Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

zwoeg, zwaar en verder niets

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 jan. 2007 15:05 
't Is triest.
Vanmorgen besloot ik om de CX toch maar eens te starten. Met dit weer en dan niet rijden is te veel gevraagt.

Maar de CX heeft er geen zin in.
Accu van de druppellader gehaald en aangesloten.
Bougies schoongemaakt en gecontroleerd. En dan eerst kijken of het vonkt.
Nou ja, dat doet het wel, maar het is een miniem vonkje, vind ik zelf.
Zonder bougies lukt het de startmotor om de boel redelijk vlot door te draaien, maar zodra ik de bougies geplaatst heb, is het bij het indrukken van de startschakelaar zwoeg, zwoeg, zwaar, en o wat moeilijk, terwijl er af en toe een ingehouden plofje uit de uitlaat klinkt.

Dus samengevat : hij doet het niet.
En ja. Ik heb de kill-switch gecontroleerd :) Netjes in de middenstand. Benzine kraan stond open.

Ik denk dat de accu toch aan z'n eindje is, ondanks de druppellader.

Een CX zou toch hupsakee vrolijk en vlot moeten starten ?

Wie weet raad ?
of beter gezegt HEEEELLLLLLPPPPP !!

Harmony,
Hans.
( beetje bedrukt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 jan. 2007 15:27 | Aangepast door: erikcx 
Hoi Hans, het klinkt alsof je accu er een beetje de brui aan geeft. heb je een starthulp of een accu die je er bij aan kan hangen (als je een auto gebruikt niet de auto-motor starten maar gewoon met startkabels [zo kort mogelijk] van accu naar accu). Ik denk [hoop] dat die het dan al een stuk beter doet.

Als dat niet helpt zal er verder gezocht moeten worden maar dit lijkt mij de meest waarschijnlijke oplossing.

Hoe oud is je accu, is het vloeistof peil van je accu goed, heb je eerder problemen met starten gehad?

succes!
Groet Erik

Schrijver edward
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 jan. 2007 17:01 
Klinkt idd als een slechte acuu. En wanneer heb je voor het laatst gereden. Met "ouwe" benzine in je carbs wil het vaak ook niet zo vlotjes gaan...
Succes,
Edward

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 jan. 2007 17:32 
Erik,

Eerder problemen ? zeker weten! Sinds eind oktober de temperatuur onder de 16 graden schoof, heeft 'ie het niet meer gedaan.

Hoe oud de accu is weet ik echt niet. Alle stickers en dergelijke zijn er door de vorige eigenaar met zorg afgehaald, lijkt het wel.

Maar als ik het geheel van wat ik wel weet en kan herleiden even bij elkaar optel, dan zou het zomaar 7 jaar kunnen zijn.

Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver voorbijganger
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 jan. 2007 17:44 
7 jaar dat is een respectabel aantal jaren voor een accu.

Nieuwe kopen Vroemmm rijden maar

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 jan. 2007 17:46 
ik denk dat een andere accu een goed begin is....

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 jan. 2007 17:47 | Aangepast door: Floris 
Koop een nieuwe accu en bezuinig daar niet op. Om een beetje vlot te kunnen starten heeft een CX een goede accu nodig. Bij de Brezan kun je een prima Varta voor €45 scoren.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 jan. 2007 19:08 
Varta is goed maar Yuasa is nog beter (waarschijnlijk wel duurder). Begin inderdaad maar met een nieuwe accu want ik denk dat je problemen dan wel opgelost zijn. Let wel zelfs met een nieuwe accu wil het nog weleens even duren voordat je motor gaat praten als ie een tijdje heeft stil gestaan. Niet te lang de starter laten draaien en geef het intervallen van een tien seconden. Dit werkt bij mijn Silverwing altjid en die is zeer moelijk te starten als ie een tijdje heeft stil gestaan. De CX heeft een gezonde accu nodig om goed rond te kunnen draaien. Dit in verband met de hoge compressie van deze motoren.

