Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

inhouden (maar weer eens)

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver JosvanR
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 jan. 2007 22:21 | Aangepast door: JosvanR 
Ok ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar alles wat daar te vinden is heb ik al zo'n beetje gedaan:

Als mijn motor echt warm is (dan praat ik over 15 a 20 km snelweg) dan houdt hij in vanaf zo'n 100 km/u. Als ik het gas vol open trek wordt het erger, bij normaal gasgeven kan ik 'm wel tot boven de 6000 toeren krijgen. Het volgende al gedaan en na iedere actie opnieuw proefgereden om te kijken of het resultaat oplevert:

nieuwe bougies
dat gedoe met die veertjes in de bougiekappen
nieuwe bougiekappen
andere bobines
andere cdi
andere carb
inlaatrubbers nagekeken

stator is goed want opnieuw gewikkeld (weliswaar een paar jaar geleden)

afgelopen zondag was het weer zover. wat me wel opviel is dat het ietsje minder werd als ik (als ik zo'n 100 k reed) de choke open trok.

ik heb inmiddels wat met de mengselschroef zitten klooien (hij plofde) stond zondag 2 slagen open, vanochtend 1 slag (meer ploffen) en ik heb 'm nu drie slagen open gezet (nog niet gereden).

mogelijk is het gewoon algehele malaise van het blok (heeft megaveel kilometers gedraaid en verbruikt veel olie, dik 1 liter op 1000 km). Zou het bv kunnen zijn dat de bougies vies worden door olie die via de (ongetwijfeld versleten) klepgeleiders naar binnen komt als het blok goed warm is?

iemand nog een briljant idee??

cxjos

bedoel: tis toch een plaatje?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 jan. 2007 23:18 | Aangepast door: Hans 
Geen doorgeslagen koppakking ?
Bougies er uit en even de motor laten ronddraaien; komt er bij een cylinder nevel uit dan weet je het wel. Of er drijft olie op de koelvloeistof van het expansievat ?
Kun je wel gelijk de klepseals vervangen; scheelde bij m ijn woon-werk-pekel-all waether-doe het altijd-laat mij nooit in de steek CX de helft in olieverbruik. Nu nog maar ca 0,5 liter op de 1000 km.
Verder kan het zijn dat de bobines als ze warm worden sluiting maken. Maar goed je hebt al andere geprobeerd.
........ toch (weer) de stator .....???????????

Of toch vocht ? Bedoelde CX van mij ploft ook een ietsie-pietsie in de uitlaat, best leuk, maar in een behoorlijke regenbui heeft hij moeite met stationair lopen. Slaat soms zelfs af.
Toch ergen een lekstroom in de ontsteking waardoor massa met water. Krijg je met die oude bedrading/bougiekabels.
Valt wel mee te leven; start daarna altijd weer onmiddellijk.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver beussie
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 jan. 2007 23:31 
Heb zelf ooit zoiets gehad en kwam er na enige tijd achter dat het vuil in de benzinekraan cq. benzinefilter was. Na schoonmaken van de kraan plus het filter in de tank was het inhouden over.
Maar er zijn zoveel mogelijkheden waardoor dit inhouden kan optreden dat je alles systematisch moet controleren.
Ik weet zelfs dat ik eens nieuwe bougies gemonteerd had en 1 bougie bleek kapot te zijn (1 van de nieuwe) buiten de cyl. deed hij het perfect maar onder druk deed hij niks, dus het blijft zoeken naar de preciese oorzaak en ik wens je veel succes met deze puzzel.
groeten Beussie

Schrijver edward
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 jan. 2007 09:21 
Ik zit ook aan brandstoftoevoer te denken (omdat je zelf aangeeft dat je je toerental met je sjook kunt beinvloeden). Misschien is het de moeite om alles rondom je carbs (dus van gaskabel tot benzinekraantje) te bekijken.

Succes!!

Schrijver JosvanR
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 jan. 2007 09:22 
heb effe de klepdeksels eraf gehad en er zit geen derrie in de koppen. ook is de koelvloeistof goed zowel in de radiateur als het expansievat, dus ik ga niet uit van een doorgeslagen koppakking. Overigens wordt hij wel af en toe behoorlijk heet (niet in het rood). Zojuist naar het werk gereden met een stukkie van 6 km snelweg. Ploffen is weg voor zover ik kan beoordelen. Vanavond maar eens verder testen

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 jan. 2007 10:04 
Het heet worden (althans de naald van de temperatuurmeter standaard in het rechtse vlak) is meestal een aanduiding voor iets met de koppakking.
Voordat ik afgelopen herfst de beide koppakkingen heb vervangen (had al wel wat smurrie op de koelvloeistof drijven) stond die wijzer gemiddeld op 2/3 uitslag.
Na het vervangen van de koppakkingen keurig in het midden (en daar staat ie onder het rijden nog steeds).

