Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

(goed) starten

Schrijver JosvanR
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 feb. 2007 22:14 
Voor alle CX-ers met startproblemen na langere tijd stilstand: ik heb de tip van Reinhard opgevolgd, en nu na een "winter" waarin mijn CX vooral stilstond, kan ik enkel concluderen dat het voor mij DE oplossing is.

URL

Het is effe een avondje rommelen maar zeker de moeite waard

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 feb. 2007 23:21 
Jos,

dat artikel/ onderzoek is bekend, maar niet de oplossing !
Waar het slechte starten dan wel aan ligt ......... ?

Een aantal van mijn CX'en hebben last van slecht starten maar de meerderheid niet. Murphy's toeval???
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 feb. 2007 00:44 | Aangepast door: brinkcx 
Jos, Hans,

dit is/was een tijd lang een hot item op het forum van de oosterburen. Na iets van 90 berichten kan het resultaat geloof ik als volgt samengevat worden :

- werkt voor veel CX'en die na tijdje (dagen of langer) stilstaan slecht starten maar verder geen problemen hebben
- enkele gevallen van slechter gaan lopen
- werkt alleen als ontluchtingen via overloop goed open zijn
- slangetje tussen de carbs kan ook
- bij regen vaak problemen. Blijkbaar als er waterdruppels aan de overloop ontluchting hangen (!) Op te lossen door die aan de uiteinden wat te vergroten met busje, krimpkous of dergelijke zolang er maar geen druppels meer aan hangen.

Aan een verdere theorie waarom dat allemaal zo is waag ik me nu even niet. Maar wie het probleem heeft zou 't gewoon kunnen proberen nietwaar? Niet goed, dopjes/slangetje er weer af, klaar.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JosvanR
Gast 
#4 | Geplaatst: 18 feb. 2007 22:25 
Als ik het allemaal goed heb begrepen was de oorzaak van het probleem gelegen in het feit dat de ontluchting via de boven- en de onderkant van de carbs loopt. Als je motor lang stilstaat (en mijn rooie Honda staat soms maanden achter elkaar stil) dan vervliegt de in de carbs aanwezige brandstof en treedt het probleem op. Je zou je kunnen afvragen of het dan niet vanzelf weer verdwijnt als je de benzinekraan open zet. Ik kan hierop geen antwoord geven (ik weet het simpelweg niet).

Volgens Reinhard kun je het probleem oplossen door zijn oplossing te gebruiken en ik heb dus de bovenste ontluchting afgesloten.

Bij mij istie niet slechter gaan lopen. Loopt goed en trekt als een lier door naar 9000 toeren, pakt ook bij lage toeren goed op.

Ik heb nog niet in de regen gereden, dat doe ik niet met deze motor :)

Hans, jouw opmerking dat slecht starten soms voorkomt terwijl andere CX-en starten als je alleen maar naar de knop kijkt; mogelijk is er door jarenlang gebruik vuil in de bovenste ontluchting gekomen waardoor deze vanzelf al is afgesloten. Wat ik van mijn eigen motoren weet is dat ik een hele vieze verwaarloosde 78-er als dagelijks vervoer inzet die ALTIJD onder alle omstandigheden in een keer start. Die andere mooie rooie starte al niet meer als hij week had stilgestaan, vandaar dat ik voor deze oplossing heb gekozen.....

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 feb. 2007 22:54 | Aangepast door: Hans 
Dezelfde ervaring heb ik inderdaad met mijn woon-werk CX.
Te vies om aan te pakken (daarom geen angst voor diefstal !), maar wel met een volle Rickman Polaris kuip (lekker in de winter) en altijd regulier onderhoud gehad.
De motor is probleemloos (staat nu op ruim 225.000 km) maar heb er al wel een setje carbs op 'versleten'. Voor de rest rammelt en ratelt ie er lustig op los; maar ALTIJD in 1 keer starten (ook na een vakantie).
Daarnaast heb ik een aantal CX'en die ik alleen maar met mooi werk gebruik. Er is er 1 bij (een C) die altijd behoorlijk moeite heeft met starten een andere A moet ook flink worden doorgestart. De anderen (een stuk of 10) starten als je inderdaad alleen maar naar de starterknop kijkt.
Geen idee waar dat aan ligt; natuurlijke selectie ??
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 (goed) starten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven