Een meedenkertje voor de doorgewinterde sleutelaars onder ons. Als ik snel gasgeef dan stottert mijn CX, het lijkt wel alsof hij dan op 1 poot gaat lopen. Maar geef ik langzaam gas, dan draait-ie met gemak hoge toeren. De situatie is als volgt:
- 3 jaar geleden de stator opnieuw laten wikkelen, sindsdien 36.000 km gereden
- bougiekappen idem dito
- bougiekleur is prima (de isolator is wit, de neus lichtbruin) maar voor de zekerheid toch nieuwe erin gedraaid
Ik verdenk de carbs, mede omdat ik er niet-originele luchtfilters op heb zitten. Ik heb ze uitgewassen (geen resultaat) en ook even zonder filters getest (ook geen resultaat). Het is dus geen tekort aan lucht. Dat wist ik al, gezien de mooie kleur van de bougies. De carbs zijn 3 jaar geleden ultrasoon gereinigd en sindsdien is de motor regelmatig bereden. Ik ga ervan uit dat ze van binnen nog steeds schoon zijn. Verder: de benzine loopt goed door, de kraan en de tank zijn brandschoon.
Het lijkt wel alsof de gasschuiven niet goed worden opgetild d.w.z. dat er een vacuum lek is. Maar wat ik zo raar vind is dat langzaam gasgeven prima gaat, maar snel gasgeven problemen geeft.
Wie heeft er een briljant idee?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.