Maar inderdaad zoals hiervoor is gesteld; probeer eens een flesje carb + kleppenreiniger door de benzine. Misschien ben je dan van (veel van) de ongemakken af.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 jan. 2007 10:46 
Ga ik in ieder geval eens doen. Het is mijn dagelijkse vervoer dus ik heb weinig zin om het blok nu al uit elkaar te peuteren.

wordt vervolgd

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 jan. 2007 13:26 
Ik zou de benzine-stroom controleren: filters in de tank, benzine kraan, evt tussenfilter, carbs en luchtfitersysteem schoonmaken, daar zou maar zo eens iets te veel prut tussen kunnen zitten in combinatie met warmte kan dat een probleem geven (mischien je weet maar nooit...)

Als die op de snelweg niet meer boven de 100 wil:
komt die nog wel op meer dan 6000 toeren?
heeft die trekkracht in de 4 (ik neem aan dat je in de 5 rijd op de snelweg)
heb je het ook gehad bij langzamer rijden? lange tijd 50 of 80 en dan niet meer willen?
hoe nieuw/ oud is je olie? en voor de temp je cool-vloeistof?
is er nog iets 'raars' aan je fiets wat er niets mee te maken lijkt te hebben? (zwakke electra oid?)

Als je vragen hebt laat maar horen, succes!
Groet Erik

Schrijver JosvanR
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 jan. 2007 14:44 
Bedankt voor alle feedback. ik verwacht eerlijk gezegd weinig van de filters in de tank schoonmaken. Hij houdt immers alleen in bij echt warme motor. Maar goed het houdt me van de straat en uit de kroeg en niet geschoten is altijd mis. Hij doet "het" altijd bij warme motor dus ook als ik langzamer heb gereden. Olie ververs ik elke 5000 k want ik rij vooral kleine stukkies met dit ding en ik doe er allerlei boodschappen mee dus veel afzetten en weer starten. Ook zal ik nog eens alle bedrading schoonmaken en inspuiten

Schrijver puk
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 jan. 2007 17:13 
Het heet worden kan ook voort komen van een te arm mengsel, dus wat beussie en edward aangeven, slechte benzine toevoer , hoogst waarschijnlijk de benzine filter in de tank en chek ook de benzine slang , of ze niet dicht genepen zit aan een bocht; dat dit gebeurd na een tijdje rijden is normaal, als de motor stil staat , lopen de carbs mooi vol , ook als je in het begin rijd , zullen ze nog bijgeven tot een bepaald moment het niet meer kan volgen, dan is het gedaan natuurlijk, geen zaft , geen power en idd heet lopen oppassen dus
greets puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver jerrimy
Gast 
#11 | Geplaatst: 18 jan. 2007 08:47 
Test eens of je het probleem ook hebt als je met een volle tank de benzinekraan op reserve zet ....
Een goede andere manier om je sapstroom te controleren:Carbs demonteren
vlotterbak eronderuit schroeven, (kijken of er veel vuil inzit) vervolgens je benzineslang aansluiten. Je kunt nu kijken of de benz. goed doorstroomt door zelf met de vlotter de toevoer te openen en sluiten.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 jan. 2007 14:01 | Aangepast door: Hans 
Jos,

ik denk toch meer aan een elektriek probleem.
Vanmorgen in de regen hield mijn woon-werk CX bij het optrekken van een stoplicht ook in; gas even vol open en op gegeven moment was het vermogen weer present.
Dat heeft ie alleen in de regen als de motor flink warm is (na een ritje snelweg) nooit als ie na een nachtje of na een werkdag wordt gestart/gereden.
Ik ga ook eens op zoek naar de oorzaak (dit euvel is niet echt storend hooguit een beetje vervelend) en denk dat ik eens begin met de zwart-witte draad van de CDI los te koppellen (die is verbonden met kill-switch); kan zijn dat daar toch af en toe een beetje water in komt/staat.
Misschien ook een simpele handeling voor deductie van jouw probleem ?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver puk
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 jan. 2007 18:32 
water in de tank is natuurlijk ook een mogelijkheid , zeker met deze natte periode , als je dan tankt , kan er wel ee ndrupje in geraken, maar dan zou ie alleen mogen haperen op reserve stand en niet gewoon , ( of je zou er een liter of twee in moeten hebben zitten, :-)
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver JosvanR
Gast 
#14 | Geplaatst: 18 jan. 2007 22:18 
Helaas, het mag allemaal niet baten. Water in de tank is geen optie want de motor staat altijd binnen. Denk eerder aan algehele motormalaise. Zit er hard iover te denken om maar een ander blok onder te hangen (heb ik gelukkig nog staan). Eerst maar eens de schutting repareren

Schrijver dave01011968
Gast 
#15 | Geplaatst: 18 jan. 2007 23:18 
Al eens geprobeerd zonder luchtfilter ? Als de symptomen zonder filter erger worden is het duidelijk een tekort aan brandstof Ander blok monteren lijkt mij erg drastisch Ik bgrijp je standpunt overigens Ik kan zelf ook heel agresief worden van dit soort fratsen maar je moet het probleem echt even relatieveren De motor start goed Loopt goed (is dus goed) MAAR ..... Het lijkt mij dus iets wat direct of indirect invloed heeft op het funktioneren van de motor en niet de motor zelf Maar volgens mij weet je dat zelf ook Laat wel even weten wat (uiteindelijk) de oplossing was hee Want dat het goed gaat komen is zeker Groetjes Dave

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 inhouden (maar weer eens)

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven