Laten we nu ook weer geen hype laten ontstaan over olie voor de CX.
De CX is gewoon een heel robuuste motor die heeeeel veel probleemloze kilometers meekan.
Gewoon een beetje goede 10W40 olie (mijn eigen voorkeur is halfsynthetisch, maar dat hoeft echt niet) van een bekend merk (dus geen Gamma, Halfords oid) en regelmatig (zelf doe ik dat elke 7500 km) verversen incl. filter. En of de olie nu wordt verkocht voor een auto of specifiek voor een motor, dat maakt niets uit. Wel zorgen dat tussen het verversen het oliepeil tussen de beide streepjes op de oliepeilstok blijft (maar goed dat wil elke motor wel). Zelf vul ik tussentijds bij met Castrol 10W40 GTX High milage olie, juist, bedoeld voor de auto.
Ik gebruik absoluut geen toevoegingen; dat heeft net zoveel nut als een busje loodadditieve in de benzine omdat de CX al op Euro 95 loodvrij is geconstrueerd. Zeker wil ik afraden om het blok te spoelen (of te flushen zoals de engelsen dat noemen); het kan zo maar zijn dat de motor daarna ineens een groot olieverbuik heeft of zelfs mechanische problemen krijgt.
Wat wel nuttig is, althans dat heb ik zelf ervaren, is af en toe een reiniger door de benzine; voor de carburateurs en kleppen. Scheelt in het starten en hij loopt daarn mooier stationair rond.
En voor de rest, de CX is een heel normale motor, niets geheimzinnigs aan, die je gelukkig helemaal zelf kunt onderhouden en gewoon het hele jaar door kunt rijden.
Wat willen we nog meer als motorrijder ?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.