Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motor stuk en de oorzaak

 
Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 feb. 2007 13:37 
Nou een grote belevennis ,vriend van mij zijn Honda CX650 stuk
kwam met de gedemonteerde motor in Wieringerwerf voor wat er nu eigenlijk aan de hand is geweest.
bij het demonteren van de motor kwam ik nog al gauw de oorzaak tegen
De oliefilter voor de pompdeze zit in het vierkante deksel onder het motor blok,bleek bij een grote beurt niet goed gemonteerd te zijn,O-RING zat er maar3/4 in de aanzuig buis van de oliepomp[Valse lucht
dit veroorzaakte inplosie en daar kunnen de lagers en kruk as niet tegen]Mijn boodschap is haal het onderste plaat van het carter er onder vandaan controleer de O-ing is deze goed monteer het geheel weer met een nieuwe pakking[als deze niet goed meer is vernieuwen]
hoop dat het niemand gebeurd want de schade is groot.
Dit is ook voor de CX500 motoren.
Zelf mijn eigen motor al nagekeken en deze was nog goed
Als iemand het wel heeft geef even een berichtje op de web-site van de Honda CX club

De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 feb. 2007 14:43 
Even een kleine reactie hierop. Moet iedereen maar eens over na denken.

Als de o ring niet gemonteerd zo zijn, is er nog geen probleem. Het olie nivo komt altijd boven deze aan sluiting uit. Dus er word altijd olie aan gezogen. Daarnaast neem olie de weg van de minste weerstand. Dus de olie zal altijd nog voor het grootste gedeelte door het aanzuigstuk aan gezogen worden. Bij het woord inploderen, heb ik even vraagtekens.
Dan als ik hard rem met mijn cx en gl 500 zie ik ook het lampje wel eens aan gaan. Dus het kan maar heel weinig kwaat als die oring er niet zou zitten. .

.

Dan voor diegene die denken dat o ringetje toch te moeten vervangen, veel plezier er mee. De kans is aan wezig dat je het toch niet goed krijgt en er komt nog een probleem bij. De oude pakking van de olie deksel onder aan het blok komt maar heel moeilijk los. Maak het heel , maar dan ook heel goed schoon want anders heb je lekage. Daar zit je ook niet op te wachten. Dus als je al lang zonder problemen rond rijd, rij dan gewoon door.

Dan heb ik al regelmatig 650 blokken uit elkaar gehaald en wat blijkt, de o ring is regelmatig verkeerd gemonteerd. Deze is fabriek af al te groot bemeten waardoor deze nooit lekker zit. Dus het klopt dat je altijd verrotte o ringen tegen komt. Of het moet toeval bij mij zijn geweest dat ik dat elke keer heb getroffen.
terug naar het verhaal van de vorige reactie.
Dan heb ik het iedee dat de lager schalen er uit zijn gelopen. Dit is een bekend probleem van de 650. Ik heb regelmatig 650 blokken los gehaald waarvan ik nog net op tijd was met de lagerschalen. Je kan zien dat deze sneller inslijten dan bij de 500. De schalen zijn te krap bemeten. Dit in combinatie met slecht goed kope olie en het resultaat laat zich van zelf horen. Nu het volgende probleem. Lager schalen van de 650 zijn niet meer te krijgen. Dit ook omdat meer mensen problemen hebben gehad.

Mijn boodschap is dan ook, vervang de olie elke 6500 a 7500 kilometer voor de 650 modellen. Doe er geen goedkope olie in. En houd peil zo hoog mogelijk

Dus ik hoop dat ik weer een paar mensen aan het denken heb gezet. Ik hoop ook nu weer dat er een gedegen discussie plaats vind. Hieruit kunnen we allen weer leren

Mocht het niet duidelijk zijn, vraag gerust.
met vriendelijke groet marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 feb. 2007 15:56 
Dat op die foto is precies wat ik bedoel. Kom je heel vaak tegen dus geen uitzondering.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver udent

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 feb. 2007 20:46 
Bij een laag olieniveau, laat bijvullen, geeft deze verkeerd gemonteerde ring wel problemen, dan zuigt ie wel af en toe lucht.
Maar de berijder moet dan het olielampje zien flikkeren.
Rood is stoppen!!

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 feb. 2007 07:53 
Beste motor rijders er mag geen ROOD lampje flikkeren
DAN BEN JE AL TE LAAT
Deze WIJSHEID is niet van mij,maar van anderen
Groeten Ouwe_Jan die net komt kijken
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 feb. 2007 19:25 
Klopt, als bij een 650 het rode lampje kniopperd bij een laag toeren tal (stationair) moet je al vraag tekens hebben.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motor stuk en de oorzaak

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven