Gisteren de CX weer even aangetrapt. Dit keer naar Floris in A'veen, die daar een riante garagebox huurt. Echt op z'n Floris' natuurlijk, dus van alle gemakken voorzien (zelfs een emmer om in te plassen).
We hebben de ontsteek-capaciteit van de dynamo gemeten. Ik dacht dat de dynamo alleen maar bedoeld was om m'n batterijtje op te laden, maar hij zorgt ook voor de ontsteking. Dat kun je meten in het ontstekingsblokje onder je zadel. Het witte draadje moet een wisselspanning van minimaal 90 Volt hebben, het blauwe draadje minimaal 100 Volt.
En wat dacht je, de Dromedaris (met een 3 jaar oude stator) kwam 20% tekort, mijn 25 jaar oude Custum kwam slechts 10% tekort en de Smurf zat als enige aan de goede kant van de score.
Niks aan de hand, volgens Floris, die minimale voltages zijn redelijk extreem. Dat lijkt te kloppen, want qua rijgedrag heb ik niks te klagen, zo bleek ook gisteren weer ;-)
Edward |