Naar mijn idee moeten er gewoon metriche maten op de cx zitten. ook op mijn yamaha xs650 uit canada zitten gewone metriche maten. Let wel, soms zit er wel een mijlen teller op. Dat is soms dan wel weer aangepast.
Ik denk dat er verkeerd sleutel materiaal gebruik wordt of in het verleden is gebruikt. Hierdoor worden de randen van een bout of moer verkracht.
Wat voor merk gereed schap gebruikt jij dan?
En kun je afgeronde hoeken waarnemen op de bouten en of moeren?
Ja en de tand des tijd wil ook nog wel eens toeslaan. Op mijn yamaha xs650 uit canada zijn hier en daar bouten vervangen voor amarikaanse maten. Dus ik heb sommige gaten weer moeten voorzien van nieuw schroefdraad en nieuwe bouten.
wat ik wel weet is dat op de cx/gl andere schroefdraden zijn gebruikt dan normaal van toepassing is. Neem de moeren op de radiator/sub frame. Deze is steek 14 van maat. Daar kun je met een hoop geweld m10 opdraaien. Steek 17. Maar het schroefdraad komt niet over een.
En zo zijn er nog een paar meer bouten die niet helemaal kloppen. Eigenlijk bedoelen ze met metrich dat er in mm gewerkt word. En het schroefdraad voor m12 is dan 1.75. Ik heb hier hier over de spoed dan wel te verstaan. Honda zou er dan bijvoorbeeld een spoed van 1.5 voor gebruiken. Dus wel mm maar niet echt gangbaar. Dit was al voorbeeld bedoeld want we hebben volgens mij geen m12 op de cx zitten.
Dan kan het zijn dat je denk dat alles meet steek 13 of 17 is uitgevoerd. Fout. de meeste bouten op de cx zijn steek 12 en steek 14. Dan hebben we nog steek 10 (dat is dus m6) en steek 17. (dat zo m10 moeten zijn)
Waarom heeft honda zo veel moeite gedaan om van die steek 13 af te blijven? nouw heel simpel. Steek 13 is het getal 13 en dat is een ongeluks nummer. Toch kun je op die plaatsen weer steek 12 is gebruikt best steek 13 monteren. Het schroefdraad is dan toch altijd m8.
Ik hoop dat je er uit komt.
groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html