k wil hier graag op reageren.
De zekering die door slaat heeft niks te maken met een te zwaar lopende startmotor. Er zit namelijk van de accu naar de start motor geen zekering. Als de zekering er uit vliegt wil dat alleen maar zeggen dat er een storing in de kabelboom zit en in de aansluitingen. Dus niet naar de startmotor. deze wordt direct van uit de accu gevoed.
Dan wil ik graag naar de gebruikte accu's. Het maakt niet uit of je de motor accu of een hele grote accu van 400 ampere gebruikt. Spanning is van belang.
De stroom gaat pas lopen als deze gevraagt wordt. De motorfiets accu is al te zwaar om kortsluit sromen tot een ramp uit te laten lopen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat als de accu van de motorfiets vol is en in top condidtie is, en er zit wat fout bijvoorbeld in de start motor dan zal deze meteen opbranden. Dus het maakt niet uit of je een motorfiets accu of een hele zware accu gebruikt. Waar zit dan het verschil in. Een grote accu kan langer de stroom leveren dan een kleine accu. De motorfiets accu is heel snel leeg. Daarom worden er grote accu toegepast waarbij langdurig een hoge belasting word gevraagt.
Dan het laten draaien van de auto motor. Het mag eiegenlijk geen kwaat kunnen. Waarom dan niet? Heel simpel.
Een volle accu die geladen wordt door de draaiende auto motor laad zijn spanning tot een hoogte van ongeveer 14.2 volt. Dit is dezelfde spanning die onze regelaars aan houden. Sterker nog, ik kom zelf nog veel hogere spaningen tegen op de cx. Als nu de accu vol is van de motorfiets kunnen er spaningen zijn van 15 volt. Ja dat is pas hoog. Dus het maakt niet uit of de auto motor wel of niet draait. Wat wel een rol speelt is dat kleine beetje over spaning van 2.2 volt. Hierdoor kan het geheel net even wat beter rond draaien. Maar als de motorfiets gestart word zal de accu spanning meteen terug zakken naar ongeveer 13 volt. Dus starten maar. Ik moet er wel bij vertellen dat als er een probleem is, met bijvoorbeeld de start motor van de cx, deze meteen naar de galamiesen is. Een grote rook wolk kan er dan zo onstaan. Als de start motor ook maar iets draaid ben je al een heel stuk verder.
Conclusie, het maakt niet uit of de auto motor draai tijden de hulp start.
Het klopt dat de startmotoor van de cx erg warm word en laat deze ook tijdig afkoelen.
Dan nog een kleine tip. Het eerst met de hand rondraaien van de motor kan ook op een andere manier.
Het volgen, draai onder de radiator de inspectie plug los. Zet een T sleutel 17 op de krukas en draai deze rond. Haal de bogies er eventueel uit. Er mogen geen spelinge en of zware vastlopende tikken waarneem baar zijn. Er is weerstand maar dat wordt door de klepveren veroorzaakt. Dat is dus normaal.
Nu kan men ook de motor starten zonder bogies. Spuit eventueel wd40 door het bogie gat naar binnen. Controleer de olie, en als het blok los genoeg is kan met de bogies weer terug plaatsen en starten.
Mochten er nog vragen zijn, tel 0321 312336
vliegersveld 37
8256 GN
groetjes marco becker.
mochten er schrijffouten in staan dan hebben julie pech gehad, want het is weer zo'n dag dat ik de letters weer niet goed op papier krijg. Te weinig koffie gehad denk ik, en dat in combinatie met mijn schrijf blindheid dan is het soms wel eens een ramp.
groetjs dan maar.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html