Success,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver jandielissen
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 jan. 2007 19:35 
zeven jaar is al lang hoor voor een motor accu.
en probeer het anders eens met carburateur reiniger van de Formido.
Ik kreeg er binnen 5 minuten mijn winter cx mee aan de praat en die had vier jaar stil gestaan .
Maar wel ook met behulp van een extra accu .

groeten daar

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 jan. 2007 19:41 | Aangepast door: Johan de Vries 
Hoi Hans,

Ook ik denk dat 'accu' het sleutelwoord is. Lagere temperaturen zijn van invloed op de prestaties van accu's, zeker bij een bescheiden accu als van een CX is dat snel te merken.

Daarbij is koude smeerolie dikker dan warme en wordt dus bij koude motor moeizamer rondgepompt, ook dat vraagt extra energie van de stroombron.

Ook is de lucht die de motor ademt koud: enerzijds een voordeel: een betere 'vulling' leerde ik als scheepswerktuigkundige, anderzijds moet wel 'de fik' erin.

Dan is er nog het gegeven van een boel vocht in de lucht, mogelijk aanleiding tot minime lekstroompjes en/of slechte contacten in het electrisch systeem.

Ook wil het geval dat een accu die al een tijdje geen echte prestaties heeft geleverd wat 'in slaap dommelt'. Even de accu aanspreken door wat stroom te trekken met de verlichting was een trucje die ik wel deed toen ik nog met een lelijke eend rondreed.

Het kan helpen door voor het starten de motor eerst electrisch 'te tornen', dat wil zeggen een paar seconden op de startmotor laten draaien met de dodemansknop op 'stop'. Daarmee wordt de accu geactiveerd, komt er smeerloie in de hogere delen van de motor en komt het motorblok alvast wat los. Door compressie in de cilinders stijgen daar alvast de temperaturen.

Het 'af en toe een ingehouden plofje' is volgens mij een hoopvol teken: de wil tot starten is er. Nieuw setje bougies en een frisse accu kunnen alleen maar in het voordeel werken. En een vriendelijk klopje op de tank ...

Een hartelijke groet,

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver dave01011968
Gast 
#11 | Geplaatst: 11 jan. 2007 22:51 
Als ik het goed begrijp gaat de motor dus erg langzaam rond op de startmotor Zoals je het omschrijft klinkt het inderdaad als een accu die op is Ik heb echter het zelfde gehad met mijn GL500 met een jumpstart of accu met startkabels erbij starte hij wel Maar ook dan nog ging de boel maar moeilijk rond Ik heb vervolgens de startmotor uit elkaar geschroefd (niet schrikken het is vrij eenvoudig te doen) Toen ik de startmotor open had werd het meteen duidelijk Het was 1kluit blubber en roestwater En de koperen kollektor waar de koolborstels op draaien was helemaal zwart Dus alles even schoongemaakt kollektor opgeschuurd Alles in de WD40 gespoten en weer gemonteerd Nou hij gaat weer rond als een windmolen bij kracht 10

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 14 jan. 2007 22:56 
@ Hansv, is het nog gelukt om met een verse accu je motor aan de praat te krijgen?
Ben wel benieuwd eigenlijk.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 jan. 2007 23:06 | Aangepast door: Hansv 
Nou, ik ben ook benieuwd

Niet alleen de CX wil niet helemaal meer, ikzelf heb er ook een paar dagen last van gehad. De accu staat al geduldig op me te wachtten in Veenendaal, maar door een griepje/zware verkoudheid ben ik nog niet in staat geweest om hem op te halen. Vandaag is eigenlijk de eerste dag dat ik weer een beetje mezelf ben. Maandag is de motorzaak gesloten, dus dinsdagmiddag is de Grote Dag.

In een andere draad las ik dat Marco Becker aanrade remmenreiniger of ether in het luchtfilter te spuiten, als de CX een weigerachtig blijft. Ether heb ik niet, remmenreiniger toevallig wel. Pffft, wolkje insluiten en starten ?

Als de rode rakker ronkend rondgaat, dan is een proefrit natuurlijk geboden, dat snap je.

En dan is Boekel-per-CX op zondag de 21ste ook haalbaar,
en dan gaan de koffers erop,
en dan ....

draaf ik weer helemaal door.


Harmony,
Hans.
( die haast niet kan wachten tot dinsdag )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 zwoeg, zwaar en verder niets

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven