot 100 euro.

Dan die van honda zelf, die kost meer dan 110 euro en is volgens mij gemaakt door het merk D.i.d., ja je leest het goed. Honda heeft vrijwel zeker een andere fabriekant benaderd voor het leveren van de kettingen.

Dan de kettingen gaam echt wel 100.000 kilometer mee. Alleen de geleiders niet. heb je massel dan haal je de 80.000 kilometer. Echter wat men dan vervangt zijn de geleiders maar niet de ketting. Ketting dus altijd mee vervangen.

Ach ik denk dat een ketting wel de 200.000 kilometer haalt. Maar let op.
De ketting slijt niet aan de buiten kant maar aan de binnen kant. Kettingen die samen hebben gewerk met een kapote distriebutie geleiding meteen weg gooien. Kijk maar eens aan de binnenkant van de ketting.

Dan heb ik zelf nog noot een kapote en of geklonken ketting gezien. Het kan er ook niet bij mij in dat er mensen zijn die een gebroken ketting hebben gehad. Dit zal dan wel een productie fout zijn geweest. Ik heb alle vertrouwen in deze kettingen en ook zeker in de goedkoopste van D.i.d.

Vervang dus de hele zet en deze ook regelmatig na stellen. Als men de boel onder spanning houd en even tussen gas geeft bij het terug schakelen dan gaat die ketting en geleidrs echt wel 60.000 kilometer mee.

met vriendelijk groet marco becker.
Tel 0321 312336
vliegers veld 37
8256 GN
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 dec. 2006 10:21 
http://www.hondacx500.nl/html/verslag_distributie_marco.html
Lees dit nog maar eens door, wie weet is het nog makkelijk.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver hejo
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 dec. 2006 19:24 
ik heb al bij meer motors nokkenas ketting vervangen,en daarna gewoon aan elkaar klinken,niks mis mee gaat net zo lang mee als orginale,nu heb ik het over kawasaki z1000 zusuki gsx1100,en die hebben wel iets meer power dan de cx

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 dec. 2006 09:32 
Hejo, dat klopt, bij deze motoren is het normaal dat men die zelf moet klinken. Ook bij de oudere XS650 heb ik die zelf geklonken. Dit komt omdat de ketting er nooit gesloten gemonteerd kan worden. Deze moet altijd van boven af naar beneden geleid worden en weer om hoog om de crukas. Je kan de ketting er domweg niet overheen schuifen zoals bij de CX. Als de ketting gemonteerd wordt deze altijd geleid door de oude ketting door het distributie huis of kanaal. Dan wordt de ketting boven op de nokken as geklonken. Dat is bij deze motorfiets een normale werkwijze.
groetjs marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nokkenasketting van Vogel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven