Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Meedenkertje

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 jan. 2007 18:00 
Een meedenkertje voor de doorgewinterde sleutelaars onder ons. Als ik snel gasgeef dan stottert mijn CX, het lijkt wel alsof hij dan op 1 poot gaat lopen. Maar geef ik langzaam gas, dan draait-ie met gemak hoge toeren. De situatie is als volgt:
- 3 jaar geleden de stator opnieuw laten wikkelen, sindsdien 36.000 km gereden
- bougiekappen idem dito
- bougiekleur is prima (de isolator is wit, de neus lichtbruin) maar voor de zekerheid toch nieuwe erin gedraaid

Ik verdenk de carbs, mede omdat ik er niet-originele luchtfilters op heb zitten. Ik heb ze uitgewassen (geen resultaat) en ook even zonder filters getest (ook geen resultaat). Het is dus geen tekort aan lucht. Dat wist ik al, gezien de mooie kleur van de bougies. De carbs zijn 3 jaar geleden ultrasoon gereinigd en sindsdien is de motor regelmatig bereden. Ik ga ervan uit dat ze van binnen nog steeds schoon zijn. Verder: de benzine loopt goed door, de kraan en de tank zijn brandschoon.

Het lijkt wel alsof de gasschuiven niet goed worden opgetild d.w.z. dat er een vacuum lek is. Maar wat ik zo raar vind is dat langzaam gasgeven prima gaat, maar snel gasgeven problemen geeft.

Wie heeft er een briljant idee?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver jerrimy
Gast 
#2 | Geplaatst: 20 jan. 2007 18:56 | Aangepast door: jerrimy 
Check de vacuummembramen eens op uitdroging, deze regelen in feite alleen de luchtverhouding bij stationair toerental, maar als ze lek zijn (droogte scheurtjes) misschien heeft het dan invloed ???

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 20 jan. 2007 21:23 | Aangepast door: theojansen 
het lijkt inderdaad op niet synchoon lopen van de 'zuigers' in de caburateurs.
misschien is het probleem een leuk onderwerp op de koffieklets morgen.
theo

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 jan. 2007 23:18 
Stator !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 jan. 2007 23:44 
Hallo Floris,

Als 't een (licht) klemmende vacuumzuiger is zou je dat met de vacuummeters erop wel kunnen zien zou ik denken. Al eens geprobeerd (en eventueel vergeleken met een andere CX ?

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver verkooijen
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 jan. 2007 11:20 
ik verdenk de accu, als je snel gas geeft vraagt je accu ineens veel stroom en valt de spanning in elkaar. Heb je ook moeite om te starten misschien ? maar je kunt het prima kontroleren door even een spanningsmeter over je accu te plaatsen en het gas open te draaien.

groetjes Richard

Schrijver verkooijen
Gast 
#7 | Geplaatst: 21 jan. 2007 11:23 
ik bedenk me net dat jij een 500 hebt en die kan prima draaien zonder accu als ie eenmaal loopt. ik heb dit probleem wel eens gehad met mijn vorige 650 maar die kan niet zonder accu rijden.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 jan. 2007 11:54 | Aangepast door: Hans 
goede herziene conclusie !

Het euvel ligt m.i. toch aan de stator Floris, of als je 'geluk' hebt zit er een hapering in de CDI (dat een van de condensatoren doorslaat); en da's natuurlijk even gemakkelijk te controleren met een andere.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 jan. 2007 18:36 
Als het de stator is dan vreet ik m'n linkerschoen op, want dat ding is amper 3 jaar oud. Dat zou wel heel erg zuur zijn!
Over een paar dagen heb ik weer tijd en zal ik de stator doormeten. Die zit bij mij diep weggebouwd, dus ik moet er even tijd voor inplannen.

Bedankt voor de racties, ik hou jullie op de hoogte.

Schrijver edward
Gast 
#10 | Geplaatst: 22 jan. 2007 08:51 
Beste Floris, ik ben zeker benieuwd, want ik heb precies hetzelfde. Zeker bij een koude motor, maar alstie warm is ook. Rustig gas opbouwen en zelfs sportief acceleren gaat prima, maar een snelle polsbeweging naar beneden veroorzaakt eerst een paar haperingen (klinken als luchthapjes). Het lijkt wel of er een soort vertraging is. Als ik (bv in z'n vrij) m'n gashendel vol open draai, hoor je eerst een beetje gesputter en anderhalve seconde later komt ie pas op toeren.

Mijn CX-stand van zaken:
- In Schotland heb ik de synchronisatie van m'n carbs gemeten en het kleine verschil was aanvaardbaar.
- De rubbers waar m'n carbs in hangen vertonen wat haarscheurtjes.
- Mijn stator en CDI zijn al 120.000 km oud.

Op zich vind ik het gen probleem (ik hoef niet zonodig een wheely te maken). Maar dit zou een vooraankondiging van ergere problemen kunnen zijn?

Hou me op de hoogte, beste Floris,
Edward

Schrijver JosvanR
Gast 
#11 | Geplaatst: 22 jan. 2007 13:17 
Floris waar heb jij je stator laten wikkelen? Ik heb namelijk hetzelfde probleem en heb ook een opnieuw gewikkelde stator aan boord.

Schrijver edward
Gast 
#12 | Geplaatst: 26 jan. 2007 08:20 
Floris??

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 26 jan. 2007 10:04 
Gokje ........ Sevior ??

Schrijver JosvanR
Gast 
#14 | Geplaatst: 27 jan. 2007 18:59 
Ik wel in ieder geval. Nu Floris nog....

Schrijver Floris
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 29 jan. 2007 11:30 
Ik heb dit weekend geen tijd gehad om de stator door te meten. Zodra ik meer weet, laat ik 't jullie horen.

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Meedenkertje

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven