Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

starten

 
Schrijver cowboy
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 jan. 2007 14:53 
bedankt voor de reactie's.
Ik heb de benzine vervangen nu is me accu overleden,kan ik de motor met startkabbels via de auto starten?
want ik wil eigenlijk wel eerst weten of de motor het nog doet voor dat ik onderdelen ga aanschaffen.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 jan. 2007 15:11 
Jazeker, je kunt via de accu van een auto stroom trekken. Sluit eerst de plus en daarna de minkabel aan. De motor van de auto moet je NIET mee laten draaien, want dan wordt er teveel stroom overgepompt.

Als je de motorfiets nu gaat starten, let er dan op dat je de startmotor niet teveel belast. Als de motor niet aanslaat, neem dan af en toe pauze om de startmotor af te laten koelen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver cowboy
Gast 
#3 | Geplaatst: 4 jan. 2007 13:06 
Ik heb het geprobeert,te starten via de autom
Ik hoorde klik klik pats.
nu denk ik dat de autoaccu te zwaar is omdat deze 110 ampére is en van de motor 14 á.
Of is het misschien toch iets anders.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 jan. 2007 19:39 
Je kan de CX prima op een autoaccu starten want de startmotor zal alleen trekken wat ie nodig heeft. Het is echter wel belangrijk om de auto niet te laten lopen want dan heb je inderdaad wel kans dat er teveel doorheen gaat. Dat klik klik pats is moiechien goed om even nader uit te leggen want er zal wel wat anders aan de hand zijn denk ik.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver cowboy
Gast 
#5 | Geplaatst: 5 jan. 2007 11:10 
Zodra ik op de startknop druk hoor ik alleen maar een klik.
En bij de derde keer sprong een zekering door.
Nu moet ik eerst even nieuwe zekeringen halen voor de volgende poging.

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 5 jan. 2007 12:25 
Hallo cowboy, ik zie dat jou CX al drie jaar heeft stilgestaan. Ik zou voor je nog meer zekering opblaast, eerst eens proberen of het blok nog rond te krijgen is. Zet je motor in de vijfde versnelling en probeer of je door aan het achterwiel te draaien, beweging in het motorblok hebt. Als dat lukt, kan je verder gaan zoeken, bv door alle aansluitingen van de stroomkabels naar de accu en de startmotor en het startrelais te controleren op corrosie. Andere mogelijkheid is dat de startmotor door het lange stilstaan vast is gaan zitten.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 jan. 2007 12:29 
Als je de oorzaak niet achterhaalt, zal de volgende zekering opnieuw doorslaan. En die daarna ook.

Deze motor heeft 3 jaar stilgestaan dus er kan van alles aan de hand zijn. Het is moeilijk om vanaf afstand te beoordelen, maar ik zou
- een nieuwe accu monteren
- alle bedrading doormeten
- de startmotor controleren en schoonmaken
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver cowboy
Gast 
#8 | Geplaatst: 5 jan. 2007 15:59 
Ik heb de motor in de vijfde versnelling gezet en en aan het wiel gedraaid.
dat ging goed ik kon het wiel ronddraaien.
Daarna heb ik een paar stekkers nagekeken en die zijn inderdaad aardig groen dus die gaan ik eerst allemaal maar even schoon maken.
Ik denk dat ik ook eens op zoek moet gaan naar een werkplaats handboek.
Dat kan ik ook zien wat ik moet doen en waar alles zich bevind.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 jan. 2007 10:17 
k wil hier graag op reageren.

De zekering die door slaat heeft niks te maken met een te zwaar lopende startmotor. Er zit namelijk van de accu naar de start motor geen zekering. Als de zekering er uit vliegt wil dat alleen maar zeggen dat er een storing in de kabelboom zit en in de aansluitingen. Dus niet naar de startmotor. deze wordt direct van uit de accu gevoed.

Dan wil ik graag naar de gebruikte accu's. Het maakt niet uit of je de motor accu of een hele grote accu van 400 ampere gebruikt. Spanning is van belang.

De stroom gaat pas lopen als deze gevraagt wordt. De motorfiets accu is al te zwaar om kortsluit sromen tot een ramp uit te laten lopen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat als de accu van de motorfiets vol is en in top condidtie is, en er zit wat fout bijvoorbeld in de start motor dan zal deze meteen opbranden. Dus het maakt niet uit of je een motorfiets accu of een hele zware accu gebruikt. Waar zit dan het verschil in. Een grote accu kan langer de stroom leveren dan een kleine accu. De motorfiets accu is heel snel leeg. Daarom worden er grote accu toegepast waarbij langdurig een hoge belasting word gevraagt.

Dan het laten draaien van de auto motor. Het mag eiegenlijk geen kwaat kunnen. Waarom dan niet? Heel simpel.
Een volle accu die geladen wordt door de draaiende auto motor laad zijn spanning tot een hoogte van ongeveer 14.2 volt. Dit is dezelfde spanning die onze regelaars aan houden. Sterker nog, ik kom zelf nog veel hogere spaningen tegen op de cx. Als nu de accu vol is van de motorfiets kunnen er spaningen zijn van 15 volt. Ja dat is pas hoog. Dus het maakt niet uit of de auto motor wel of niet draait. Wat wel een rol speelt is dat kleine beetje over spaning van 2.2 volt. Hierdoor kan het geheel net even wat beter rond draaien. Maar als de motorfiets gestart word zal de accu spanning meteen terug zakken naar ongeveer 13 volt. Dus starten maar. Ik moet er wel bij vertellen dat als er een probleem is, met bijvoorbeeld de start motor van de cx, deze meteen naar de galamiesen is. Een grote rook wolk kan er dan zo onstaan. Als de start motor ook maar iets draaid ben je al een heel stuk verder.

Conclusie, het maakt niet uit of de auto motor draai tijden de hulp start.

Het klopt dat de startmotoor van de cx erg warm word en laat deze ook tijdig afkoelen.

Dan nog een kleine tip. Het eerst met de hand rondraaien van de motor kan ook op een andere manier.
Het volgen, draai onder de radiator de inspectie plug los. Zet een T sleutel 17 op de krukas en draai deze rond. Haal de bogies er eventueel uit. Er mogen geen spelinge en of zware vastlopende tikken waarneem baar zijn. Er is weerstand maar dat wordt door de klepveren veroorzaakt. Dat is dus normaal.
Nu kan men ook de motor starten zonder bogies. Spuit eventueel wd40 door het bogie gat naar binnen. Controleer de olie, en als het blok los genoeg is kan met de bogies weer terug plaatsen en starten.

Mochten er nog vragen zijn, tel 0321 312336
vliegersveld 37
8256 GN

groetjes marco becker.
mochten er schrijffouten in staan dan hebben julie pech gehad, want het is weer zo'n dag dat ik de letters weer niet goed op papier krijg. Te weinig koffie gehad denk ik, en dat in combinatie met mijn schrijf blindheid dan is het soms wel eens een ramp.
groetjs dan maar.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 8 jan. 2007 13:04 
Nog even een reactie; bij het starten loopt er een grote stroom (ampere) van de accu naar de startmotor. het kan wel (kortstondig) om 50 Ampere gaan!
Ben het eens met Marco dat er geen zekering zit tussen de startmotor en de accu. Via het contactslot wordt het startrelais aangestuurd, als de zekering kapot gaat, zit het euvel ergens tussen het startrelais en het contactslot en/of de startknop op het stuur.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 starten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven